בריאותכלליתזונה נכונה

פירות – כמה כדאי לאכול ביום?

זה פרי?

על פי ההגדרה הבוטנית, כל חלק אכיל בצמח שבו יש זרע – נחשב לפרי. מה שאין לו זרע, כגון תפוח אדמה, גזר, בצל וחסה נחשב לירק. לשיטתה של הגדרה זו, גם המלפפון והעגבנייה נחשבים לפירות. אלא שבמשך הזמן השתרשה הגדרה שונה מעט המבחינה בין ירקות לבין פירות על פי טעמם. כיום נהוג לראות במלפפון ובעגבנייה כירקות המשוייכים לטעם המלוח, בעוד שעל פי התפיסה המקובלת, טעמם של הפירות הוא מתוק. לעתים עולה השאלה כמה פירות יש לצרוך במהלך היום, והתשובה לכך עשויה להיות אינדיבידואלית בהתאם למצב בריאותו של השואל. בדרך כלל מומלץ לאכול כחמישה פירות ביום, אך במקרים של סכרת למשל, כדאי תמיד להתייעץ עם תזונאי/ת ולקבל תשובה מקצועית ומותאמת אישית. באופן כללי, ניתן לומר כי אם מתלבטים בין עוד חטיף שוקולד לבין פרי – הבחירה היא ברורה.

מוסיפים צבע

את הפירות ניתן לחלק לחמש קבוצות צבע, וכדאי מאוד שלא לוותר על אף אחת מהן. בפירות קיימים חומרים בשם פיטוכימיקלים וחלקם הם פיגמטנים הנותנים לפרי את צבעו המיוחד. לכל פיגמנט שכזה איכויות שונות, וכל אחד מהם מחזק את בריאותו של האדם בדרך אחרת. פירות שצבעם אדום מסייעים להילחם במחלות לב ובסרטן. בין הפירות האדומים ניתן למצוא אבטיח, רימון, תות שדה ותפוח אדום. פירות שצבעם סגול מאיטים את תהליכי ההזדקנות, ובין פירות אלו נמצאים גם ענבים סגולים, תאנה ושזיף. גם לפירות ירוקים, כגון תפוח ואגס, יש תכונות אנטי-אייג'ינג ובנוסף על כך הם אף שומרים על מערכת הראייה. פירות לבנים מסייעים להילחם במצבים דלקתיים בגוף, והם אף מגינים על כלי הדם והלב. על פי ההגדרה העממית, הבננה היא הפרי הכמעט יחיד בקבוצה זו, אך ניתן למצוא ירקות לבנים רבים כגון: בצל, כרישה, כרובית וסלרי. פירות כתומים, שביניהם ניתן למצוא את האפרסק, האפרסמון והתפוז, מבצעים פעולה דומה – הם שומרים על תפקודה של מערכת החיסון.

יתרונות הפירות

לכאורה ניתן היה לחשוב שאת הויטמינים והמינרלים המצויים בפירות ניתן היה לצרוך בדרך אחרת באמצעות כדורים, אלא שלאורך השנים מחקרים שונים הצביעו על כך שהשלם גדול מסך חלקיו, ושצריכת כדורי ויטמינים אינה אפקטיבית כמו אכילתם של פירות שלמים. ייתכן כי הדבר נובע מאותם פיטוכימיקלים המצויים בפרי ושהם מקור להשפעות המטיבות על גוף האדם. מלבד אותם החומרים, בפירות ובירקות קיימים נוגדי חמצון רבים הנלחמים ברדיקלים חופשיים. הרדיקלים החופשיים נוצרים בגוף בשל תהליך החמצון הטבעי, ולאורך השנים גורמים להאצת תהליך ההזדקנות, כמו גם לפגיעה במערכת הלב והדם. אכילה של כשניים-שלוש פירות ביום מחזקת את מערכת החיסון, מפחיתה את לחץ הדם, מווסתת את ייצור הכולסטרול בדם כמו גם את המטבוליזם ההורמונלי, ונלחמת במחלות כגון סרטן וטרשת עורקים. אכילת פרי מסייעת גם לשיפור מראה העור ולפעילותה של מערכת העיכול. על מנת שניתן יהיה ליהנות מיתרונותהם הרבים של הפירות חשוב לבחור בפירות מכל קבוצות הצבע שתוארו לעיל. כל קבוצה מחזקת את הגוף באופן אחר, ושילוב ביניהם יסייע לבנייתה של מערכת ההגנה של גוף האדם.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button