כללי

כל מה שרצית לדעת על אבעבועות הקוף

מה זה בעצם אבעבועות הקוף ?

החרדות המובנות מפני מגפות ונגיפים תוקפות אותנו בעוצמה גדולה אחת לכמה שנים ואחרי טראומת הקורונה אנחנו כבר במצב פגיע למדי בכל מה שקשור לחוסן הנפשי שלנו. מגפה חדשה שמאיימת להתפרץ היא למעשה מחלה ותיקה שקיימת כבר וידועה כבר שנים ולכן אין שום דבר חדש בה עצמה, ההבדל הוא שהיא מגיעה כעת לכותרות ובשנים האחרונות מצליחה להדביק אנשים. זוהי מחלת אבעבועות הקוף ( או באנגלית monkeypox) שהיא מחלה נגיפית וותיקה ומוכרת לאנשי המקצוע שגם שייכת למשפחה לא נעימה של נגיפים שמחוללים מחלות עם אבעבועות, כמו האבעבועות השחורות הידועה לשמצה (קרוב משפחה רחוק מוכר יותר שלהם הוא ההרפס) . כבר אפשר לומר שמחלה זו אינה אגרסיבית ומסוכנת כמו אבעבועות שחורות אבל היא לא נעימה ומדבקת מאוד כשלא נזהרים. הדמיון בין שתיהן הוא גם בחיסון שתקף לשתי המחלות, כך שמי שחוסן נגד אבעבועות כאלה מחוסן גם נגד אבעבועות הקוף.

​מהי ההיסטוריה של מחלת אבעבועות הקוף?

מחלת אבעבועות הקוף נקראת כאמור גם monkeypox והיא מוכרת למדענים ולרופאים כבר כמה עשרות שנים, מאז שהתגלתה באפריקה בקופי מעבדה. זה גם המקור של שמה. זה לקח כמה עשרות שנים נוספות עד שהמחלה עברה גם לבני אדם והדביקה אותם ורובם ככולם באפריקה למעט כמה מקרים שנגרמו כתוצאה מכך שייבאו בעלי חיים נגועים למדינות שונות או שהחולים במחלה נסעו לחו"ל. בדרך כלל, זוהי מחלה שנמצאת רק במרכז אפריקה או במערבה ולא נודדת אלא אם כן יש מי שמייצא אותה, כאמור. בשנתיים האחרונות אנחנו יודעים על כמה מקרים כאלה שהתגלו בעולם וגם בישראל, מאנשים שהיו באפריקה וטסו לחו"ל והם הדביקו אחרים בבית ובסביבתם. כך שהסיכוי להידבק עולה כשמכירים אנשים שמגיעים משם או במגע עם מי שהיה באזורים נגועים. היום ידוע על עשרות מקרים ברחבי העולם של אנשים שנדבקו במחלה ומכיוון שהמחלה כבר נוסעת ברחבי העולם יכול להיות שמדובר בחולים שהיו גם באזורים כאלה והגיעו לישראל. נכון להיום המחלה גם אינה מוגדרת כמגפה משום שהיא אינה מתפשטת באותו קצב ורק אם יהיה שינוי משמעותי בקצב ההדבקה זה יקרה. זה בוודאי לא מזכיר את הקורונה בממדי ההדבקה ולכן כרגע אין חשש כזה.

מה חשוב לדעת על הנגיף וההדבקה?

