כללי

תסמינים לפריצת דיסק אצל כלבים

פריצת דיסק בכלבים נחשבת לאחת המחלות הנוירולוגיות השכיחות ביותר בענף הווטרינריה. הדיסק אצל חיות מחמד אלה, מהווה את התווך בין שתי חוליות בעמוד השדרה שלהם ומשמש לבולם זעזועים. במקרה של פריצת דיסק מתרחש קרע בכל המעטפת החיצונית ופריצה של החלק הפנימי שהוא הגורם ללחץ רב על עמוד השדרה.

סוגי פריצות הדיסק והתסמינים                                                                            

פריצת דיסק סוג ראשון – פריצת דיסק מהסוג הראשון קורית לפתע בלי שום התראה מוקדמת בין טווח הגילאים שלוש עד שבע. מצב זה יהיה הרבה יותר נפוץ בגזעים שהם יותר קטנים כמו פינצ'רים או פקינזים. התסמינים של פריצת דיסק בכלבים מהסוג הזה יבואו לידי ביטוי בכאב בגב, מעידה של הכלב, שיתוק וחוסר תחושה ברגליו ובמקרים חמורים אף יותר, הכלב עלול לעלות חום ולהראות אפאתי ומדוכדך, אלו תסמינים שיעידו על נמק בעמוד השדרה. במקרה של פריצת דיסק בצוואר, התסמין הבולט יהיה כאב עז, בעוד הכלב לא יסכים להזיז את הצוואר שלו בשל כך.

פריצת דיסק מסוג שני –  כאן מדובר למעשה בתהליך איטי יותר שבמהלכו מתרחשת התעבות של הדיסק או קריעה שהיא חלקית. התסמינים הבולטים במקרה הזה יבואו לידי ביטוי בחולשה כרונית באזור הרגליים שעם הזמן תלך ותחמיר. במידה והכלב לא יטופל זה עלול לגרום לשיתוק מלא. פריצת דיסק מהסוג הזה תתרחש לרוב בכלבים בוגרים וכלבים שהם מבוגרים מגזע גדול.

כיצד ניתן לאבחן פריצת דיסק?                                                                                

בשלב הראשון יבצע הווטרינר בכלב צילומים של כל אזור עמוד השדרה. אך חשוב לציין שרק במקרים שונים אפשר יהיה לאבחן את פריצת הדיסק בצילום. שיטת אבחון מוצלחת יותר היא מיאלוגרפיה שבה מזריק הווטרינר חומר ניגודי לחוט השדרה ובהתאם לזאת יוכל לאבחן הווטרינר אם אכן קיימת פריצת דיסק. לעיתים יהיה צורך בבדיקות מורכבות יותר, כמו בדיקת CT או MRI.

שיטות הטיפול                                                                                                              

הטיפול בפריצת דיסק יחולק בהתאם לדרגות החומרה, במקרים של כאב גב או בעיית עצב קלה, הטיפול השכיח הוא כדורים לכאבים ומנוחה למשך חודש בתוך כלוב שמותאם לגודל הכלב. במקרים של החלטה זו, יש להגיע בתדירות גבוהה לווטרינר כדי שהכלב ייבדק ויהיה ניתן לעקוב אחר כל שינוי במצבו. הביקורים יכללו גם בדיקה עצבית וגם בדיקה של חושי הכאב. בכל מצב שיש סימני הדרדרות ההמלצה הגורפת תהיה מענה כירורגי, במצבים בהם יש חשש לשיתוק, הטיפול המסתמן הוא ניתוח שבו מסירים את הדיסק.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button