בריאות

ליריקה – תרופה שתשים סוף לכאבים

הרפואה המודרנית והמחקר הרפואי לא שוקטים לרגע. בכל רגע נתון ישנם מחקרים רבים הנערכים בתחום התרופות על מנת להביא מזור לחולים רבים. למרות התעוררות הטיפולים האלטרנטיביים והכרה בהם גם על ידי גורמי רפואה מוסמכים, הרי שמציאת תרופות למחלות שונות הוכיחה עצמה שוב ושוב כדרך היעילה ביותר להתמודד עם רוב המחלות שבהם חולה האדם. לאחרונה פותחה תרופה שימושית ביותר להקלה על כאבים שחווים החולים בפיברומיאלגיה. ליריקה הידועה כפרגאבאלין היא התרופה שאושרה לאחרונה לטיפול בפיברומיאלגיה וזאת לאחר שבמשך שנים חיפשו תרופה להקלה על הכאב החזק הנגרם לחולים במחלה זו. שימוש בתרופה ליריקה שונה מכל התרופות הקודמות.

בעוד השימוש בתרופות הקודמות והוותיקות לשיכוך כאבים לא הצליח ליצור הקלה של ממש בכאב אותו חשו החולים, פנה המחקר לחפש תרופות ממשפחות אחרות במטרה להשיג הקלה ושיפור משמעותיים בכאב שחשים החולים במחלת הפיברומיאלגיה. ליריקה היא התרופה החדשה שפותחה כדי להתמודד עם כאבים אלה והיא במקור תרופה שמשמשת לטיפול בכאבים נוירופטים בקרב חולי סכרת ואנשים בעלי פרכוסים. שימוש בתרופה ליריקה הוכח כיעיל גם אצל חולי פיברומיאלגיה והיא אושרה על ידי ה – FDAA האמריקני לשימוש בטיפול במחלה ולהקלת הכאבים החזקים והתכופים.

מהי ליריקה ולמה היא משמשת?

ליריקה (pregabalin) היא תרופה המשמשת לטיפול בכאב נוירופתי, חרדה ואפילפסיה.

ליריקה שייכת לקבוצת תרופות המכונות גבאפנטין. היא פועלת על ידי חסימת תעלות סידן במוח ובעמוד השדרה. זה גורם לפעילות מופחתת של תאי עצב ומפחית העברת אותות כאב.

ליריקה (Pregabalin) היא תרופת מרשם בלבד וניתנת על פי מרשם רופא בלבד.

הסיבות העיקריות להיותה תרופת מרשם הן:

1. ליריקה היא תרופה חזקה המשפיעה על מערכת העצבים המרכזית. שימוש לא נכון עלול לגרום לתופעות לוואי קשות ואף מסוכנות.

2. ישנו פוטנציאל גבוה לשימוש לרעה והתמכרות לליריקה בגלל השפעותיה הממכרות.

3. נדרש מעקב רפואי צמוד אחרי הטיפול בליריקה, במיוחד בתחילת הטיפול ובזמן הפסקת התרופה.

4. יש לבדוק התאמת התרופה ומינונה לכל מטופל באופן אישי בהתאם למצבו הרפואי, גילו, משקלו ותגובתו לטיפול.

לכן, ליריקה מחייבת מרשם רופא ואסור לרכוש או להשתמש בה ללא מעקב רפואי. השימוש בליריקה ללא מרשם עלול לסכן את בריאותך ואף עומד בניגוד לחוק.

כדור ליריקה

ליריקה זמינה במספר צורות:

  • כדורים – זוהי הצורה הנפוצה ביותר של ליריקה. הכדורים זמינים במינונים של 25mg, 50mg, 75mg, 150mg, 200mg ו-300mg. המינון המקובל הוא בין 150mg ל-300mg ליום, מחולק לשתי מנות.
  • קפסולות – קיימות גם קפסולות ממולאות של ליריקה במינונים זהים לכדורים. הקפסולות נבלעות שלמות.
  • תמיסה – ליריקה זמינה גם כתמיסה עבור אנשים שיש להם קושי בבליעת כדורים. התמיסה מכילה 20mg ליריקה בכל מיליליטר.
  • הזרקה – במקרים נדירים ליריקה ניתנת בהזרקה לווריד בבתי חולים לטיפול בהתקפי אפילפסיה או כאבים חריפים.

