בריאותילדים

המדוזות שוב איתנו – איך מטפלים בצריבה?

אם צפיתם לאחרונה בסרטונים הצצים ברשתות החברתיות השונות ומתארים את מצב הים בשבועות האחרונים – וודאי ראיתן אותן, בהמוניהן. המדוזות שוב כאן והן מציפות את רצועת החוף הארץ הישראלית שלנו בנחיליהן הרבים – אך למרות המאה האקזוטי למדי, עקיצתן לא סימפטית כלל. איך נראית עקיצה? כיצד היא נגרמת? והכי חשוב – איך מטפלים? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת בדרך לים.

מיהן המדוזות שמגיעות לחופי ישראל?

אנשים רבים מאוכזבים כל שנה מחדש לגלות שיש עדיין מדוזות בקיץ. אבל האמת היא שהמדוזות קיימות על כדור הארץ למעלה מ 500 מליון שנה! המדוזות כל כך מדהימות בעצם הקיום שלהן וממש לא נראה שהן מתכוונות להיעלם דווקא כשבני האדם הגיעו לסביבה.

המין שמגיע לישראל הוא החוטית הנודדת אשר כשמה כן היא – יש לה חוטים ארוכים שהם בעצם זרועות הציד שלה והיא נודדת – נחילי החוטית הגיעו אלינו מהים האדום דרך תעלת סואץ שנפתחה בשנת 1869. מדוזות אוהבות מים חמים וכאשר הים שלנו מתחתמם- הן באות להשתתף בחגיגה.

כיצד נגרמת הצריבה?

כשזרועותיה של המדוזה באות במגע עם העור, מתרחשת צריבה. הזרועות הללו מכילות אינספור תאי ארס דוקרניים, הגורמים לכתמים אדומים על העור ולתחושת צריבה לא נעימה וכואבת. 

שימו לב לסימנים ולנזקים

צריבת המדוזה עשויה להיות מסוכנת מאוד ולעתים היא מסתכמת בהרבה יותר מאשר כאב קטן וחולף. חשוב לשים לב לסימנים המעידים, לעתים, על סכנה ממשית, כמו שלפוחיות הנוצרות במקום הצריבה, נפיחות, חום, בחילות והקאות או איבוד תחושה באזור העקיצה.

נעקצנו – מה עושים?

אם נעקצתם, חשוב מאוד לא לגעת במקום העקיצה ולא לגרד אותה. הדבר עשוי לגרום להיווצרות פצעים פתוחים, זיהום ונזק משני נוסף. מה שכן כדאי לעשות הוא לקרר את המקום באמצעות קרח עטוף במגבת. במידה והתגובה מחריפה והיא כוללת גם קשיי נשימה, נפיחות בגרון, חולי יוצא דופן או חולשה משמעותית – הגיעו לטיפול רפואי בהקדם. 

טיפול מיידי – עשו ואל תעשו

אסור להזניח את המקום ולהתעלם מהעקיצה, אלא חייבים לטפל בה באופן מיידי. מעבר להנחת קרח על המקום, ניתן למרוח את האזור בחומץ. בדקו עם המציל האם הוא מחזיק בקבוקון כזה – רובם מכירים את ה'טריק' וישמחו לעזור לכם.

בגזרת ה'אל תעשו': אל תתפתו לשטוף את הצריבה במים מתוקים, אל תשפשפו את האזור הנגוע ובמקרה בו הארס פוגע בעיניים – אסור לגעת בהם כלל, פנו לטיפול רפואי.

משחות טבעיות

כיום יש לא מעט משחות טבעיות המבוססות על צמחים, אותם תוכלו למצוא בבית המרקחת וברשתות הפארם. בין השאר, מומלץ להשתמש במשחות המבוססות על צמח האלוורה, שתפקידו לקרר ולהרגיע את המקום, משחות המכילות קלנדולה (אותם לא מורחים במקרה שהפצע פתוח), שכן הצמח ידוע כבעל השפעה מרגיעה ומרפאת. בנוסף, מומלץ להשתמש בתכשירים המכילים קמומיל או קמפור, הידועים כמועילים במקרי צריבה ומקררים להפליא את המקום הנגוע. 

תרופות להעלמת התסמינים

יש לא מעט תכשירים המיועדים לא רק להרגעה זמנית, אלא לטיפול ממשי. כך למשל תוכלו להשתמש בפניסטיל ג'ל המתאים גם לתגובה אלרגית או עקיצות יתושים, בפנטן פלוס הנחשב למצוין במקרה של כוויות קלות, דלקות עור, חתכים או פצעים ומסייע לחידוש תאי העור וכן לנהקורט – זוהי תרופה המבוססת על הידרוקורטיזון והיא מצוינת בעיקר במקרים של צריבות קשות יותר. גם תרופות כמו ביאפין או טרולמין, המטפלות בכוויות, עשויות להועיל במקרה של צריבת מדוזה. 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button