כללי

מתי אפשר לקחת פוסטינור?

גלולת הפוסטינור עשתה מהפך של ממש בתחום של קיום יחסי מין. בעבר, כאשר בני זוג קיימו יחסי מין ואלו היו בלתי מוגנים, היה צריך לחכות, לבצע בדיקת היריון, ואז לנסות לבחור אפשרויות שונות של הפלה במידת הצורך. עם הפיתוחים הרפואיים השונים, פותחה גלולת "היום שאחרי". גלולה זו בעצם מקלה את המצב. במידה ובני הזוג קיימו יחסי מין שאינם מוגנים, הבחורה יכולה לטיול את הגלולה, ולהפסיק כבר בהתחלה את תהליך ההיריון. אבל מתי בעצם לוקחים את הגלולה הזו? באיזה טווח זמן היא יעילה? ובאיזה תדירות אפשר וצריך לקחת אותה? כל התשובות לפניכם.

על הזמנים של הגלולה

נתחיל בכך שאם אתן רוצות לקחת פוסטינור, חשוב להבין שמדובר בגלולה למצבי חירום, ולא בגלולה לשימוש קבוע. פוסטינור איננה מהווה תחליף לאמצעי מניעה שונים. היא מיועדת אך ורק למקרים שבהם אמצי המניעה לא תפקדו טוב – קונדום שנקרע, דיאפרגמה שיצאה מהמקום, או נטילת גלולות בסדר שגוי. במצב כזה, אפשר לקחת את גלולת הפוסטינור כדי להימנע ממצב של היריון.

אבל מתי גלולה היא אפקטיבית? הכלל הוא שככל שנוטלים יותר מוקדם – כך היא יותר אפקטיבית. על פי העלונים של הגלולה, יש לקחת אותה עד כ72 שעות לאחר קיום יחסי המין. מחקרים שנעשו הוכיחו כי כל עוד לוקחים את הגלולה עד כ72 שעות, הסיכויים הם גבוהים מאד משמעותית לא להיכנס להיריון. חשוב לציין שגם אם נוטלים פוסטינור לאחר 72 שעות, עדיין ישנו סיכוי טוב שהגלולה תהיה אפקטיבית – אך לא ברמה כזו שניתן להבטיח זאת, ולכן אם לקחת את הגלולה מאוחר יותר מ72 שעות – חשוב לבצע מעקב אחרי המצב, ולבדוק האם את בהיריון או לא. ככלל, כלל הרופאים ממליצים לקחת את הגלולה עוד לפני הגבול של 72 שעות. אם נוטלים את הגלולה עד כ24 שעות לאחר קיום יחסי המין, היעילות שלה היא ממש מושלמת.

שאלה נוספת שעולה, היא באיזה מקרים בכלל כדאי לקחת פוסטינור? האם כל קיום יחסי מין שאינם מוגנים דורש את נטילת הגלולה? ככלל התשובה היא חיובית. גם אם מקיימים משגל נסוג, יכול להיות מצב שבו הגבר פולט טיפות של זרע בתוך הנרתיק של האישה, אפילו אם שניהם לא מרגישים בכך. גם במצב של קונדום קרוע כשיש ספק האם הוא אפקטיבי, מומלץ לא לקחת סיכונים – וליטול את הגלולה.

כמה טבליות לוקחים?

אם את עומדת ליטול פוסטינור, חשוב להבין שמספיק לקחת בסך הכל גלולה אחת בלבד. הפעולה היא חד פעמית, ואין צורך לקחת גלולה נוספת. במידה וחשת בחילה עד כ3 שעות מהרגע שנטלת את הגלולה, ואת עדיין בטווח של עד 7 שעות מקיום יחסי המין – את פשוט צריכה ליטול גלולה נוספת. במידה ושוב יש לך בחילה, חשוב להיוועץ ברופא במהירות. בסופו של יום, ברגע שאתם מקיימים יחסי מין ובמידה כלשהי הם לא היו מוגנים – נטילה מהירה ככל האפשר של פוסטינור תוכל לפתור את המצב.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button