כללי

כלמידיה

כלמידיה (Chlamydia) הינה אחת ממחלות המין (STD’s) הנפוצות ביותר בעולם והיא תוקפת גברים ונשים כאחד (אך יותר נשים נדבקות מאשר גברים), באופן כללי מקרי ההידבקות בישראל נמוכים יחסית. המחלה נגרמת ע"י החיידק כלמידיה טרכומטיס, כאשר תוצאות אפשריות של המחלה הן פגיעה בצוואר הרחם ומערכת הרבייה של נשים ופגיעה בשופכנים ופי הטבעת בגברים ונשים. ישנם מקרים בהם המחלה יוצרת בעיות בריאות באזורים אחרים, בעיקר הגרון והעיניים. יש למחלה סימפטומים, אך אלו יכולים להיות יחסית רדומים, לכן חשוב לשים לב, לנקוט אמצעי זהירות ולטפל מידית עם זיהוי בעיה רלוונטית.

הקשר לתפקוד מיני

אמנם כלמידיה עשויה לגרום לבעיות חמורות ושונות אשר אינן קשורות לתפקוד המיני, יש לכך משמעות עבור אנשים רבים. המחלה עשויה ליצור בעיות של תפקוד מיני  בגברים גם עקב כאבים ואי נוחות באזור הפין אך בעיקר עקב הפרשות מאיבר המין שעשויות להכתים  בגדים וליצור אי נוחות כללית.

כמובן שמעבר לאלו, כלמידיה פוגעת בתפקוד המיני בראש ובראשונה בכך שאדם אשר נושא את החיידק ואת המחלה ויקיים יחסי מין יעביר את המחלה הלאה – כך שלגברים ונשים שאובחנו אסור כמובן לקיים יחסי מין עד לריפוי המחלה ותסמיניה.

אופן ההידבקות

ניתן להידבק בכלמידיה עקב יחסי מין וגינאליים, אנאליים ואוראליים. כמו כן אפשר להידבק עקב מגע של הידיים באזורים שונים באנשים שונים לאחר מגע באיברי המין – כך נפגעות העיניים לעיתים למשל. ככל שיש יותר שותפים מיניים, כך עולים הסיכויים להידבקות. כאשר נערות ונשים צעירות שאצלן צוואר הרחם אינו בשל לחלוטין רגישות יותר לזיהומים ולכן נמצאות בסיכון גבוה יותר כאשר הן פעילות מינית. 

סימפטומים של כלמידיה

באופן כללי, כלמידיה ידועה כמחלה "שקטה" עם סימפטומים שיכולים להיות לא מורגשים, אם יש הופעה של סימנים זו תהיה לרוב 1-3 שבועות לאחר ההידבקות. סימפטומים אפשריים הם: הפרשות וגינאליות לא תקניות (גם מהפין כאמור), כאבים במהלך יחסי מין, תחושת שריפה בעת מתן שתן, כאבי בטן תחתונה, כאב גב תחתון, בחילות, דימום שלא בווסת, אי נוחות בקצה הפין. האבחון הוא בבדיקות דם ו/או שתן.

טיפול ומניעה

טיפול נגד כלמידיה הינו פשוט וכולל לרוב מתן אנטיביוטיקה מסוימת למשך 7-10 ימים . כך שפשוט וקל לטפל בזה, לחזור לשגרה של בריאות ואסור להזניח זאת. מניעה מצריכה קיום יחסי מין מוגנים עם כל סוגי השותפים (בין אם מוכרים וקבועים ובין אם לא..), בדיקות תכופות עם יש הרבה שותפים מיניים ושמירה על היגיינה מינית כללית. 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button