בריאות

למה כלכך חשוב לצחצח שיניים לפני השינה?

לרוב האנשים, צחצוח שיניים הוא דרך למניעת חורים בשיניים, עם תופעות הלוואי הנעימות שהצחצוח מבטיח כמו חיוך יפה יותר ונשימה רעננה. אבל רבים מאתנו מדלגים לא פעם על צחצוח שיניים לפני השינה, אם מתוך עצלות או בגלל עייפות קיצונית. אז כמה זה באמת נורא, אם אנחנו מזניחים את צחצוח השיניים לפני השינה?

חשוב לדעת

אם אתם לא רוצים להגיע לעתים קרובות לביקורים במרפאת שיניים בגלל בעיות בשיניים שלכם, עדיף שתצחצחו שיניים לפחות פעמיים ביום.

הנה מה שקורה בפה שלכם: שכבת הפלאק הולכת ונבנית ללא הרף, בגלל החיידקים החיים שם. ונדרשות כ-24 שעות לחיידקים להתבגר (התחושה הלא נעימה הזאת בפה בבוקר, אחרי ששכחתם לצחצח בערב? אומרת שהחיידקים חיים).

הדבר החשוב ביותר הוא שאתם מצחצחים שיניים פעמיים – בפרק זמן של 24 שעות. החיידקים מייצרים חומצה לאורך היום, ועוד יותר בזמן שאתם אוכלים. מסיבה זו עליכם להיפטר משכבת הפלאק שמתחילה להצטבר על השיניים, לפחות פעמיים ביום.

  • אם תצחצחו שיניים פחות מפעמים ביום, תוצרי הלוואי של החומצה עלולים לפגוע באמייל של השיניים שלכם ולגרום לחורים.
  • צחצוח שיניים, למרבה המזל, עוקר את החיידקים ממקומם. אם הם יישארו בשיניים, הם יתחילו לתקוף את השיניים שלכם.
  • ככול ששכבת הפלאק תצטבר לאורך זמן, כך גדל הסיכוי שהיא תהפוך לטרטר, אותו חומר קשה, צהוב ומחוספס שאתם מרגישים לפעמים בין השיניים שלכם. חומר זה עלול לגרום לדלקת ולדימום בחניכיים.
  • אם לא תטפלו בשכבת הפלאק על ידי צחצוח קבוע פעמיים ביום, במשך הזמן אתם עלולים להסתכן באיבוד השיניים הטבעיות שלכם.
  • ככול ששכבת הפלאק המצטברת על השיניים נשארת שם זמן רב יותר, וככול שהחיידקים ניזונים ממנה יותר ויותר, כך תמצאו את עצמכם מקדישים יותר זמן על הכיסא של רופאת השיניים בהמשך.
  • ואם כבר מדברים על כך, רופאי שיניים ממליצים על צחצוח שיניים כשאתם מתעוררים ולפני שאתם הולכים לישון – כדי ליצור הרגל ועקביות.
  • נשימה לא רעננה כשמתעוררים בבוקר, גם היא יכולה להרתיע. כלומר, צחצוח שיניים לפני השינה מלמדת גם על התחשבות בבן או בבת הזוג שלכם.

מתי ליישם את צחצוח השיניים האחרון ביום?

צחצוח שיניים בזמן שבין ארוחת הערב לשינה, הוא טוב יותר לשיניים שלכם מבחינה טכנית, מאשר צחצוח ממש לפני השינה.

הסיבה לכך היא שהצחצוח נותן לפלואוריד שבמשחת השיניים שלכם זמן רב יותר לחזק את השיניים שלכם ולבנות על גביהם את מחסום החומצה, לפני שאתם הולכים לישון.

אל תיגשו לחדר האמבטיה מיד לאחר שסיימתם לאכול. קחו בחשבון שארוחה היא זמן השיא שבו נחשפות השיניים שלכם לחומצות שמרככות את שכבת פני השטח של אמייל השיניים.

בלילה, כשבפה חסר הרוק האנטי-בקטריאלי, אנחנו חשופים במיוחד לחומרים שגורמים לחורים בשיניים ולמחלות חניכיים. אבל אל תלחצו אם מדי פעם תשכחו לצחצח שיניים. לרוב, לוקח זמן לפלאק להתאבן, וצחצוח שיניים אמור להסיר את הרובד הישן. פשוט יהיה עליכם להאריך את זמן צחצוח השיניים משתי דקות לארבע, וכנראה שמצב השיניים שלכם יישאר מוגן מפני נזקי החיידקים.

אנשים שהתזונה שלהם מבוססת על פחמימות באופן קבוע לאורך היום, הופכים להיות מועדים יותר לחורים בשיניים. אם אתם מנשנשים כל היום, החיידקים מתעוררים ומתחילים לייצר חומצה, בכול פעם שאתם נוטלים ביס מפחמימה מסוג כלשהו.

במהלך ארוחה טיפוסית, רמות הרוק שלכם בפה גבוהות יותר והרוק פועל להגנה על השיניים שלכם ומסייע גם לעיכול המזון. אבל כשאתם מנשנשים לאורך היום, או אפילו לוגמים לאט לאט כוס קפה, אותן ׳חשיפות׳ חוזרות ונשנות למזון, נותנות לחיידקים ארוחה בכול פעם. וזה מה שמוביל לחומצה רבה יותר בשיניים הלבנות שלכם.

לילה ללא חיידקים

הדבר החשוב ביותר שיש לזכור: לא משנה בדיוק מתי אתם מצחצחים את השיניים, כל עוד אתם הולכים אל המיטה כשהשיניים שלכם נקיות מחיידקים, ומהמזון שממנו הם ניזונים בפה.

חשוב להקפיד לצחצח שיניים שוב בערב ולנקות היטב בחוט דנטלי, כדי להבטיח שהוצאתם את כל החיידקים מבין השיניים שלכם.

ונסו לקצץ בנשנוש המתמיד, ואולי גם בכוס הקפה השנייה – כדי להימנע מהאכלת המפלצות שממתינות למזונות אלה בפה שלכם.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button