בריאות

סימני דיכאון שכדאי לשים לב אליהם

דיכאון היא מחלה. דיכאון הוא לא מצב רוח רע שחולף עם הזמן או רחמים עצמיים ועצלנות. לא כל נער מתבגר שמתמרח על הספה בחוסר אנרגיה וקורא "אני בדיכאון!" הוא אכן כזה. לא כל אדם שחזר מעבודת יומו ואומר בעצבים "אין לי מצב רוח" נקטלג אותו מיד כמדוכא. מה כן? דיכאון חייב להיות תחושת עצבות וחוסר אנרגיה לתקופה ממושכת. דיכאון כולל מגוון תחושות ורגשות המשפיעים על כל התפקוד היומיומי. בד"כ דיכאון אף מלווה בתסמינים פיזיולוגים מעבר לאלה הפסיכולוגיים והם מזינים אלו את אלו.

 

גם אם יש לך אחד או יותר מהתסמינים המפורטים כאן בהמשך- חלילה לך לנסות לאבחן את עצמך לבד. ישנם רופאים מומחים ומקצועיים שמבצעים מס' בדיקות שונות מקיפות- כולל בדיקות דם, בדיקה גופנית ושיחה עם פסיכולוג-  כדי לאבחן דיכאון אמיתי, כשחלק ממטרת הבדיקות היא לבדוק ולשלול בעיות רפואיות בעלות תסמינים זהים.

 

אז מה באמת עליך לדעת כדי לפנות לבדיקת רופא? הנה הפרמטרים העיקריים לזיהוי דיכאון:

 

א. חשוב לבדוק- האם הינך בקבוצת סיכון?

ישנם טריגרים הגורמים להתפרצות דיכאון בקרב אנשים שונים וקבוצות מגוונות באוכלוסיה:

-נשים לפני או אחרי לידה, דיכאון אחרי לידה הוא דיכאון שכיח מאוד ומשפיע על תפקוד האמא הטריה והטיפול בילד

-אנשים בגיל הזקנה- אנשים מבוגרים יכולים להיות עצבניים, רגזנים ולסבול מדיכאון עקב תחושת חידלון ואיבוד יכולות.

-נוער בגיל ההתבגרות – הסימפטומים יכולים להתבטא בצריכת סמים ואלכוהול, ציונים נמוכים והיעדרות מלימודים.

-מצבים טרגיים פתאומיים או מתמשכים- פטירה של מישהו קרוב, פרידות, קושי במערכות יחסים בעבודה או בבית

-התעללות בגיל צעיר או פטירה של הורה בעת הילדות

-תורשה- אם יש היסטוריה של מחלת הדיכאון במשפחה הקרובה הסיכוי לחלות הוא גבוהה יותר.

 

ב. האם סבלת מחלק התסמינים הפיזיולוגיים הבאים:

 

  • כאבים גופניים, הפרעות פיזיות ותסמינים שאינם מוסברים כגון כאבי ראש/כאבים בגפיים/כאבי מפרקים/כאבים בגב

 

  • מיגרנות לעיתים קרובות וסחרחורות

 

  • בעיות וקשיים במערכת העיכול כגון עצירות או האטה בחילוף החומרים.

 

  • בעיות בעיניים ובראייה.

 

ג. האם לאחרונה יצא לך להרגיש חלק מהתחושות הבאות:

 

  • בא לך לבכות. סתם בוכה ללא סיבה (או סיבות זניחות) ויש לך נטייה לבכי מעבר לנורמה.

 

  • קרה והרגשת תחושה מועצמת של אשמה עצמית, הערכה עצמית נמוכה, אני לא "שווה" , חסר ערך, התמקדת בעיקר בכישלונות…

 

  • אין לך סבלנות כלפי אחרים, סובל התפרצויות זעם, עצבות ותסכול גם במקרים של מצבים פעוטים וחסרי משמעות לכאורה.

 

  • יש לך קשיי ריכוז וחשיבה, לא מצליח להתרכז בעבודה ולהתמיד בה לאורך זמן, קושי ביכולת קבלת החלטות ואף קושי בזיכרון שמובילים לירידת התפוקה בעבודה ובפעילות היומיומית.

