תזונה נכונה

בריאות ביהדות

המסורת היהודית מעניקה לשומריה לא מעט חיבור למטבח היהודי ולאוכל, ועוסקת בהם תדירות הן בחגים ומועדים והן בחיי היום-יום. ריבוי הברכות מביא לריבוי ארוחות ובעבור תלמידי הישיבה הצעירים חוברים אלה לחוסר בפעילות גופנית לאורך זמן ומאיימים על ממדי וגזרת הגוף ועל הבריאות כאחד. אין ספק כי הדורות שקדמו לנו ראו את המזון כמפנק ומנחם, כאנרגיה לגוף הנועד ללמוד, לחשוב ולמלא מצוות, אולם פחות היו מודעים לבריאות ולערכים התזונתיים שבמזון כפי שיודע הדור החדש.

היהדות אינה מבטלת את בריאות הגוף ואף הביאה לא מעט צווים ואיסורים במטרה לשמור עליו, לצד הערך המוביל של שמירה על הנפש והגוף. יחד עם זאת, נדרש תרגום חדשני ומודרני ללא מעט מן המנהגים במטרה ליצור מתכונים כשרים ובריאים כאחד, במטרה לספק לציבור בכלל ולציבור תלמידי הישיבות תזונה מאוזנת ובריאה.

ניתן למצוא מתכונים כשרים ובריאים ברשת, אולם ניתן גם באמצעות מספר עקרונות והנחיות ליצור כאלה לבד, ו/או לשנות מתכונים קיימים ואהובים במטרה להפוך אותם למזינים, עתירים באנרגיה בריאה ופחות משמינים.

בשר – הבשר ביהדות נתפס כמזון חגיגי, הנדרש על השולחן בימות שבת וחג, עוד מתקופת זבח הכוהנים. ניתן להמשיך להתחבר בהנאה למצווה זו, בשבת ובימות חול, אולם להקפיד על בחירה בנתחים רזים ובריאים.

דגים – דג, כידוע, מלא בדברים טובים כמו חלבונים וחומצות טובות כמו אומגה 3. אז למה לא להוסיף אותם לתפריט באופן קבוע? ואנחנו לא מדברים רק על טונה… ניתן להכין המון מתכונים טובים עם דגים כמו חריימה, דגים על הגריל וכמובן – סושי שבקלות ניתן להכין בבית ולקבל מנה בריאה ואיכותית.

ירקות מבושלים – כל מאפה וכל מנה מבושלת או קרה, ניתן להעשיר בירקות, ומוטב על חשבון הפחמימה. ביהדות מאכלי פשטידות רבים, המשלבים במקשה אחת פחמימה, חלבון וירק. ניתן להפחית מהותית מכמות הפחמימה באמצעות סוגים שונים של ירקות המתאימים לאפייה ועשירים בסיבים תזונתיים וויטמינים הנשמרים גם בהליך האפייה. לדוגמא: החלפה של תפוחי אדמה בבטטה, קישוא, כרובית, אפונה וכדומה.

ירקות טריים – לצד כל ארוחה, קטנה כגדולה, כדאי להניח צלחת ירקות טריים, מומלץ קלות ללא תוספת שימון. ירקות טריים יכולים להגיע בתצורת סלט או בחיתוך גס וטבעי. חשוב לספק לפחות חמישים אחוזים מהרכב הארוחה בירקות טריים המביאים לשובע והרכבם הקלורי נמוך.

מתוקים – חוקי הכשרות היהודיים וההפרדה בין בשר לחלב מסייעת בידי המטבח היהודי להימנע מקינוחים שמנים בעלי ערך סוכרי ושומני גבוה ללא ערך תזונתי של ממש. גלידות, עוגות על בסיס שמנת וחלב, קינוחי שוקולד עשירים וקינוחים מפתים נוספים נותרים מחוץ לתמונה בחלק ניכר מן הארוחות. ניתן לבחור במגוון מתכונים כשרים ובריאים לקינוחים על בסיס פירות טריים בהם משופעת ארץ ישראל ואף לשלב אותם במאפים שונים. מאפינס פירות, עוגת פקאן, סלט פירות, שייקים וכדומה.

קמח מלא – קמח מלא מביא לתחושת שובע ומלאות לאורך זמן ומספק לגוף אנרגיה רבה עם פחות פחמימות ריקות. מטעמים רבים מהמטבח היהודי כוללים בצק וקמח אותם ניתן להחליף בקמח מלא, לרבות מתכונים יומיומיים דוגמת פסטה, פתיתים, אורז (קיים אורז אורגני ומלא) ופחמימות נוספות.

לצד כל אלה, גם לתלמידי הישיבה וגם לאחרים המבלים ימים ארוכים בישיבה מומלץ להקדיש ולו זמן קצר מדי יום לפעילות פיזית, להעדיף עלייה במדרגות על פני מעלית, לצאת להליכה קצרה בין השיעורים ולשמור על חיזוק הגוף לא פחות מאשר על הרגלי חשיבה ולמידה.

מאמרים דומים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button