תזונה נכונה

תזונה נכונה וכולסטרול

מהי תזונה נכונה? תזונה נכונה היא שליטה בתחושת הרעב, איזון ברמות הסוכר וכן כולסטרול תקין ומשקל תקין. תזונה נכונה היא האיזון הנכון בין האנרגיה שהגוף מוציא לאנרגיה שהגוף צורך באמצעות המזון. תזונה נכונה היא איזון נכון בוויטמינים השונים, בפחמימות, מינרלים, סוכרים, שומנים וכדומה.

איך נדע מתי התזונה איננה נכונה?

כאשר אנו לא יודעים כמה ומה לאכול, כשאנו עייפים וחסרי אנרגיה התזונה בגוף איננה מאוזנת ולא נכונה. יש לזכור כי המטען הגנטי שאתו נולדנו משפיע על התזונה שלנו וכל אחד זקוק לתזונה שונה. יש הנולדים עם נטייה להשמנה ויש הנולדים עם חילוף חומרים שונה וחוקרים הראו קשר גם בין אנורקסיה ובולמיה לגנטיקה התורשתית שלנו. כדי להגיע לתזונה נכונה יש להתייעץ עם דיאטנית כדי להתאים את התפריט לתזונה הנכונה.

כיצד מתאימים תזונה נכונה

מובן שלכל אדם יש את הצרכים הספציפיים שלו מעבר לגנטיקה, ואדם העוסק בפעילות גופנית ערה יהיה זקוק לתזונה שונה מאדם שאינו עוסק בכך. תזונה נכונה איננה תפריט פלא, אלא תהליך מתמשך ומתמיד של הקפדה על התפריט תוך כדי בדיקות תקופתיות לשינוי ולשיפור התזונה. ניתן לומר כי תזונה איננה הגדרה כללית לכלל בני האדם, אלא שלכל אדם יש את התזונה הנכונה עבורו. אחד הנושאים המטרידים אנשים רבים העולים שוב ושוב בבדיקות הדם התקופתיות הנוגעות לתזונה הם רמות הכולסטרול בדם.

מהו כולסטרול והשפעתו על הגוף

כולסטרול איננו מרכיב שפוגע בגוף, אלא שהוא מרכיב חיוני לגוף האדם ואנו זקוקים לשני סוגים של כולסטרול בדם. הגוף עצמו יודע לייצר כולסטרול ולא חובה לצרוך כולסטרול במזון שלנו. כולסטרול, על שניי סוגיו, הוא בעל תפקיד חשוב בבניית תאים, יצירת הורמונים, ויטמינים, מיצי מרה וכדומה.

כולסטרול מורכב בעיקר משומנים והוא אינו מתמוסס במים ולכן הוא זקוק למעטפת חלבונית כדי לעבור בדם. למעטפת זו קוראים ליפופרוטאין. יש שני סוגים של חומר זה להעברת כולסטרול בדם.

ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה – HDL – חומר זה נחשב לכולסטרול טוב שאינו שוקע בדם ואף עוזר לנקז כולסטרול מזיק הנצמד לדפנות כלי הדם.

ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה – LDL – זהו חומר שרגיש להתחמצנות ויש לו נטייה לשקוע ולהצמד לדפנות כלי הדם. חומר זה הוא בין הגורמים לטרשת עורקים והוא מכונה כולסטרול מזיק.

מזונות המכילים כולסטרול

בצורה הטבעית מצוי הכולסטרול במזון מן החי ונמצא כי מזונות צמחיים אינם מכילים כולסטרול כלל. לכן חשוב להבין כי ציון העובדה כי מזונות מן הצומח אינם מכילים כולסטרול זה כמו לומר כי בברזל אין עץ – זה מובן מאליו. כולסטרול נמצא במזון שלנו במוצרי חלב שונים, בביצים ובבשר. צריכה גבוהה של מוצרים אלה עלולה להגביר את רמות הכולסטרול בדם מעבר לרצוי וזה מקור הבעיה.

תכנון תזונה נכונה לוקח בחשבון גם נתון זה שעולה בבדיקות הדם ותזונאית מקצועית תדע להנחות אתכם לגבי הרמות הרצויות של צריכת מזונות מן החי.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button