בריאותתזונה נכונה

מחלת סוכרת – תסמינים

מחלת הסכרת, על אף שהיא מחלה כרונית, מאפשרת קיום חיים תקינים ורגילים. יחד עם זאת, תסמיניה גורמים להורדת איכות החיים באופן משמעותי. אם התחלתם להרגיש חלק מהתסמינים הבאים, ייתכן והדבר מצביע על רמות גבוהות של סוכר שהצטברו בדם. מהם תסמיני מחלת הסכרת ולאילו מסוגי הסכרת הם שייכים?

תסמיני סוכרת נעורים

חשוב מאוד לשים לב לתסמיני הסכרת, בעיקר בסוכרת נעורים. הסימנים הראשונים יבואו לידי ביטוי בצורך מרובה בשתיה והשתנה תכופה. תסמינים נוספים יהיו חזרה להרטבה גם לאחר גמילה, זיהומי עור, זיהומים נוספים, עיכוב בגדילה וכן כאבי בטן תכופים, שלשולים והקאות. כמובן שאלו אינם תסמינים המאפיינים רק את מחלת הסכרת – אך חשוב לשלול מחלות אחרות, ראשית.

מה עושים?

ראשית, פונים לרופא המטפל. לאחר שישמע על התסמינים המתוארים, ישלח את הילד לבדיקת דם או בדיקת שתן – ואלו יוכיחו מעל לכל ספק את הימצאות המחלה או שלילתה. ניתוח הבדיקה נשען על בדיקת רמות הסוכר בדם. במידה ורמות הסוכר בדם יהיו גבוהות, יחל טיפול רפואי בבית החולים.

סימפטומים המעידים על מצבי חירום

במצבי חירום, לשתן יהיה ריח חריף ומהפה יהיה ריח של אציטון. משמעות התסמינים הללו מצביעה על הצטברות של תוצרי פירוק השומן (קטונים). מצבי החירום המאפיינים סוכרת נעורים נעים בין היפרגליקמיה – רמות סוכר גבוהות בדם ועד להיפוגליקמיה – רמות סוכר נמוכות בדם (המתרחשות בדרך כלל לאחר פעילות פיזית מאומצת או אם מדלגים על ארוחה).

תסמיני סוכרת מבוגרים

בנוסף להשתנה תכופה וצמא שאינו תקין המאפיינים גם את סוכרת הנעורים, סוכרת מבוגרים מלווה בתסמינים נוספים הכוללים עייפות, טשטוש, הרגשת נימול בכפות הרגליים, רעב חריג וכתמים צהובים המופיעים באיזורים שונים בגוף. במידה ויש תסמינים בודדים, אזי כמובן שהדבר לא מצביע בהכרח על הימצאותה של סוכרת, אך במידה ויש כמה וכמה סימנים המופיעים יחד – האבחון נעשה קל יותר. כך או כך חשוב להיוועץ ברופא מטפל.

 

מה עושים?

סוכרת הינה תהליך מתמשך, ולכן ייתכן והחולה סובל מכמה תסמינים במשך תקופה ממושכת – אך מאחר והוא התרגל אליהם, הוא לא מודע אליהם או מקשר אותם ישירות עם הימצאות סוכרת. בנוסף חשוב לדעת כי לעיתים האדם סובל מסוכרת אך לא מציג אף עדות בצורת תסמינים. במידה והתסמינים קיימים או שיש חשד להימצאות סוכרת על אף שהתסמינים לא קיימים כלל – חשוב לפנות לרופא מטפל ולבדוק האם אכן יש חשד לסוכרת. גם כאן, הדרך לוודא האם מדובר בסוכרת או לא היא דרך בדיקת דם או בדיקת שתן.

משמעות התסמינים

כשל בכליה מפריע לכליה לסנן את כמויות הסוכר הגבוהות, מה שגורם להשתנה מרובה. הכליה רוצה להיפטר מהעודפים ולכן ההשתנה המרובה עשויה להגיע גם לכמה ליטרים, ביום ובלילה. השלמת החסרים האלה באה לידי ביטוי בצורך מוגבר בשתיה ובצמא מוגזם, כמו גם רעב מוגבר.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button