בריאותכלליתזונה נכונה

בריאות שמן הזית

לאורך השנים שמענו המלצות שונות לגבי אילו שומנים כדאי לצרוך ואילו לא. פעם חשבו שמרגרינה בריאה יותר מחמאה, לאחר מכן המליצו דווקא הפוך. ישנן גישות הממליצות להמעיט בצריכת שומנים ולעומת זאת גישות תזונתיות שממליצות דווקא להרבות בצריכת שומן כדי להגביר את תחושת השובע. למרות שיש בתחום התזונה מידע סותר, ברור היום כי חשוב לצרוך תזונה מגוונת ומאוזנת, וגם ברור כי לשמן הזית יש יתרונות בריאותיים שונים ולכן יש מקרים שבהם מומלץ להשתמש בו.

כיצד שמן הזית תורם לבריאותנו?

אנו יודעים כי חשוב לצרוך וויטמינים, פחמימות, חלבונים ומים כיוון שהם חיוניים לפעילות הגוף. אולם חשוב גם לצרוך שומן- כיוון שהגוף משתמש בו בתהליכים רבים, וביניהם השומן מרכיב גם את הקרומים של התאים בגוף. לכן צריכה מתונה של שומן חיונית כדי לספק לגוף את המרכיבים האלו.

בנוסף, שמן הזית מסייע לספיגה של ויטמינים שונים מהמזון- ולכן מומלץ למשל לתבל סלט ירקות במעט שמן זית. הדבר תורם גם לשיפור טעמו של המזון וגם לתועלת שאנו מפיקים מאכילת ירקות טריים.

שמן הזית מכיל גם נוגדי חמצון, אשר תורמים לפעילות מערכת החיסון. יש לו השפעות מיטיבות נוספות, כמו שיפור של זרימת הדם, הפחתת הכולסטרול הרע והפחתת הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם.

מי מאיתנו שאוהב להשתמש במוצרים קוסמטיים, בוודאי ישמח לשמוע שיש לשמן הזית יתרונות גם בתחום זה. ניתן להשתמש בכמה טיפות של שמן זית כדי לרכך עור יבש, או כמסיכה לשיער בשילוב עם שמנים אתריים שונים. ישנן חברות קוסמטיקה אשר משתמשות בשמן הזית בקרמים שלהן כדי ליהנות מסגולותיו.

כיצד לבחור ולאחסן את שמן הזית?

לבחירת שמן הזית יש השפעה חשובה על ההיתרונות שנפיק ממנו. יש בשוק חברות רבות אשר מספקות שמנים, ולא כולם טובים ואיכותיים. ישנם כמה דברים שצריך לשים אליהם לב:

סוג הכבישה- כל ילד יודע שכדי להפיק את שמן הזית צריך להפעיל לחץ פיזי רב על הזיתים כדי למצות מהם את השמן. התהליך הטוב ביותר הוא תהליך של כבישה קרה, כלומר הפקת השמן נעשית רק באמצעות הפעלת הלחץ. אולם כבישה קרה אינה מנצלת את כל השמן שנמצא בזיתים, ולכן פיתחו שיטות שונות כדי לייעל את הכבישה. הבעיה בשיטות אלו שהן פוגעות באיכות השמן, ולעיתים כוללות שימוש בכימיקלים שונים. לכן מומלץ לרכוש רק שמנים שהופקו בכבישה קרה, גם אם הדבר משפיע על מחירם. ככלל, בשמן זית לא כדאי להתפשר- מחיר נמוך הוא סימן לשמן מאיכות ירודה.

דרגת חומציות- זהו אחד המדדים אשר מעידים על איכותו של השמן. ככל שהשמן איכותי יותר, כך דרגת החומציות שלו תהיה נמוכה יותר. הדרגה הטובה ביותר היא 0.8% של חומציות, ולעומת הדרגה הגרועה ביותר שהיא 3% של חומציות.

את השמן צריך לאחסן במקום קריר ויבש, כיוון שהשמש או שינויי טמפרטורה הורסים את השמן. מומלץ מאוד לשמור את השמן בכלי זכוכית כהה, ולא בכלי פלסטיק.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button