בריאות

חרדת טיסות – מה זה ואיך מטפלים?

 

חששות שצפים ועולים לקראת טיסה או במהלכה הם דבר טבעי, שהרבה מאוד אנשים חווים, וגם מצליחים להתמודד איתו. אבל יש אנשים שעבורם טיסה היא סיוט נוראי, והחששות גדלים והופכים להיות משהו שקשה עד בלתי אפשרי להתמודד איתו. אז מהי בעצם אותה חרדת טיסות, ומה אפשר לעשות כדי לטפל?

 

מהו הגבול שבין חששות לחרדה?

לא תמיד קל להניח את האצבע על הנקודה המדויקת הזו, ולמען האמת היא גם מעט שונה בין אדם לאדם. מה שחשוב לדעת הוא שחרדה היא מצב שמונע מאנשים לתפקד בצורה תקינה, וגורם להם להרגשה משמעותית מאוד של מצוקה. לרוב החרדה נובעת מגורם ספציפי- למשל עלייה במעלית עבור אנשים קלסטרופוביים, בחינה עבור אנשים הסובלים מחרדת בחינות וכדומה. פעמים רבות תחושת המצוקה מופיעה עוד לפני האירוע עצמו, כך שהאדם סובל ממחשבות מטרידות שעות ואפילו ימים לפני.

הגורמים לחרדה יכולים להיות שונים ומגוונים, ביניהם קלסטרופוביה, פחד מאסון אווירי, פחד מחטיפה וכדומה.

 

כיצד החרדה באה לידי ביטוי?

יש לחרדה שלושה מרכיבים- גופני, רגשי והתנהגותי.

התגובה הגופנית כוללת תופעות כמו דופק מואץ, כאב בטן, יובש בפה, הזעה מרובה וכדומה. מבחינה רגשית, החרדה מלווה בתחושה של מצוקה, מחשבות שליליות ומחשבות שחוזות אירועים קטסטרופליים כמו התרסקות של המטוס. מבחינה התנהגותית, לעיתים החרדה כל כך גדולה שהיא תגרום לכך שהאדם יעשה הכול כדי להימנע מטיסה, או להשתמש בכדורי הרגעה שונים לקראת העלייה למטוס.

 

כיצד אפשר לטפל בחרדת טיסה?

הטיפול המקובל היום הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי, הנקרא גם CBT. למעשה החרדה מורכבת משני רבדים שונים- התגובה הגופנית והתגובה הרגשית והמחשבות שחולפות בראש. מטרתו של הטיפול היא לעבוד על שני הרבדים הללו. ברמה הקוגניטיבית, הטיפול יכלול שיחות והסברים על חרדת הטיסה, כדי להבין ממה היא נובעת, וגם שזו תופעה דיי נפוצה ולא חריגה. ההסברים יכללו גם הסברים על המטוסים עצמם, כיצד הם פועלים, ומהם אמצעי הבטיחות כדי למנוע אסונות ותאונות.

מאפיין משמעותי מאוד של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, הוא הצעת דרכים פרקטיות להתמודדות. החרדה היא תגובה מוגזמת של הגוף, שהלכה ונבנתה עם הזמן. לכן כדי לפתור את זה, הטיפול מציע דרכים הדרגתיות להפחתת החרדה. ככל שמתרגלים את הדרכים הללו כך החומרה של התגובה הולכת ופוחתת.

דרכי ההתמודדות יכללו טכניקות שונות של נשימות והרגעה, חיפוש אלמנטים שונים שיכולים להרגיע ולעזור, קבלת תמיכה מאנשים אחרים וכדומה.

תוך כדי למידת הטכניקות הללו, חשוב מאוד להמשיך ולתרגל אותן כל הזמן. במהלך הטיפול יוצרים סביבה בטוחה לכך, עם חשיפה הדרגתית לגורם מעורר החרדה- עד שמגיעים למצב שבו יש למטופל את הכלים כדי לעלות על מטוס ולהתמודד עם החרדה. זהו אינו פתרון קסם, אך עבודה בשיטה זו הוכיחה את עצמה שוב ושוב, במתן כלים יעילים להתמודדות.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button