כללי

כל מה שצריך לדעת על צבעי מאכל

כבר שנים רבות אנחנו שומעים דברים לא נעימים על צבעי המאכל שהם למעשה מה שצובע כל דבר כמעט, כולל אוכל טבעוני ובריא. בכל מגזין בריאות תמצאו אזהרות וכתבות על צבעי המאכל שאנחנו משתמשים בהם בתעשייה ויש לא מעט חידושים בתחום זה שאפשר ללמוד עליהם ולא להיבהל במיוחד. צבע הוא דבר טבעי שאינו שונה בתחום המזון מכל תחום אחר, כולל שתייה ואפילו משקאות חריפים. אנחנו יודעים שצבעים הם חלק מהטבע לסמן לנו מה אנחנו יכולים לאכול ומה לא ויש כאלה אפילו שטוענים שצבעי האוכל בטבע הם אלה שמרמזים על התכונות של המאכל והבעיות והמערכות שבהן הוא מטפל. אין גם ספק שאנחנו כמעט שלא ניגע באוכל שהצבע שלו ממש לא מוצא חן בעינינו ואנחנו משתמשים בזה על מנת לא רק להיזהר מרעילות, מו שבעלי חיים בטבע נזהרים, אלא אם זה נראה מקולקל ובאופן כללי לא מושך ולא טעים. 

מגמות שונות בנוגע לצבעי מאכל, על כל פי מגזין בריאות

זה לקח זמן עד שאנשים הבינו שיש קשר בין בריאות לבין המרכיבים התעשייתיים שאנחנו משתמשים בהם בתעשיית המזון, ולכן מרגע שהחלו לחקור זאת, כל מיני תוספים שמכניסים לתערובות החומרים בתעשיית המזון הפכו למושא מחקרים רבים. לאט לאט התגלה גם שצבעי מאכל מסוימים שמופקים מכל מיני חומרים פשוט אינם בריאים לנו. המגמות השונות שיש בצבעי מאכל הן אלה שצריכות לעניין אותנו כי כבר שנים רבות צבעי המאכל הם טבעיים ומופקים מצמחים, פירות וירקות, והם עברו מהפכה של ממש בכל מה שקשור לטענות שהם מסרטנים ועלולים לגרום למחלות. אחת הטענות שהיו נפוצות וכבר השתנו היא הטענה שמדובר בצבעי מאכל שעלולים להשפיע לרעה על ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז או להשפיע על ילדים בכלל ללקות בהפרעות קשב וריכוז כאלה. היום אנחנו כבר משתמשים בצבעי מאכל מפוקחים יותר לאחר שנים רבות של מחקרים שנעשו בתחום זה והתפרסמו בכל מגזים בריאות נחשב בארץ ובעולם. הידע שלנו על צבעי מאכל מקיף בהרבה ואנחנו כבר לא פוסלים את השימוש בצבעים שאכן נראים טבעיים וטובים לנו. 

צבעי מאכל מהם בעצם?

צבעי מאכל הם כל צבע שמוסיפים לאוכל או לשתייה והם מגבירים את הצבע הטבעי או משנים אותו לגמרי. לפעמים זה נעשה בכוונה משום שהצבע המקורי לא נראה כמו שפנטזנו לעצמנו שמאכל מסוים ייראה וידועות המניפולציות השונות שעושים בצילומי אוכל על מנת לשוות למאכל מראה צבעוני ונחמד יותר. זה קיים גם באוכל שנחשב בעיקר מתוק ומיועד לקינוחים משום שכנראה אצלנו צבעי מאכל הם קבילים בהקשר כזה של אוכל שמח, חגיגי ומתוק ולכן אנחנו מוכנים לסבול שם צבעי מאכל שבאופן טבעי לא היינו אוכלים. לכן, נמצא יותר צבעי מאכל בגלידה, קרמים, עוגות ועוגיות, סוכריות ושוקולד, ממתקים למיניהם וגם חומרי גלם שמשמשים אותנו להכנת ממתקים ומטעמים כאלה. זה מזכיר גם את תעשיית הממתקים הוותיקה של פעם שבה היו ממתקים מאוד בסיסיים עם צבעי מאכל עזים מאוד כדי למשוך ילדים וכדי לקסום להם. כמובן שזאת גם הייתה תקופה שבה אף מגזין בריאות לא כתב על הסכנות של צבעי מאכל ולכן זה היה מצוי בכל בית ללא שום סייגים, מלבד הסוכר והמתיקות העזה. 

מגמת הבריאות המתחזקת

מגמת הבריאות הכי חזקה היא להימנע בכלל מצבעי מאכל משום שיש גם חשיבות לאכול אוכל שנראה בדיוק כפי שהוא בטבע או במטבח הביתי, ולכן אין סיבה להכניס אליו תוספי מזון כמו צבעי מאכל, מייצבים ומשמרים למיניהם שגם הם נמצאים בתור לרשימת המזיקים הידועים שנבדקו על ידי כל מגזים בריאות כמעט. היום גם יש חוק שמחייב לציין על האריזה את רשימת המרכיבים ולכן אין סיכוי שאנשים לא יידעו מה הם אוכלים גם מבחינת צבעי מאכל. למרבה ההפתעה יש גם צבעי מאכל שמשויכים לתעשיית הנפט והם תוצרים שלה. על פי משרד הבריאות מורת להשתמש בהם רק במינון מאוד מוגבל כדי לא להגזים והם מככבים בשתייה קלה ובחטיפים שונים. חובה לציין זאת על האריזה, כאמור, ולכן אתם יכולים לדעת זאת לפי הסימונים. בישראל נהוג לסמן את צבעי המאכל באות E ולידה מספרו. יש רשימה ארוכה של צבעי מאכל שאפשר לברר ולדעת מה בדיוק אוכלים ואם אתם רגישים לצבע כזה תוכלו להימנע מצריכת מזון שמכיל אותו.

צבעי מאכל טבעיים

אנחנו מכירים את צבעי המאכל הטבעיים ואפילו משתמשים בהם בעצמנו כשאנחנו מבשלים ומחליטים לערוך שולחן לפי צבעים, לבשל תבשילים שמתאימים בצבע שלהם לנושא מסוים או להתאים בין הצבעים בהגשה. צבעים כאלה מוכרים כשאנחנו מבשלים סלק או רימון ומכירים את הכתמים שהפיגמנטים שלהם יוצרים, צבע כתום או צהוב של גזר, תבלינים שמשתמשים בהם לצביעה כמו קינמון וכורכום או אפילו פפריקה. יש תעשייה שלמה של צבעי מאכל טבעיים שממצה את הפיגמנטים בצורה בריאה יותר על מנת להשתמש בהם בתעשיית המזון מבלי לפגוע בבריאות ולהשפיע לרעה על אנשים. זה הופך מזון כזה לבריא וטבעי יותר. ההבדלים בשימוש בצבעים סינתטיים לבין טבעיים קשור למחיר זול יותר וגם לכשרות משום שכל צבע שמופק מאוכל חייב לקבל הכשר לפי החוקים שנהוגים בכשרות. בישראל בדרך כלל גם לא משתמשים בצבעי מאכל שמפיקים מבעלי חיים בגלל אותה סיבה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button