כללי

הקשר בין ארגונומיה לבריאות העובדים

ישיבה ממושכת מול מחשב היא כיום חלק בלתי נפרד מעולם התעסוקה. למרות כל היתרונות שהמחשבים הכניסו לחיינו, לישיבה הממושכת והסטטית מול מסך מחשב במשך חלק נכבד מן היממה יש מחיר בריאותי הבא לידי ביטוי בצורת כאבי ראש, סחרחורות, כאבי שרירים, יובש בעיניים, נטייה להשמנה ועוד. מלבד הנזקים הבריאותיים, עובדים היושבים שעות רבות מול מחשב סובלים גם מפגיעה בעירנות ובכושר הריכוז, בלבול, ירידה במוטיבציה ואף דיכאון. נזקים אלו עלולים להביא לירידה בכושר הייצור, ניצול גדול יותר של ימי מחלה ומעלים את הסיכויים לתאונות עבודה.

ממחקרים שנעשו בתחום עולה כי 60% ממקרי התחלואה הקשורים למקומות עבודה נובעים בשל ארגונומיה לקויה. לארגונומיה יש השפעה משמעותית על בריאות העובד ושביעות רצונו. ארגונים וחברות מבינים כיום שחשוב להטמיע עקרונות של ארגונומיה נכונה בסביבת העבודה אם רוצים לשמור על בריאות העובדים ולמנוע ירידה בתפוקה או תאונות עבודה.

מהי ארגונומיה?

ארגונומיה היא תחום רחב העוסק ביצירת התאמה בין האדם, תפקידו וסביבת העבודה שלו. מקור המונח ארגונומיה הוא ביוונית: ארגו – עבודה ונומוס – חוק. ארגונומיה משלבת ידע ממגוון רחב של תחומי ידע ביניהם: אנטומיה, פיזיולוגיה, פסיכולוגיה, פיזיקה, הנדסה ועוד. מטרת הארגונומיה היא להתאים את סביבת העבודה לצרכי העובד כדי לאפשר תפקוד ותפוקה אופטימליים, וזאת תוך שמירה על הבטיחות והבריאות של העובד.

מן הפן הבריאותי, ארגונומיה המשולבת במקומות עבודה ממוחשבים מסייעת ביצירת סביבת עבודה בריאה ובטוחה לעובד ובמניעת נזקים בריאותיים הנגרמים כתוצאה מישיבה ממושכת מול מחשב, ביניהם: טשטוש ראייה, יובש בעיניים, כאבי ראש וסחרחורות, כאי גב, צוואר וגפיים עליונות, כאבי שרירים, כאבי מפרקים ועוד. מצבים בריאותיים אלו נגרמים בשל חוסר התנועתיות אך גם בשל תנועה לא נכונה וסביבת עבודה שאינה מותאמת לגוף.

שילוב ארגונומיה בעבודה – דוגמאות

חלק מבעיות הבריאות האופייניות לעבודה בסביבה ממוחשבת ניתן לפתור או למנוע באמצעות הטמעת עקרונות ארגונומיה במשרד. כיום ישנן חברות העוסקות במתן שירותי ייעוץ ארגונומי לחברות ועסקים אשר מזהות את גורמי הסיכון במקום העבודה ומסייעות להטמיע את העקרונות הארגונומיים בעבודה היומיומית. להלן מספר דוגמאות להמלצות נפוצות:

  • הפסקות יזומות: על העובד לבצע מדי חצי שעה הפסקה מהישיבה. יש לקום, לנוע, להתרחק מהמסך, למצמץ ולבצע תרגילי מתיחה.
  • ישיבה נכונה: ישיבה נכונה מול מסך מחשב מתחילה בישיבה בגב זקוף, כשמשענת הגב של הכיסא תומכת בגב התחתון. על כפות הרגליים להיות מונחות על הרצפה כאשר בין הירך לשוק זווית של 90-110 מעלות. כתפיים רפויות ומרפקים קרובים לגוף.
  • מיקום המסך: הקו העליון של המסך צריך להיות בגובה העיניים. על המסך להיות מרוחק 60-70 סנטימטר מהפנים.
  • עכבר: על העכבר להיות מונח לצד המקלדת ופרק כף היד מונח בצורה ישרה על העכבר.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button