בריאות

דרכי טיפול בסבוריאה

סבוריאה (פסוריאזיס) היא מחלת עור כרונית ושכיחה למדי שגורמת להופעת כתמים אדומים ומגרדים על העור.  סבוריאה פוגעת בכ-2%-3% מהאוכלוסייה. המחלה מאופיינת בהופעת כתמים אדומים, דלקתיים ומגרדים באזורים שונים בגוף, בעיקר על הברכיים, המרפקים, הקרסוליים, הגב התחתון והקרקפת. אף שסבוריאה אינה סוכנת חיים, היא יכולה להשפיע לרעה על איכות החיים והבריאות הנפשית של הסובלים ממנה. במאמר זה נסקור את גורמי המחלה, דרכי הטיפול בה ודרכי ההתמודדות עימה.

סבוריאה בקרקפת

סבוריאה בקרקפת (סבוריאה בקשקשים) היא צורה נפוצה למדי של המחלה. כ-50% מחולי הסבוריאה סובלים מפריחה באזור הקרקפת. התסמינים כוללים הופעה של קשקשים כסופים ולבנים בשיער ובזקן, לעיתים מלווים בגרד, עור יבש וקילוף. בנוסף להשפעה הקוסמטית, סבוריאה בקרקפת יכולה לגרום לתחושת אי נוחות פיזית ונפשית משמעותית.

הטיפול בסבוריאה של הקרקפת דומה לטיפול בצורות אחרות של המחלה וכולל שימוש בשמפו וקרם מיוחדים, טיפול באור UV‏, תרופות מקומיות וטיפולים סיסטמיים במקרים קשים.

חשוב לציין שניתן לטפל בהצלחה בסבוריאה של הקרקפת ולהקל באופן משמעותי על התסמינים הפיזיים והנפשיים הקשורים בה. עם זאת, הטיפול הוא ארוך טווח ודורש סבלנות והתמדה מצד המטופל.

מה גורם לסבוריאה?

סבוריאה נגרמת על ידי תגובה חריגה של מערכת החיסון, שגורמת להתחדשות מואצת של תאי העור ולדלקת כרונית. זהו מצב עור תורשתי שיכול להופיע בכל גיל, אך בדרך כלל מתגלה לראשונה בגילאי 20–30.  סבוריאה אינה מחלה מסוכנת מבחינה רפואית, אך יכולה להיות מאוד מטרידה ומגבילה מבחינה נפשית וחברתית. היא עלולה לגרום לתחושת מבוכה, דיכאון ובעיות בקבלה העצמית של המטופל.

טיפול בסבוריאה

כיום לא קיים טיפול שמרפא לחלוטין את הסבוריאה, אך ישנן אפשרויות טיפול שונות שיכולות לשפר מאוד את מצב העור ולהקל על התסמינים: קרמים הידרנטים, תרופות מקומיות (סטרואידים, ויטמין D), טיפולי אור (UV‏ ) ועוד. במקרים קשים יותר ניתן טיפול סיסטמי בתרופות שמוּנעות על ידי הרופא המטפל.

הטיפול בסבוריאה הוא ארוך-טווח ומצריך התמדה. חשוב לא רק לטפל בתסמינים הגלויים לעין, אלא גם לתמוך נפשית ולעודד את המטופל לקבל את מצבו. שילוב של טיפול רפואי עם טיפול נפשי עשוי לשפר משמעותית את איכות החיים של חולי סבוריאה.

לסיכום, על אף שסבוריאה אינה ניתנת לריפוי מוחלט כיום, ישנן דרכי טיפול שונות בסבוריאה – לשליטה בתסמינים ולשיפור ניכר באיכות החיים של הסובלים ממנה. טיפול נכון וממושך יחד עם קבלה עצמית, תמיכה נפשית ואורח חיים בריא יכולים לאפשר לחולים לנהל חיים תקינים. יש לקוות שהמחקר יוביל בעתיד לפריצות דרך שיאפשרו ריפוי מלא של המחלה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button