 

  • באופן כללי ההרגשה היא חסרת מוטיבציה וחשק. אינך נהנה ואינך מעוניין לבצע פעילויות שבעבר שמחת בהם, איבדת עניין ברב הפעילויות הנורמליות שבני אדם נהנים מהם :תחביבים, ספורט ופעילות מינית כבר לא מעניינים אותך כבעבר ואינם גורמים לך הנאה.

 

  • פעמון אזעקה אדום נדלק כאשר מתחילות להגיע מחשבות חוזרות על מוות והתאבדות, ואולי אף ניסית לפגוע בעצמך או במישהו אחר.

 

  • חרדה ודיכאון הם צמד-חמד. בד"כ דיכאון מלווה בחששות וחרדות ואף ההפיך- חרדות מפתחות דיכאון. מוכר לך? הרגשת לאחרונה חרדה ודאגה יתר על המידה?

 

  • יצא לך להרגיש שינויים והאטה בפעילות פסיכומוטורית כמו דיבור ותנועה:דיבור איטי יותר, תנועות גוף כבדות ואיטיות יותר, מחשבה מעורפלת ואיטית.

 

  • שמת לב לשינויים בתיאבון ובמשקל שלך: אכילה מופרזת ותשוקה מוגברת לאוכל הגורמים לעליה במשקל או לחילופין חוסר תיאבון וחוסר חשק ועניין באוכל שמביא לירידה ניכרת במשקל.

 

  • יש לך קשיי שינה והפרעות בהרגלי השינה שלך- למשל קושי בהירדמות, נדודי שינה, שינה מרובה וממושכת, התעוררות בשעות מוקדמות ועוד תופעות לא מוכרות כמו עייפות כרונית.

 

  • איך לך מצב רוח לפגוש חברים, אתה נמנע מפעילויות חברתיות וממעט ליצור ולשמור על קשרים חברתיים, יש לך תחושת בדידות מתמדת.

 

  • העצבות משתלטת עליך, תחושת דכדוך וריקנות, וחוסר אנרגיה לזוז ולעשות משהו, חוסר אונים כללי וחוסר תקווה לעתיד טוב יותר, אומללות, תשישות, לאות וכל המילים הנרדפות מהמשפחה הזו…חוסר בשמחה שקשה להסביר אותה והשקעת מאמץ רב בכל פעולה קטנה.

 

  • יש לך תחושה לא טובה ואי־שקט פנימי שגורם לך לחפש את עצמך ומונע ממך רוגע ושלווה.

 

כן, נכון- זו רשימה ארוכה ולא כל אחד המתמודד עם דיכאון בהכרח סובל מכל מה שהזכרנו כאן למעלה. אך חשוב מאוד לזהות דיכאון בשלב מוקדם כדי למנוע החמרה שעלולה להוביל לאובדנות ולסכנת חיים עקב תופעות נלוות כמו- צריכת אלכוהול וסמים, תת תזונה ועוד.

לאנשים עם דיכאון קשה ללכת מעצמם לטיפול ואבחון ועל כן זו אחריות הסביבה הקרובה והמשפחה לעזור לו ולהפנות אותו לגורמים מקצועיים שיכולים לעזור לו להשתקם ולנצח את הדיכאון.

מכיוון שלכל מטופל ההפרעה מתבטאת בתחום אחר- אחד יסבול מנדודי שינה והשני מהפרעת אכילה והשלישי יסבול דוקא מחרדות וכן הלאה- חשוב שכל אחד יזהה אצלו את נקודת השבירה כדי לדעת מתי לפנות לרופא ומתי חלה החמרה.

אנו, כסביבה תומכת- חשוב שנבין שאדם דיכאוני אינו יכול להתמודד לבד ואינו יכול "לתפוס את עצמו בידיים" אלא הוא זקוק לתמיכה ממש כמו כל חולה אחר. אי אפשר לרפא דיכאון ע"י כח הרצון בלבד אלא רק באמצעות טיפול נכון ומותאם.

הטיפול בדיכאון נעשה בשילוב של תרופות יחד עם שיח טיפולי- פסיכותרפיה. התרופות חיוניות על מנת לאזן ולהעלות את רמות הסרוטונין המשפיעות בין היתר על מצב הרוח. ישנם טיפולים נוספים כמו- טיפול בשוקים חשמליים וטיפול בקטמין (חומר הרדמה שהוכח כמשפיע על הדיכאון לטובה.)

 

 

 

 

 

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button