אופן הטיפול נקבע על ידי הרופא בהתאם למצב החולה, חומרת הסימפטומים ותגובתו לתרופה. חשוב להקפיד על ההוראות ולא לעבור על המינון המומלץ ללא התייעצות עם הרופא.

האם ליריקה תרופה נרקוטית?

ליריקה נחשבת לתרופה בטוחה יחסית כאשר נוטלים אותה בהתאם להוראות הרופא. עם זאת, לעיתים קרובות היא משמשת גם לשימוש לרעה והתמכרות בגלל השפעותיה המרגיעות והממכרות.

אך למרות הפוטנציאל לשימוש לרעה, ליריקה אינה נחשבת לסם ממכר או נרקוטי על פי החוק בישראל ובמדינות רבות אחרות. היא מסווגת כתרופת מרשם בלבד הדורשת מעקב רפואי.

כיצד עובדת התרופה ליריקה?

שימוש בתרופה ליריקה עובד על ידי עיכוב עצבי שגורם להקלה משמעותית בכאב. בדרך זו מקלה התרופה על הכאב הנוירופטי התוקף גם חולי סכרת ופועלת גם כתרופה נגד פרכוסים. מן המחקר עלה כי שימוש בתרופה ליריקה מצליח המנגנון להקל גם על הכאב שנגרם לחולי פיברומיאלגיה וכנראה שבזכות חסימת ההעברה העצבית שימוש בתרופה ליריקה מקל על הכאב ועל סימפטומים נוספים של החולים במחלה זו.

ליריקה לפני השינה 

שימוש בתרופה ליריקה בקרב חולי פיברומיאלגיה מתבטא בעיקר בשיפור איכות השינה שהיא אחת הבעיות הקשות המלוות חולים במחלה זו עקב הכאבים החזקים שהם חווים בלילה. הכאבים גורמים גם לעייפות גדולה במהלך שעות היום והתרופה מקלה גם על עייפות זו. הכאב הרב שחשים החולים גורם להם לא לישון בלילה דבר המעצים את תחושת העייפות גם ביום ומונע מהם לתפקד בצורה רגילה, ובמצב זה מוגבר הכאב. שימוש בתרופה ליריקה נעשה על ידי נטילת כדור ליריקה לפני השינה שמאפשר לחולים להירדם ולישון שינה עמוקה ומועילה לאורך זמן ממושך.

שימוש בתרופה ליריקה משפיעה על החולים באופן מאד חיובי וחשוב, והיא מאפשרת להם להתמודד עם העייפות היום יומית שמלווה אתם עקב חוסר שעות שינה בלילה. ישנם מקרים חמורים של כאב שבהם הרופאים ממליצים על נטילת כדור ליריקה נוסף בבוקר. כדור זה אמור אף הוא להקל על הכאב המופיע גם במשך היום ולא רק בלילה. במקרים רבים נעשה שימוש בתרופה ליריקה בצורה משולבת עם תרופות נוספות שאמורות להשפיע על גורמים שונים של המחלה.

אילו תופעות לוואי יש לתרופה ליריקה?

ליריקה, כמו תרופות רבות, עלולה לגרום לתופעות לוואי בחלק מהמטופלים.‏

התופעות השכיחות כוללות עייפות, סחרחורת, יובש בפה, עצירות, בחילות, רעד בידיים, כאב ראש ועוד. במקרים נדירים, ליריקה עלולה לגרום לתגובות אלרגיות, דיכאון ומחשבות אובדניות, נפיחות בפנים ובגוף, קוצר נשימה ואף תסמינים דמויי שבץ.‏

כמו כן, מכיוון שליריקה מדכאת מערכת העצבים המרכזית, הפסקה פתאומית של הטיפול עלולה לגרום תסמיני גמילה קשים הכוללים חרדה קיצונית, בחילות, הזעה, אי שקט, דופק מהיר ולחץ דם גבוה. לכן חשוב ליידע את הרופא על כל תופעת לוואי ולהקפיד על הנחיותיו בנטילת התרופה.‏

בכל מקרה, אנו ממליצים להיוועץ עם רופא לפני נטילת תרופות.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button