כללי

מה חשוב לדעת על עקיצות יתושים 

עונת הקיץ היא עונת המזיקים השונים שזוחלים ומעופפים בכל מקום ואי אפשר להתעלם מהם, במיוחד כאשר הם חותרים למגע עם הגוף ובעיקר של מי שאינו יכול לגרש אותם. יתושים יעשו הכל כדי לקבל את החומרים שנחוצים להם והעקיצות שלהם הן מציקות ועלולות להסתבך למטרד רציני ככל שהן מרובות יותר ובמקומות רגישים. יש כמה דברים שצריך לדעת עליהם וכיצד לנסות להימנע מהם כדי לא להיעקץ. תוכלו לקבל כמה טיפים בגל מגזין בריאות רציני שמתייחס לכך ומומלץ לבצע לפחות חלק מהצעדים על מנת לחסוך את המטרד של העקיצות המגרדות. 

עובדות חשובות וקריטיות על עקיצות יתושים

בכל מגזין בריאות תוכלו לראות את העובדה המפורסמת שלא מדובר כלל ביתושים אלא בנקבות, יתושות, שזקוקות לדם על מנת לקבל חלבונים וחומרי תזונה כדי להטיל הרבה ביצים. זאת התזונה שלה ולכן יש גם אנשים שאינן מתאימים לה בגלל הערכים של הדם שלהם וגם זאת עובדה שידועה כבר שנים. פשוט מאוד, יש אנשים שלהם יתושות לא מציקות ויש כאלה שכן, משום שהדם שלהם פשוט מתאים יותר למטרת היתושה. יתושים זכרים לא עוקצים אבל הם קיימים ומעצבנים באותה מידה וגם נקטלים באותם מכשירים שמשתמשים בהם למטרות אלה. עובדה קריטית נוספת היא שיתושים אמנם מופיעים בעונת הקיץ החמה אבל הם בהחלט זקוקים למים ולמאגרים עומדים כאלה על מנת להטיל בהם ביצים ולכן עדיין תקפה ההוראה הישנה שיש לייבש מאגרים כאלה. בהם יכולים לקנן לא רק יתושי בית רגילים אלא גם יתושים שמוליכים מחלות מדבקות ולכן לא לקוחים סיכונים ומדבירים את כולם. ככל שהמים יותר מזוהמים ויש בהם חומרי הזנה נוספים, כך גם הם נחשבים למים שטובים להטלת הביצים וליתושים ולכן יש לבדוק מקומות כמו ביוב ושלוליות של שפכים ושל מים שהושלכו עם חומרים לאחר ניקיון.

טיפים נפוצים של מגזין בריאות נגד משיכת יתושות

אחת הסיבות העיקריות שבגללן יתושות נמשכות לאנשים כדי לבדוק האם הדם שלהם מתאים להן, הוא ריח הגוף. ריח הזיעה וריח מסוים של בשמים וניחוחות או ריחות גוף שהוא מפריש עם שאריות של חומרים שמצויים בו או מאכלים, כל אלה מתאימים ליתושות שנמשכות לכך ומזהות בזה את הריח שמרמז על הימצאות חלבונים וחומרי הזנה שהן זקוקות להם כדי להזין את הביצים. הניגוד למה שנהוג לחשוב, היתושים מצויים יותר במקומות מסוימים בגלל מאגרי המים שבהם ולא בגלל ריחות של אנשים ומאפייני אוכלוסייה, אבל גם שם יימשכו רק למי שבאמת יש לו פוטנציאל למשיכת יתושים. רוב היתושים מתרכזים במקומות כמו מרכז הארץ והשרון, דרום הארץ והצפון שיש בו בריכות דגים שמושכות את היתושים מאוד, לפי הדיווחים השונים גם של מגזין בריאות בנוגע לריכוזים של יתושים שמודברים על ידי הרשויות השונות. ידוע, עם זאת, שכל רשות מקומית אחראית להדברה של ביצי יתושים וייבוש מקורות מים סרוחים שבהם מתפתחים היתושים ורצוי שתהיה אכיפה יותר הדוקה גם על ייבוש מקורות מים בשטחים פרטיים והדברה שלהם היכן שאפשר.

מה חשוב לדעת על העקיצה עצמה ומידת הסכנה שבה?

בעיקרון, עקיצות יתושות לא אמורות להיות מסוכנות משום שלא מופרש רעל אבל כן מופרש חלבון דרך הרוק שאמור למנוע את קרישת הדם. חלבון זה הוא זה שגורם לאלרגיה ולתגובה של האדמומית והנפיחות ומכיוון שמדובר באלרגיה לכל דבר, יכול להיות שיהיו אנשים רגישים לכך יותר. ככך שמגרדים יותר העקיצה יותר מזדהמת וזה מסכן את הבריאות לפעמים יותר מאשר העקיצה עצמה. החדירה לעור יוצרת נקב ולכן כל זיהום שיכול לחדור דרכו עלול לגרום לפעמים לתגובה קשה אצל אנשים רגישים או מי שמתגרד ממש עד זוב דם. מציצת הדם עצמה לא אמורה לגרום לבעיה אלא רק התגובה לחומר שהיא מפרישה לנקב שהיא יוצרת. ילדים ופעוטות, תינוקות ואנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת בוודאי יגיבו יותר ברצינות ומבוגרים שאין להם בעיה כזאת יגיבו בצורה פחות חמורה. הנפיחות אצל ילדים יכולה להיות מאוד גדולה וגם זה תלוי במיקום שלה. המקומות החשופים כמו הפנים יכולים לחטוף עקיצות ולהתנפח אצל תינוקות וילדים קטנים ולגרום לבעיה אם זה נמצא ליד העיניים, האוזניים או השפתיים. שם כן יש צורך לקחת את הילדים לרופא על מנת להתאים אנטיביוטיקה משום שהזיהום והפגיעה יכולים לחדור לאיברים הרגישים.

מה עושים נגד עקיצות?

הדבר החשוב ביותר שחשוב לעשות הוא לגרד כמה שפחות ובטח שלא עד זוב דם כדי לא ליצור פצע מדמם במקום ולהחדיר עוד זיהום. כמו כן, בכל פעם שהפצע מגליד לא לגרד אותו שוב אלא לתת לו להחלים עד תום כדי שלא יציק שוב. ברור שקשה להתאפק נגד גירודים אבל עדיין, רצוי להתאפק. אם העקיצה מאוד מציקה שוטפים במים קרים ובסבון כדי להרחיק זיהומים. אם יש בעיית התנפחות מאוד גדולה במיוחד אצל ילדים יש לפנות לקבל משחה אנטיביוטית מהרופא. במקרים אחרים יעזור כל ג'ל הרגעה כמו נגד כוויות ויש גם תכשירים כמו ביאפין שיכולים להתאים. זה עשוי לעזור בעיקר לילדים שמתקשים מאוד להתאפק והגירוד מציק להם מאוד, במיוחד בלילה. כשיש הרבה מאוד עקיצות זה עלול ליצור זיהום הגירוד הנרחב ולכן רצוי למרוח שם משחת אלחוש כלשהי בהתייעצות עם רופא. אם התגובה מחמירה ומתחיל חום ויש נפיחות גדולה מאוד יש לקחת לרופא כי מדובר בזיהום שמתרחב.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button