בריאותתזונה נכונה

הפרעות אכילה – מה זה אומר?

בתרבות האנושית, לאוכל תמיד היה תפקיד מרכזי. אין מדובר רק בסיפוק הצורך הבסיסי של הגוף, אלא במשמעות החברתית והתרבותית שיש לאוכל ולמנהגי האכילה בכלל. לעתים מנהגי אכילה שונים מעידים על תפיסות גוף שונות, חברתיות ואישיות. הבעיה מתחילה במקרים שבהם תפיסת הגוף מובילה לפגיעה בגופו ובנפשו של האדם.

מהי הפרעת אכילה

בעידן השפע שבו אנו חיים, אין לכאורה סיבה שבגינה יסבלו אנשים מחוסר במזון. אלא שהפרעות אכילה נובעות מגורמים רבים, חברתיים ואישיים. אחת מהפרעות האכילה הידועות ביותר היא האנורקסיה, שממנה סובלים כ-0.2% מהגברים וכ-4% מהנשים. אך מלבד אנורקסיה, קיימות הפרעות אכילה מסוגים אחרים, כשהמשותף לכולן הוא עיסוק אובססיבי בדימוי הגוף ובכמות האוכל שהאדם אוכל. קיימות גם הפרעות אכילה הגורמות לאדם הסובל מהן לבצע קישור בין האוכל לבין מצבו הנפשי והרגשי ולבין תחושת הערך העצמי שלו. כך עלול להיווצר מצב שמזון משמש כמעין פיצוי במקרים של דיכאון או של לחץ, ואז האדם ייטה להתקפים בולימיים. ייתכנו גם מצבים שבהם האדם מונע מעצמו מזון כיוון שדימוי הגוף שלו ותחושת הערך העצמי שלו מקושרים לכמות המזון שהוא צורך. הפרעות אכילה עלולות להיות חמורות מאוד, ושיעור התמותה מהן עלול להגיע גם עד ל-17%. על כן, חשוב מאוד להכיר את הנושא, ובעת הצורך לבצע אבחנה מקצועית.

סוגים שונים של הפרעות אכילה

על מנת לאבחן באופן מקצועי את קיומה  של הפרעת אכילה נדרש כמובן איש מקצוע, אך באופן כללי ניתן לומר כי אבחנה של הפרעות אכילה מתייחסת לארבעה פרמטרים. הידועה שבהפרעות היא כמובן האנורקסיה, ששמה המלא הוא אנורקסיה נרבוזה. הלוקים בה הם בעלי דימוי גוף שגוי, וגם כאשר הם נמצאים בתת משקל, הם משוכנעים כי הם סובלים ממשקל עודף.  סוג אחר של הפרעת אכילה היא בולמיה נרבוזה. במקרה זה האדם אוכל ללא שליטה כמויות רבות של מזון, ולאחר מכן מנסה לפצות על כך באמצעות שימוש במשלשלים או דרך הקאות מכוונות. על מנת לשפוט את חומרתן של הפרעות האכילה שלעיל, נעזרים אנשי המקצוע בשני קריטריונים נוספים. הראשון נקרא הפרעת אכילה התקפית (BED) והשני נקרא הפרעת אכילה לא ספציפית (Ed Nos). אם מדובר באדם הסובל מהתקפות חוזרות ונשנות של הפרעות אכילה המתקיימות בתדירות קבועה, הרי שמדובר בהפרעת אכילה התקפית. לעומת זאת, אדם הסובל מתסמינים כלשהם של הפרעת אכילה, אך מצליח בכל זאת לתפקד ולשמור על משקל גוף תקין, סביר להניח שהוא סובל מהפרעת אכילה לא ספציפית. בכל מקרה, גם אם האדם עצמו אינו בטוח אם הוא אכן סובל מהפרעת אכילה, מומלץ לפנות לסיוע רפואי.

טיפול

כיום, תחום הפרעות האכילה זוכה לחשיפה תקשורתית רבה המסייעת להעלות את המודעות לנושא. יחד עם זאת, מדובר בהפרעה מורכבת ולא פשוטה, מפני שבכל זאת התרבות שבה אנו חיים מקדשת עדיין את המראה החיצוני בכלל ואת המראה הרזה בפרט. כיום ניתן למצוא מרכזים שונים ומרפאות המתמקדות בטיפול בהפרעות אכילה, ואם קיים חשש להפרעת אכילה, מומלץ להגיע לטיפול בהקדם. הטיפול יכלול בדרך כלל שילוב בין גישות שונות כגון: טיפול התנהגותי, טיפול פסיכולוגי, קבוצות תמיכה וכיוצא בזה. את הטיפול מלווים כמובן תזונאים שתפקידם הוא לסייע למטופל לבנות את התפריט המתאים לו, תפריט המאפשר לו לשמור על משקל גוף תקין, ואף להחזיר לעצמו את ההנאה מאוכל.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button