כללי

שומן בבטן – איך להימנע

השמנה ביטנית אינה רק עניין אסתטי, היא פוגעת בבריאותו של האדם ומעלה את הסיכון להתפתחותן של מחלות שונות. על מנת לטפל למנוע שומן ביטני או לטפל במצב קיים, חשוב לשלב בין תזונה נכונה לבין פעילת גופנית מתאימה. להלן מדריך קצר.

מהו שומן בבטן

המשקל הרצוי נקבע על פי מדד ה-BMI שמבצע שקלול של גובהו של האדם ביחד עם משקלו. בסיום שקלול זה מתקבל מספר דו ספרתי המעיד על מצבו של האדם. משקל תקין יקבל ערך של בין 20 ל-25 BMI ואילו מדד של מעל ל-35 יוגדר כהשמנה. אלא שישנם מצבי השמנה הדורשים התייחסות מיוחדת בשל הסיכון הבריאותי הכרוך בהם. אחד ממצבים אלו הוא שומן בטני העלול להגביר את הסיכון למחלות לב ולסכרת. במצבים אלו עולה כמות תאי השומן בחלל הבטן, כאשר עיקר ההשמנה ניכרת בבטן הקידמית. על מנת לבדוק אם האדם סובל משומן ביטני, יש באפשרותו למדוד את היקף המותניים שלו. בקרב נשים היקף מותניים מעל ל-88 ס"מ יחשב כהשמנה בטנית, ואצל גברים היקף מותניים של מעל 102 ס"מ יוגדר כהשמנה בטנית.

מה לא לאכול

כדי להימנע מהיווצרותו של שומן בבטן, מומלץ להגביל את צריכתם של מזונות מסויימים. מזונות אלו כוללים בעיקר פחממות כגון לחם לבן ופסטה. הפחממות גורמות להעלאת רמת האינסולין בדם, וכך נוצר תהליך פירוקו של השומן. לצד הפחממות, כדאי להמעיט באכילה של סוכר הקיים בעיקר בממתקים אך גם בפירות. אם בכל זאת מרגישים צורך בממתק, מומלץ לבחור בממתק קטן באריזה אישית, ולא בחפיסה של שוקולד שתגרום לנו לרצות לסיים את כולה.

מה כן לאכול

תזונה נכונה ובריאה תבסס על מאכלים מזינים שיסייעו להיפטר ממאגרי השומן בגוף. לשם כך רצוי להעדיף צריכה של שומנים מעולם הצומח – שמן זית, אבוקדו ואגוזים. גם שמן זרעי פשתן ידוע כמסייע להורדת שומן ביטני. חשוב מאוד שלא לבשל אותו, אלא להשתמש בו כתוסף עיקר במשקאות כמו שייקים. בארוחות הצהריים מומלץ לוותר על בשר אדום ולבחור במקום זאת בבשר רזה או בדגים. את הפסטה הלבנה ניתן להחליף בפסטה בקמח מלא או באורז מלא. כמו כן, את השתייה הממותקת רצוי להחליף במים קרים שיסייעו להגביר המטבוליזם של הגוף. מי שבכל זאת זקוק למעט מתוק יכול לבחור בשוקולד מריר (לפחות 70% קקאו) שניתן להמיס אותו על פירות טריים.

לא רק מה, אלא גם איך

כשיושבים לאכול חשובה גם דרך האכילה ולא רק המרכיבים שנבחרו. אכילה מהירה לא רק פוגמת בהנאה מהאוכל אלא גם אינה מאפשרת הליך עיכול תקין. אכילה רגועה וסדירה תסייע להורדת השומן הבטני. בעת לחץ מייצר הגוף קורטיזול המגביר את החשק לאכול מאכלים מתוקים. על כן, חשוב שלא לדלג על ארוחות, ולהשתדל לשמור על אורח חיים רגוע ועל שינה טובה.

פעילות גופנית

מלבד תזונה נכונה ואורח חיים בריא, חשוב להקפיד גם על פעילות גופנית שתסייע בשמירה על המשקל התקין. כדאי מאוד לבחור בפעילות המתאימה לאדם  – אם בוחרים בפעילות מהנה, קל הרבה יותר להתמיד בה גם בהמשך. מומלץ לבחור בפעילות אירובית לפחות פעמיים בשבוע, אך גם יוגה יכולה להתאים. בכל מקרה כדאי להתייעץ ברופא/ה ובתזונאי/ת שיוכלו למליץ על דרך הפעולה המתאימה. לבריאות!

 


 

מאמרים דומים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בטח יעניין אתכם...

Close
Back to top button