כללי

ויטמינים פופולאריים

ויטמינים ומינרלים הם חומרים מזינים החיוניים לתפקוד תקין של הגוף. מכיוון שגוף האדם אינו מסוגל לייצר באופן עצמאי ויטמינים, רובם הגדול של הויטמינים נמצא באופן טבעי במרכיבים טבעיים כמו פירות, ירקות, בשר ודגים.

בעולם המודרני שלנו, לא פשוט לצרוך את כלל הויטמינים, ועל כן, תזונאים רבים ממליצים לצרוך לפחות 5 מנות ביום של פירות וירקות. מחסור בויטמינים מצריך לא פעם נטילה של תוספי מזון וויטמינים כגלולות.

מה הם הויטמינים?

הויטמינים הם חומרים הקיימים באופן טבעי בחי ובצומח. ישנם שני סוגים עיקריים של ויטמינים:

  • ויטמינים מסיסים בשמן – נמצאים בעיקר במזונות מן החי, כולל חמאה, מוצרי חלב, דגים וכבד. אין צורך לצרוך אותם באופן יומיומי כיוון שהגוף מאחסן אותם לשימוש בטווח הרחוק. בין הויטמינים המסיסים בשמן: ויטמין D, A, E, ו- K. צריכה מוגזמת של ויטמינים אלו מסוכנת לגוף
  • ויטמינים מסיסים במים – נמצאים לרוב בירקות, דגנים ופירות. הם אינם נשמרים בגוף לטווח ארוך, והגוף מסלק אותם יחד עם הפרשותיו הטבעיות. הויטמינים הללו אינם מזיקים בצריכה מוגזמת, ואכן יש לצרוך אותם בתדירות גבוהה. צריכה נכונה שלהם היא בצורתם הטבעית, כך שהרתחה או בישול של הפירות והירקות, מפחיתה מעצמתם של הויטמינים. בין הויטמינים המסיסים במים: ויטמין C, חומצה פולית, קבוצת הויטמינים B

מדוע יש לנו צורך בויטמינים?

כאמור, הויטמינים תפקידם לשמור על בריאות תקינה של הגוף. באמצעותם ניתן לגבור על מחלות רבות, והם מסייעים בפתרון מגוון בעיות כגון: לחץ, דיכאון, זיהומים, סכרת, הצטננות, אנמיה ופציעות ספורט. נטילת ויטמינים מועילה לשמירת רמות הסידן בגוף, כתוסף לדיאטה, למלחמה בהתמכרות לאלכוהול וכן הלאה.

 

סוגי ויטמינים לדוגמא

הויטמין

יתרונות

מקור טבעי

סימני מחסור

הערות

ויטמין A

שיפור הראייה, הטעם והתיאבון

כבד, גזר, עלים ירוקים, חלמון ביצה, שמן דגים, מרגרינה, מוצרי חלב

לקות ראיה בלילה

מינון יתר עלול להיות מסוכן

ויטמין B1

תפקוד מערכת העיכול, לב, שרירים, עצבים

חלמון ביצה, דגנים, בשר אדום, שמרים, כבד, אגוזים

נימול באצבעות, בלבול, חוסר איזון

אינו יעיל עם צריכת אלכוהול וקפה

ויטמין B12

ייעול המערכת החיסונית וייצור כדוריות דם אדומות

עוף, בשר, כבד, חלב, גבינה, ביצים ודגנים

עייפות, אנמיה, חוסר תחושה, בעיות זיכרון

לא מומלץ לנטילה במקביל לאלכוהול, גלולות שינה

ויטמין C

ייעול המערכת החיסונית, איזון רמת  הכולסטרול, הגנה מוירוסים, ריפוי פצעים

פירות הדר, תותים, עגבניות, תפוחי אדמה, עלים ירוקים, פלפלים, קיווי

עייפות, דימום, ריפוי איטי של פצעים

עלול לגרום לשלשול ובחילות אם נלקח במינון גבוה

נוסף לויטמינים אלו, ישנה עוד רשימה ארוכה של ויטמינים המועילים לגוף, לחיזוק העצמות והשיניים, השיער והציפורניים, למניעת מחלות אצל העובר, שיפור קרישת הדם ועוד ועוד. צריכה נבונה של תוספי תזונה וויטמינים השונים הכרחית לתפקוד היעיל של הגוף, אך חשוב לדעת כי נטילתם שלא באופן טבעי (כחלק מהתזונה המאוזנת), חייבת להיעשות תחת פיקוח רופא או תזונאי, אחרת, ייתכן מצב של נטילת יתר והיווצרות תופעות לוואי מזיקות.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button