תזונה נכונה

מדוע כל כך חשוב לשמור על משקל תקין?

כיום כולם כבר מבינים עד כמה משקל תקין חשוב הן מבחינה בריאותית והן מבחינה אסתטית. בעוד שבעבר נשים וגברים אשר היו "מרופדים" בעודפי שומן נחשבו ליפים ובריאים יותר הרי שעם התפתחות המדע והידע הרפואי אשר הצטבר במהלך השנים הוכח כי שמירה על משקל תקין לאורך זמן חשובה ביותר לבריאות מסיבות שונות אשר יובאו בפניכם בהמשך. לא ברור האם ההוכחות המדעיות בנוגע לעודף משקל או כוחות חברתיים אחרים הם אשר הביאו ליצירת התדמית של "האדם היפה" כאדם רזה וחטוב בעוד האדם הסובל מעודף משקל נדחק פעמים רבות לשולי החברה ונתפש על ידה כ- "לוזר", נהנתן, אינו מושך ועצלן. מהו בכלל משקל תקין? מדוע כל כך חשוב להגיע לנקודת היעד ולשמור עליה ואיך ניתן לעשות זאת?

משקל תקין – הגדרה

חוקרים רבים ממדעי הרפואה והתזונה ניסו עם השנים לנסח נוסחאות אשר יראו בצורה מספרית האם אדם סובל מעודף או תת משקל. לאחר שנות מחקר רבות הושגה פריצת דרך בפיצוח נוסחה פשוטה אשר מהווה מדד לא רע בכלל ומתחשבת בשני גורמים בלבד – משקל וגובה. מדד מפורסם זה נקרא BMI אשר בעזרתו ניתן לדעת בקלות האם אנו בעלי משקל תקין, עודף או בתת משקל.

דרך החישוב הינה חילוק המשקל שלכם בגובה (במטרים) בריבוע. כך למשל, אדם אשר שוקל 70 ק"ג וגובהו 1.75, ה- BMI שלו יהיה 23 בקירוב. האם אותו אדם הינו בעל משקל תקין? התשובה היא שכן מאחר ונמצא כי ערכי BMI  אשר נמצאים בין 19 ל- 25 מעידים על משקל לא גבוהה מידי ולא נמוך מידי. ערכי BMI  אשר גבוהים מ- 25 מעידים על עודף משקל והערכים הנמוכים מ- 19 מעידים על תת משקל.. מדד ה- BMI  לא לוקח בחשבון את מבנה הגוף, אזורי הצטברויות השומן, אחוזי השומן של הגוף וגם לאא את אורח החיים של אותו אדם (האם חי אורח חיים בריא וכו').

אינכם במשקל תקין? להלן הסיכונים

בעלי משקל תקין מוציאים ממשוואת הסיכונים הבריאותיים לא מעט מחלות אשר נובעות מאי שמירה על משקל אשר תואם את מימדי גופם :

  • בעלי עודף משקל – נמצא כי האוכלוסייה אשר ערכי ה-  BMI שלה עולים על 25 נוטה לפתח יותר מחלות של לב וכלי דם, סכרת, הפרעות במערכת העיכול, בעיות גב ושרירים, הפרעות נשימה ועוד. הסובלים מעודף משקל מגיעים למצב של פחד לחשוף את גופם בציבור, בעיות בדימוי ובביטחון העצמי, קשיים במציאת בן זוג, תדמית שלילית (תדמית השמן העצלן) ופוביה חברתית שכן החברה בעולם המערבי בחרה במראה הרזה כבריא וגם יפה.
  • בעלי תת משקל – הפרעות נפשיות, אוסטאופורוזיס (בריחת סידן), שינויים במבנה ומצב השיניים, הפרעות הורמונאליות ועוד.

משקל תקין – להגיע ולשמור עליו

מדד ה- BMI אינו נועד לנבא בריאות אלא רק את גורם המשקל בתוך כל המשוואה. שמירה על אורח חיים בריא, תזונה נכונה, הימנעות מעישון כמו גם שמירה על המשקל, הינם קריטיים לחיים בריאים. הדרך להגיע ולשמור על משקל תקין טומנת בחובה שינוי תפישתי של הדרך בה אתם אוכלים ומה מניע אתכם לאכילה. היוועצו באנשי מקצוע אשר יתאימו לכם את התפריט היומי וסך הקלוריות אשר מתאימות לתחזק את מערכות גופכם כך שלא תגיעו למצב של חוסר או עודף. תהליך ההרזיה קשה ומפרך וטומן בחובו לא מעט קשיים פיזיים ונפשיים. לכן, מומלץ מאוד להוסיף לתפריט היומי והמאוזן שלכם גם תוספי מזון אשר נועדו לבצע בקרת משקל, למנוע את התקפי הרעב בין הארוחות, להזין אתכם עם כל הוויטמינים והמינרלים הדרושים לכם ולתת לכם תוספות של אנרגיה בריאות בזמנים הקשים ביותר במהלך היום. במידת הצורך, אם אתם מרגישים שאתם נוטים לחזור להרגלים הישנים שלכם, שאינם מקדמים אתכם, ייתכן וכדאי לכם להיוועץ עם מאמן אישי. הוא יוכל לבנות ביחד איתכם יעדים, מטרות ולוח זמנים, וכך תוכלו להגשים את מטרותיכם בקלות.

מאמרים דומים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button