כללי

איך תשמרו על הגב שלכם

הגב שלנו הוא הרבה יותר מדי חשוב מכדי להזניח אותו בגלל הרגלים לא נכונים ולא בריאים שאינם שומרים על מצבו הנאות. גם אם אנשים שמעולם לא נפצעו בגב ולא חוו מצבים קשים של כאבי גב וכאבי שלד שמתלווים לבעיות גב, יודעים שיכולות לעבור עליהם תקופות לא נוחות ולא נעימות בגלל הרגלים לא בריאים, בגלל מזרן שפג תוקפו ואינו תומך בכם עוד, או בגלל כיסא משרדי שאינו מתאים למבנה הגוף שלכם, עבודה ממושכת מול המחשב שאינה מלווה בהפסקות מתיחה ופעילות גופנית משחררת, או בכלל ניהול אורח חיים יושבני כפי שמאמנים ורופאים קוראים לו, ובעיניהם הוא אבי כל חטאת. הבעיות האלה כל כך נפוצות שאין מגזין בריאות אחד שאין בו כתבות שמוקדשות למצב הגב ולטיפים והצעות שונות כיצד לשמור עליו ולא להחמיר את מצבו, במיוחד אם אתם כבר סובלים ממצב כזה. עצות כאלה תמיד חשובות והן ידגישו לא רק את המובן מאליו אלא גם יחזרו שוב ושוב על הכללים הנכונים לתנועה נכונה שלא פוגעת בגב, כמו העצות שלהלן.

שיקום הדרגתי של הגב לאחר פציעה הוא חיוני

כשנפצעים בגב או עוברים ניתוח מנסים לפעמים לחזור לשגרה מהר מדי ומבלי להכין את הגוף למעמס הרגיל על השלד ועמוד השדרה. נוסף על כך, אפשר לקבל עצות לשיקום הגב אך הן יכולות להועיל אבל יש לנהוג לפיהן רק אם הן אינן סותרות הנחיות רופאים ואורתופדים. חשוב לדעת שהיום מותר לזוז יותר ואף מומלץ לנוע כל הזמן כאשר זה אינו גורם לכאבים חזקים משום שאחרת השרירים מתנוונים וקשה לשקם אותם לאחר מכן. זה נכון במיוחד לכל מי שסבל מטראומת גב או אושפז או עבר ניתוח או תאונה, ולכן יש לחזור לפעילות מחודשת ולשקם את עצמכם בצורה מדורגת. בכל מגזין בריאות תוכלו למצוא עצות שמדברות על שיקום לאחר תאונה או מחלה ואחד הטיפים החשובים הוא לחזור בהדרגה לפעילות גופנית לא רק כדי לאמן את השרירים ולחזק אותם לאט, אלא גם משום שפעמים רבות הביטחון העצמי נפגע וזה משפיע על היציבה ועל שיווי המשקל ועל האמון בעצמכם. אם יש לכם אפשרות לקבל פיזיותרפיה מקופת חולים לקימום ושיקום לאחר מחלה כדאי לעשות זאת בהדרגה ובזהירות.

לא להתבטל יותר מדי על הגב

קורה שעוברות עלינו תקופות נינוחות יותר שבהן נחמד לנו לא לעשות יותר מדי ולא פעם קורה שלאחר שכיבה ממושכת אנחנו מרגישים דווקא אז כאבי גב. זה נובע בעיקר מכך שלא הפעלנו את השרירים שמחזקים ותומכים בעמוד השדרה ופגענו בטונוס השרירים. קימה פתאומית מכניסה אותם לסטרס ולכן המאמץ הפתאומי עלול לגרום להם לכאב ולהתכווצות. גם אם הרשיתם לעצמכם לשכב על הגב זמן רב חזרו לפעילות בהדרגה והפעילו תמיד את השרירים לפחות בתרגילי בטן שמחזקים את השרירים שתומכים בגב.

כל מגזין בריאות יודע: אסור לנהל אורח חיים יושבני

יכול להיות שזאת העצה הכי קשה ליישום משום שהיא כרוכה בשינוי אורח חיים קיצוני מחוסר פעילות בכלל לפעילות מתונה ובריאה שבונה שרירים ומחזקת את המטבוליזם, משפרת את מחזור הדם ולחץ הדם וגם בונה סבולת לב ריאה, במיוחד בפעילות אירובית. חשוב מאוד להפחית בהדרגה את השעות שבהן אתם יושבים שעות גם אם מדובר בישיבה בעבודה, משום שאתם חייבים לקום ממקומכם ולנוע כמה שיותר כדי לתרגל את הגב. אם אתם בבית העדיפו לקום מדי פעם גם מול הטלוויזיה ועשו כמה שיותר עבודות בית בהליכה ובטיפוס במדרגות כדי להפעיל את הגוף לפני שאתם מתיישבים סוף סוף בסוף היום.

זהירות במכון הכושר

לפעמים מוטיבציית יתר גורמת לאנשים לעבוד יותר מדי במכון הכושר, מה שגורם לא רק לדלקות ולקריעה של הרקמות וסיבי השרירים מבלי שיהיה להם זמן והזדמנות להשתקם, אלא גם שוחקת את הסחוסים של המפרקים ובין חוליות עמוד השדרה. חובה גם לקבל הדרכה נכונה כיצד להשתמש במתקנים ובמשקולות במכון הכושר על מנת לא להיפצע בצורה חמורה שיכולה לשבש את החיים שלכם ולהגיע לפעמים עד כדי שיתוק. צריך לדעת כיצד להחזיק את הגב בצורה הנכונה על מנת למנוע את הלחץ על החוליות וכיצד להניע את השרירים והמפרקים נכון מבלי להיפגע.

אכלו מאוזן כדי למנוע משקל יתר

משקל יתר גדול מאוד מכביד על השלד ובעיקר על הגב. עם הזמן הוא גם מגביר את שחיקת המפרקים וגורם לבעיות הליכה, יציבה ותנועה. משקל יתר מאוד גדול בסופו של דבר גובה מחיר בעיקר מעמוד השדרה ואם אתם כבר סובלים מבעיית גב כלשהי הוא יחמיר אותה ויגרום לכך שייגרם נזק בלתי הפיך. תזונה נכונה ופעילות גופנית עוזרים לשמור על משקל תקין ולרזות במקרה שבו צריך להשיל קילוגרמים כדי להקל על הגב.

לעמוד ולשבת נכון

עמידה, ישיבה, ריצה, הליכה – כולם פעילויות חיוניות לנו והן חלק משגרת היום יום. אם אנחנו לא עושים אותן נכון ופוגעים בגוף שלנו יש סיכוי שחלק מהפציעות הקטנות יחמירו ויהפכו לפציעות בלתי הפיכות שאי אפשר יהיה להשתקם מהן כלל או בקלות. יש ללמוד לעמוד נכון ולא לעקם את הגב או לעוות את משקל הגוף כך שלא יחולק נכון בין הרגליים. אם יש לכם בעיית משקל או בעיית מנח כף רגל שמחייבת מדרסים אורתופדיים, תוכלו להזמין כאלה שיתאימו לכם וילוו אתכם כל החיים. לפעמים רק לאחר שנים רבות מתחילים להזדקק למדרסים כאלה לאחר יציבה והליכה לא נכונה שגרמו לפציעות כאלה. כמו כן, חשוב לשבת נכון בכיסא שמותאם למבנה הגוף שלכם ותומך בו כל הזמן. זה נכון במיוחד למי שעובד שעות רבות בישיבה, בעיקר מול מחשב שהוא צריך לשבת מולו שעות רבות ביום.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button