בריאות

טיפול ראשוני לבן-אדם שמתעלף

אובדן הכרה הוא אחד האירועים המלחיצים ביותר שאדם נאלץ לעבור. הסיבה לכך נעוצה אולי בזה שמדובר בתופעה לא צפויה העלולה להתרחש גם בקרב אנשים בריאים. עם זאת, זהו מצב רפואי נפוץ יחסית – מעל ל-30% מבני האדם יחוו התעלפות בשלב זה או אחר בחייהם, ולרוב אינו מסכן חיים. בדרך כלל אובדן ההכרה נמשך לא יותר מכמה שניות ולרוב האדם מתאושש במהירות, מבלי שהוא סובל מהשלכות נוספות על מצבו הבריאותי. אז מהם הגורמים לעילפון, וכיצד יש לטפל באדם שאיבד את הכרתו? כל הפרטים במאמר הבא.

הגורמים לעילפון

אובדן הכרה עלול להתרחש בכל גיל, כאשר ישנם כמה גורמים אפשריים עיקריים למצב זה:

  • עילפון בעקבות שינוי בתנוחת הגוף – סוג זה התעלפות נפוץ בעיקר בקרב אנשים מבוגרים או בקרב הסובלים ממחלת הסוכרת. במצב זה, שינוי בתנוחה, בדרך כלל כאשר קמים בפתאומיות, מוביל לירידה מהירה בלחץ הדם. אצל אדם בריא מערכת העצבים תמנע מצב כזה, אבל אם מערכת העצבים אינה פועלת כשורה, האדם עלול להתעלף. גם מטילה של תרופות עלולה להפחית את לחץ הדם וכך לגרום בעקיפין לעילפון. לכן, הכלל המנחה הוא לקום לאט על מנת לאפשר למערכת העצבים לווסת את לחץ הדם.
  • התקף וזו-גלי – עצב הווגוס הוא חלק מהמערכת הפרה-סימפתטית המאפשרת לגוף להירגע, והוא מאיט את קצב הלב ומפחית את לחץ הדם. את פעולה זו משלימה המערכת הסימפתטית, שמטרתה לסייע לגוף להגיב במצבי דחק. בדרך כלל שתי מערכות אלו פועלות היטב ביחד במטרה לאזן את הגוף, אך לעיתים המערכת הפרה-סימפתטית מגיבה באופן קיצוני, וכך לחץ הדם יורד, דופק הלב מופחת והאדם עלול להתעלף. מצב זה עשוי לקרות בעיקר בקרב אנשים צעירים ובריאים.
  • עילפון בשל תפוקת לב נמוכה – במקרים שבהם קצב הלב מואט באופן משמעותי או אם יש הפרעה בקצב הלב, האדם עלול להתעלף. במצב זה חשוב מאוד לברר את הסיבה לעילפון, ובדרך כלל יהיה צורך בטיפול דחוף.
  • עילפון בשל מצבים שונים – כאמור, עילפון נגרם לא פעם בשל ירידה בלחץ הדם. מצב זה יכול להתרחש בעקבות מגוון רחב של גורמים. בכל מקרה של עילפון מסיבות לא ברורות, יש לפנות לבירור רפואי.

הטיפול באדם שהתעלף

אופן הטיפול באדם שהתעלף תלוי כמובן בסיבה לעילפון ובמצב ההכרה שלו. אדם שהתעלף בשל קימה מהירה אך שב להכרה מלאה, צריך בדרך כלל לנוח מעט, לשבת ורק לאחר כמה דקות לנסות לקום.  

במקרים רבים, אם הסיבה להתעלפות היא התקף וזו-גלי, ניתן להימנע מהעילפון בעתיד באמצעות נקיטת צעדים מוקדמים:

  • לשתות הרבה מים
  • להימנע מעמידה ממושכת
  • להימנע מגירויים המעוררים התקפים מסוג זה
  • אם האדם מרגיש שהוא עומד להתעלף, הוא יכול לנסות ללחוץ את כפות הידיים זו לזו או את כפות הרגליים זו לזו כדי להעלות את לחץ הדם.

אף על פי שעילפון היא תופעה נפוצה יחסית ושפירה בדרך כלל, לפעמים יש צורך בטיפול רפואי דחוף. אם האדם אינו שב להכרתו ונראה שהוא אינו נושם יש לבצע פעולות החייאה ולפנותו במהירות לבית החולים.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button