כללי

סופגניות – טעים אבל לא בריא

כמו רוב החגים, גם בחנוכה יש לאוכל תפקיד מרכזי בחגיגות. בין אם חוגגים את החג כהלכתו ובין אם נהנים רק מהדלקת נרות מסורתית, המאכלים המטוגנים כנראה יהיו שם ללוות את כל העניין.

זה לא סוד שסופגניות הן לא מאכל בריא, אבל עד כמה הן לא בריאות? ומה אפשר לעשות כדי למזער נזקים?

כמה קלוריות יש בסופגנייה?

התשובה לשאלה הזו מעט מורכבת, בגלל שכמות הקלוריות תלויה במרכיבים השונים ובאופן ההכנה של הסופגנייה. מבדיקות וסקרים שונים שנעשו בשנים האחרונות, המספרים נעים בין 300 ל-500 קלוריות, עם הבדלים גדולים בין סופגנייה אחת לשנייה. סופגניות קטנות עם ריבה בלבד מכילות כ-300 או 400 קלוריות, ואילו סופגניות גדולות עם ציפויים ותוספות כמו שוקולד, זיגוג, מרשמלו וכו'- יכולים להגיע גם ל-450 ו-500 קלוריות לסופגנייה אחת.

ואם זה נשמע לכם הרבה- אתם צודקים. רק לשם ההשוואה, את אותה כמות הקלוריות תמצאו במנת פלאפל, סנדוויץ' גדול עם טונה וירקות, שני רולים של סושי או סטייק 150 גרם עם מנת תפוח אדמה.

אבל הבעיה טמונה לא רק בכמות הקלוריות הגדולה, אלא גם ברכיבים- בסופו של דבר סופגנייה היא בצק מטוגן עם תוספת של ריבה או מרכיבים מתוקים אחרים. למעשה אין בה כמעט רכיבים "טובים" כמו סיבים, ויטמינים ועוד. הסופגנייה גם ענייה בחלבון, ומנגד עשירה מאוד בשומן. המשמעות היא שלמרות שהכנסנו לגוף קלוריות של ארוחה – כנראה שלא נרגיש שבעים במיוחד.

כך תמזערו נזקים

תזונה בריאה היא נושא מורכב והיא בעיקר עניין של איזון. אנחנו יודעים שלא בריא לצרוך הרבה מזונות עשירים בקלוריות, סוכרים ושומנים. אולם מותר מדי פעם "לחטוא" וליהנות מקינוח או מאכל מסורתי, גם אם הוא לא בריא. וכך בדיוק צריך להתייחס לסופגניות – פינוק שאוכלים במסגרת החג, ולא מעבר לכך.

בגלל הערך הקלורי הגבוה, אנשים רבים נוטים לאכול סופגנייה ולוותר על ארוחת הצהריים או הערב כדי לחסוך את הקלוריות. אולם בפועל התוצאה הפוכה – הסופגנייה לא משביעה אותנו, אבל היא כן מעלה את רמות הסוכר בדם. וכאשר רמות אלה יצנחו, נרגיש הרבה יותר רעבים. לכן מומלץ מאוד להמשיך ולאכול ארוחות מסודרות במהלך החג, כך שכאשר תגיעו לשלב הסופגניות והלביבות, תהיו הרבה יותר שבעים והפיתוי יהיה קטן יותר. הקפידו לשלב ירקות טריים ומבושלים בארוחות, גם כדי לחסוך בקלוריות אבל גם כדי להוסיף סיבים ומרכיבים חיוניים אחרים לגוף.

במהלך החג אנו נשוב וניתקל בסופגניות שוב ושוב- בגני הילדים או בבתי הספר, בעבודה, וכמובן בערב כאשר מתכנסים להדלקת הנרות. אם נודה באמת, רוב הסופגניות שאנו פוגשים במהלך החג הן סופגניות באיכות דיי ירודה- הן ספוגות בשמן כיוון שלא טוגנו נכון, הבצק לא אוורירי ומילוי הריבה לא ממש מוצלח. אם קשה לכם לעמוד בפיתוי, תוכלו לעשות עם עצמכם הסכם – אתם מדלגים על הסופגניות הלא מוצלחות הללו, ובמקום משקיעים בסופגנייה או שתיים מאיכות ממש טובה כפיצוי. כך גם תחסכו בקלוריות וגם תיהנו יותר.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button