כללי

ירידה בשמיעה אצל קשישים

ההזדקנות מביאה איתה שלווה, רוגע, הזדמנות להתבונן בהישגים של החיים. אולם יחד עם אלה, ההזדקנות מלווה בדרך כלל גם בירידה במצב הבריאותי הכולל פעמים רבות ירידה בשמיעה, הפוגעת באיכות חייהם של קשישים. מכשיר שמיעה הוא הפתרון הטוב ביותר להתמודדות עם בעיה של ירידה בשמיעה בכלל ואצל קשישים בפרט, וכדאי לבדוק איזה מכשיר שמיעה יכול להתאים לכל אחד.

כיום כל אדם שלישי מעל גיל שישים וחמש סובל מירידה בשמיעה. כאמור, ירידה בשמיעה פוגעת באיכות החיים: היא מקשה על התקשורת עם אנשים אחרים ועלולה לגרום לצמצום חיי החברה בשל המאמץ הנדרש לשם כך, מפחיתה את ההנאה מפעילויות פנאי ותחביבים כמו צפייה בטלוויזיה או יציאה לתיאטרון ואפילו מסכנת את הקשיש במצבים מסוימים (למשל חציית כביש או אי הבנת הוראות בטיחות במקומות מסוימים וכדומה).

ירידה בשמיעה מאובחנת באמצעות בדיקת שמיעה מקיפה. תחילה פונה הקשיש לרופא המשפחה שמפנה אותו אל אודיאולוג אשר מומחה בבעיות שמיעה. האודיאולוג מאבחן את מצב שמיעתו של הקשיש באמצעות בדיקת שמיעה ומעריך האם קיימת ירידה בשמיעה ומה מידת הירידה. בהתאם לכך הוא יכול להמליץ על רכישת והתקנת מכשיר שמיעה. התאמת מכשיר שמיעה נעשית במכון שמיעה מיוחד המתמחה בכך.

ירידה בשמיעה בקרב קשישים עשויה לנבוע מגורמים שונים: גנטיקה, חשיפה לרעשים חזקים והרסניים ובלאי כללי של מערכות הגוף, ביניהן מערכת השמע. בעבר קשישים בעלי כבדות שמיעה נאלצו להתמודד עם הבעיה, אולם כיום ניתן להתאים מכשיר שמיעה שעשוי להקל ולהעלות את רמת החיים של הקשיש.

ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, כך מתפתח גם תחום מכשירי השמיעה. כיום קיימים מכשירי שמיעה עדינים ונעימים יותר בחיצוניותם – כמעט בלתי נראים, עדינים ומשוכללים יותר מבחינת קליטת הקולות והצלילים ובכך מקנים אפשרות שמיעה חדה וטובה יותר, והם גם נוחים יותר לתפעול ולשימוש. קיימים סוגים שונים של מכשירי שמיעה ויש להתאים מכשיר שמיעה באופן אינדיבידואלי לכל אדם, על פי לקות השמיעה שלו, מבנה האוזן, בעיות אוזניים נוספות וכדומה. ישנם מכשירי שמיעה המותקנים מחוץ לאוזן, בתוך האפרכסת או עמוק יותר בתוך תעלת השמע. כמו כן יש מכשיר שמיעה אנלוגי ויש מכשיר שמיעה דיגיטלי. כיום ישנם אפילו מכשירי שמיעה ממוחשבים, וככל שתתפתח הטכנולוגיה אנחנו כנראה נהיה עדים ליותר ויותר פיתוחים והתקדמות בתחום של מכשירי שמיעה בפרט ושל עזרי שמיעה בכלל.

מאחר ואוכלוסיית הקשישים חשופה יותר לפגיעה בשמיעה, היא גם זו שמתעניינת יותר במכשירי שמיעה. חשוב לדעת כי ירידה בשמיעה יכולה להיות הדרגתית ולכן ייתכנו שינויים לאורך השנים בבחירת מכשיר שמיעה מתאים. יכול להיות שהקשיש ירכוש מכשיר שמיעה מסוים ולאחר שנתיים שלוש ייאלץ להחליפו. לכן כדאי לזכור כי קיימות הטבות מטעם המדינה, קופות החולים וחברות הביטוח, ברכישת מכשירי שמיעה עבור קשישים.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button