בריאותכללי

תוכן רפואי ברשת – מתי תדעו לסמוך על הכתוב?

כשאנחנו לא מרגישים טוב, חוששים שנדבקנו במחלה כלשהי או כשאנחנו רוצים לברר על הליך כלשהו – רובנו, בואו נודה על האמת, פונים אל אפיק המידע הזמין והמהיר ביותר: האינטרנט. האינטרנט הוא ללא ספק מקור מידע עצום ומדהים, אך בכל הנוגע לתוכן רפואי – מספיקה עצה לא נכונה אחת כדי להסב נזק רב. מה עושים? כיצד אפשר להיעזר ביתרונות של הרשת בכל הנוגע לתוכן רפואי, אך מבלי לפגוע בעצמנו? הנה כמה טיפים שיסייעו לכם להבין האם המידע שנחשפתם אליו אמין ומדויק.

 

מדוע המידע פורסם?

אחד הדברים החשובים שיש לבדוק הוא מדוע המידע פורסם – או במילים אחרות: האם יש למי שפרסם את התוכן אינטרס לעשות זאת. לאחר שתקראו את הכתוב, נסו להבין מה מניע את מי שכתב את התוכן לעשות זאת. האם הוא עושה זאת כדי למתג את עצמו כפרסונה רפואית ומקצועית? האם הוא מנסה לקדם מוצר מסוים? האם התוכן נראה ומרגיש ניטרלי אך בראש המאמר בכל זאת מתנוססות המילים: "תוכן מקודם?" – הפרמטרים הללו משפיעים גם על התוכן עצמו וחשוב מאוד לשים לב אליהם. 

לרוב, התוכן הרפואי המופיע באתרים העוסקים ברפואה בלבד, אתרים של עמותות וארגונים ללא מטרות רווח, קופות חולים או גופים ממשלתיים, כמו גם אתרים המכילים תוכן אקדמי של כתבי עת רפואיים – יהיו אמינים יותר והתוכן בהם יהיה זהיר ומדויק יותר. בדומה לכך, אתרים המקדמים מוצר או מכשור רפואי כלשהו – ייתכן ויציגו מידע רפואי נכון, אך הוא יהיה חלקי ולא שלם, בהתאם לאג'נדה שהם מקדמים.

 

מי מחבר התוכן?

במידה ושם המחבר מופיע בראש הטקסט – בדקו מי כתב אותו ושאלו את עצמכם: האם מדובר בגורם מקצועי? האם הוא מוסמך לתת מידע? במקרה שאתם רוצים להיות בטוחים, תוכלו לחפש מידע אודות הכותב בגוגל – תתפלאו, אבל גם אם כתוב לצד שמו של המחבר את המילה "דוקטור" – לא בטוח שהטקסט חף מאינטרסים אישיים. 

מהו התאריך המופיע בטקסט?

כשאתם קוראים טקסט מסוים, בדקו מהו התאריך המופיע בראש הטקסט. האם הטקסט עדכני? האם ההמלצות נכונות גם היום? אם אתם לא בטוחים האם המידע רלוונטי גם היום, נסו להצליב מידע ואל תסתמכו על מקור מידע אחד. כך תקבלו תמונה מלאה יותר ותדעו האם המידע עדכני ונכון גם לזמן בו נחשפתם אליו.

תמיד התייעצו עם רופא מוסמך

גם אם יישמתם את כל הטיפים שלעיל, הדרך הטובה ביותר לקבל מידע רפואי מדויק ונכון הוא רק באמצעות התייעצות עם רופא. אתר אינטרנט לא בודק אתכם, מאמר לא יודע בדיוק מהו הרקע הרפואי שלכם ואתם יכולים להיחשף למידע שלא רלוונטי אליכם כלל – ועשוי לעתים רק להזיק לכם. קבעו פגישה עם הרופא שלכם, וקבלו עצות מאדם מקצועי, בשר ודם, שמכיר אתכם.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button