תזונה נכונה

איך לחזור לתזונה נורמלית אחרי החגים?

תקופת החגים ללא ספק מוציאה אותנו מאיזון תזונתי. ארוחות החג הגדולות, הפיקניקים המשפחתיים, מגוון סוגי המאכלים, כל אלו הופכים את גופינו למכונה שאוגרת קלוריות המגיעות אליה בעודף. תקופת החגים ארוכה למדי והתנהגות צריכת מזון קלוקלת זו מקשה עלינו לחזור לתזונה נורמלית לאחריה. יחד עם זאת, בהחלט ניתן להחזיר את החיים למסלולם ולשמור על אורח חיים בריא, לפחות עד החג הבא.

הקפידו על מספר קבוע של ארוחות ביום

בתקופת החגים אנו צורכים ארוחות "מזדמנות", אוכלים לאורך כל היום (והלילה) ומתנפלים על כל מנת מזון שמוצעת לנו. ניתן לחזור לתזונה נורמלית לאחר החגים רק אם נימנע מהתנהגות צריכה מעין זו ונחזור, או נתחיל, לצרוך כ- 6 ארוחות ביום אשר מחולקות ל- 3 ארוחות גדולות ועיקריות ו- 3 קטנות (ארוחות ביניים). סך כל הקלוריות בארוחות צריך להיות בגובה הכמות המומלצת עבורכם ע"פ הגיל, המין, עצימות הפעילות הגופנית שלכם ומצב בריאותכם, כפי שייקבע ע"י הדיאטנית או רופא המשפחה שלכם. פיזור סך כמות המזון על פני 6 ארוחות מונע תחושות רעב ומונע מהגוף להיכנס למצב אנאבולי (בניית שומן) במצבים של חסר אנרגיה. הגוף אינו אוהב קיצוניות ובדיוק כפי שזלילה בלתי מבוקרת מזיקה לו כך גם הימנעות ממזון, הגורמת לנטייה לאגור שומן, התפתחות חסרים תזונתיים, הפרעות מצב רוח ועוד.

הרכב המזונות שרצוי לצרוך

התרחקו מפיצוחים, ממתקים, חטיפים ושאר מרעין בישין. כל שלהנ"ל כוללים בעיקר קלוריות ריקות שאינן תורמות דבר מלבד אנרגיה זמינה לאגירה בתור שומן. כן מומלץ לצרוך את המזונות הבאים :

  • ירקות בצורה חופשית, פירות – 3 מנות פרי ליום.
  • דגנים מלאים – פסטה, לחמים ואורז מלא יעזרו לכם לחוש תחושת שובע ארוכה לאחר ארוחה ויסדירו מחדש את פעילות מערכת העיכול.
  • שומן – שיהווה כ- 30% מסך הקלוריות המומלצות לכם. לשם כך מומלץ להיוועץ בדיאטנית שתרכיב עבורכם תפריט יומי ו/או לבצע מעקב יומי אחר צריכת המזון שלכם, לחשב כמויות ולצמצם היכן שניתן על מנת לעמוד ביעד.
  • בשרים – מגוון בכמות מדודה של עד 250 גרם לאדם.

בנוסף חשוב להימנע ככל שניתן משתייה ממותקת ולצרוך כמות מספקת של מים. המים מאפשרים לנו להימנע מהפעלת סטרס מיותר על הגוף (התייבשות), עוזרים לנו לעכל את המזונות בצורה טובה יותר ותורמים לתחושת השובע בזמן ארוחה.

תוספי מזון

תוספי מזון נועדו להוות השלמה לתזונה מאוזנת, למניעת התפתחות חסרים תזונתיים ולספק לגוף אלמנטים שחשובים לו לתפקודי היום יום ובמאמץ. דווקא לאחר החגים, כאשר הקיבה "התרחבה" ואינה מפסיקה להציק ולהודיע על כך שהיא התרגלה לכמות גדולה יותר של מזונות, זהו הזמן לשלב תזונה נכונה יחד עם תוספי מזון ייעודיים אשר לבטח יעזרו לכם לצלוח את הדרך לתזונה נורמלית מעכשיו והלאה. בין התוספים השכיחים ניתן למצוא:

  • וויסות ובקרת תאבון – תוספים אשר יעזרו לכם להתמודד עם תחושות הרעב הקשות בין הארוחות וימנעו את ה- "נשנושים" המשמינים.
  • חטיפי אנרגיה מזינים – לארוחות הביניים. חטיפים אלו כוללים חלבונים אשר תורמים לדיכוי של התיאבון לאחר ארוחה.
  • משקאות מרעננים – להחזרת תחושת הנמרצות בשעות הקשות של היום ומניעת נשנושים.
  •  וויטמינים ומינרלים – למניעת התפתחות חסרים תזונתיים.

קל להתדרדר ולהשמין לאחר החגים טרם הכניסה לחורף ובמהלכו. החוכמה היא להגיע לקיץ הבא כשאנו במיטבנו, מבלי להתאמץ יתר על המידה. התנהגות צריכת מזון נכונה תבטיח לכם הצלחה יעילה ומהירה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button