ההדבקה נעשית בצורה טיפתית בדרכי הנשימה, במגע עם נוזלי גוף, הפרשות או פצעים של מי שנגוע במחלה. הנגיף מדבק מאוד משום שהוא שייך למשפחה קשה של מחלות, כאמור האבעבועות השחורות הידועות לשמצה. גם נגיף זה מתפצל לזנים ויש זן אחד שמוכר במערב אפריקה וזן שמוכר במרכז אפריקה, כשאחד מהם פחות אלים מהשני ולמרבה המזל זה הזן שמתפשט כיום. במקור הוא נישא על ידי בעלי חיים שמהם הגיע לקופים אבל לא ידוע מה המקור שלהם. כך שההדבקה יכולה להיות הן עם בעל חיים שנושא את המחלה וכן עם אדם שנדבק בה, או גרוע מכך – גם עם חומר מזוהם בנגיף. הוא מדבק מאוד משום שהוא חודר לדרכי הנשימה וגם עובר דרך פתחים בעור כמו חתכים ופצעים ודרך ריריות כמו עיניים, אף ופה. נשיכה של בעל חיים או מגע בבל חיים נגוע גם מעבירה את הנגיף. בין בני אדם יש העברה של הנגיף גם כן דרך נוזלי גוף, הפרשות ופצעים או קרבה שיוצרת הדבקה טיפתית בגלל נשימה זה על זה. הסכנה של הדבקה קיימת גם לאחר שהנוזלים נגועים מופרשים מהגוף על חפצים ולכן גם בגדים, סדינים ומגבות שעליהם יש הפרשות ונוזלי גוף של חולים במחלה יכולים להדביק את מי שנוגע בהם. מתבקשת זהירות מרבית בטיפול בחפצים אלה כמו גם באנשים שחשודים כחולים במחלה.

איך נראים תסמיני אבעבועות הקוף?

תקופת הדגירה של הנגיף נמשכת בין חמישה ימים עד שלושה שבועות, כאשר יש גם תקופות דגירה קצרות יותר שעוברות בין מועד החשיפה לנגיף וההדבקה לבין הופעת התסמינים הראשונים. ההתחלה של המחלה היא הופעת חום, כאבי ראש ושרירים, תשישות והגדלה של בלוטות הלימפה שמאותתות על מאבק ברור של מערכת החיסון בפולש הנגיפי. בתוך זמן קצר מהופעת החום מתחילה פריחה מגרדת בפנים ובחלל הפה והיא מגיעה משם לשאר חלקי הגוף. הפריחה נראית אדומה בהתחלה ומתפתחת לנגעים שמפתחים שלפוחיות מלאות מוגלה שמגלידות בסופו של דבר והחולה יכול להחלים. בדיוק כמו מחלות דומות עם אבעבועות, השלפוחיות יכולות להשאיר צלקות ומספר הנגעים משתנה מחולה לחולה. יש מי שיש לו רק כמה נגעים ויש מי שמכוסה במאות נגעים והסכנה לצלקות גוברת, גם בגלל הגירוד המציק. מהלך המחלה נמשך עד ארבעה שבועות ולא צריך לקבל טיפול משום שהיא חולפת לבד. עם זאת, חשוב לדעת שכל עוד החולה מכוסה נגעים הוא עדיין מסוכן לאחרים ועלול להדביק אותם. 

מה עושים בזמן המחלה?

במחלה כזאת מבודדים את החולה בחדר מאוורר ונפרד כדי למנוע הדבקה ורצוי שלא ישתמש באותם מתקנים סניטריים כמו שאר בני המשפחה. חובה לשמור על הגנה מוחלטת בזמן הטיפול בבן המשפחה וזה כולל שטיפות בסבון, החלפת בגדים ושימוש בחומר חיטוי וכמובן מסכה וכפפות כל הזמן בו שוהים באותו חלל עם החולה. הבידוד נמשך כמה שבועות עד שהחולה כבר אינו מדבק. 

האם אבעבועות הקוף יכולים לגרום לסיבוכים ומקרי מוות ?

יש סיבוכים אפשריים מהמחלה, וזה מאוד תלוי באיזור הגאוגראפי עליו מדובר, למשל רק כ-10% תמותה באפריקה לעומת המערב שם יש פחות מקרי תמותה. הסיבוכים יכולים להיות דלקות שמתפתחות בריאות, במוח ובעיניים וזיהום הדם. אין טיפול נגד המחלה אלא רק טיפול תומך כדי להקל על החולים בה. עם זאת, החיסונים מגינים מפניה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button