בריאות

כל מה שצריך לדעת על סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס, או בשמו המדויק יותר "סרטן המעי הגס והחלחולת", הוא סוג הסרטן השני בשכיחותו במדינת ישראל, ולכן חשוב מאוד להיות מודעים לקיומו ולאופן המניעה שלו. קודמים לו בשכיחות סרטן השד בקרב נשים, וסרטן הערמונית בקרב גברים. הוא שכיח בעיקר מעל לגיל 50, ומופיע אצל נשים ואצל גברים בשיעור דומה, אך בשנים האחרונות תוקף יותר ויותר צעירים.

המעי הגס הינו החלק האחרון בשרשרת מערכת העיכול, וארכו אצל אדם מבוגר הוא כמטר וחצי. אל המעי הזה יגיעו שאריות של מזון של עוכל בקיבה ואחריה במעי הדק, והוא מלכד את השאריות הללו ומוציא אותם מהגוף דרך פי הטבעת.

בישראל מאובחנים מדי שני כ-3,200 חולים חדשים בסרטן המעי הגס. לכל אדם בסיכון רגיל ישנו סיכוי של 4.5% לחלות בכך, ועם העליה בגיל עולה גם הסיכון לחלות.
בנוסף, ישנם גורמי סיכון נוספים שמעלים את הסיכויים לחלות: השמנה; סוכרת מסוג 2; עישון בהווה או בעבר; מחלת קרוהן או קוליטיס; היסטוריה רפואית של סוגי סרטן שונים; הימצאות פוליפים במעי הגס; היסטוריה משפחתית של ממאירות במעי, פוליפים או סרטן המעי הגס; מחלה גנטית תורשתית כמו פוליפוזיס משפחתי ותסמונת לינץ'.

כפי שמובן משם המחלה, סוג כזה של מחלת הסרטן מתחיל, במעי הגס, או ברקטום. תחילת ההתפתחות של הסרטן נוצרת כשבאזור כלשהו במעי מתחלקים תאים באופן מהיר ולא מבוקר. כתוצאה מכך נוצרים שינויים שהינם טרום סרטניים המכונים "דיספלזיה", והם הופכים בהמשך לסרטניים. שינויים כאלה נראים בדרך כלל כמו גושים קטנים שטוחים או בולטים בשם פוליפים. בקרב מבוגרים מעל גיל 50 ישנה שכיחות גבוהה מאוד של פוליפים, שאינם מורגשים. הסרה שלהם מונעת כמעט לחלוטין סיכון לסרטן המעי הגס.

אם סרטן כזה לא מתגלה ולא מטופל בזמן- הוא עלול להתפשט אל עבר איברים נוספים כמו הריאות והכבד, וסיכויי ההחלמה יורדים דרסטית. סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בין גורמי המוות של כלל התמונה במחלות הסרטן, אצל גברים ונשים כאחד, ואצל יהודים וערבים כאחד.

כיצד ניתן להעלות את אחוזי הריפוי?

חשוב לדעת שגילוי מוקדם של המחלה מאפשר איתור של הפוליפים בשלב הטרום-ממאיר והסרתם עוד לפני התפתחות המחלה. גם לאחר שהפכו הגידולים לסרטניים גילוי מוקדם יאפשר למנוע את התפתחות המחלה ולהעלות את הסיכויים לריפוי. גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס מבטיח סיכויים של 90% לריפוי, לכן חשיבות הגילוי המוקדם היא כה רבה, ומעלה מאוד את סיכויי ההחלמה.

איך ניתן להבטיח גילוי וטיפול מוקדם?

פוליפים וגידולים נוטים לדמם, וזיהוי של שרידי דם בצואה יכול להעיד על התפתחות של סרטן המעי הגס בשלב מסוים.
מחקרים גילו כי בדיקת דם לגילוי דם סמוי בצואה החל מגיל 50 אחת לשנה באופן קבוע, מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, ואף את הסיכון לתמותה מהמחלה במקרה שכבר התפתחה. זאת משום שגילוי של פוליפים בשלב הטרום סרטני מאפשר להסירם ולהימנע מן המחלה כליל, וגילוי של המחלה בשלבים הראשונים של התפתחותה ללא גרורות מבטיח 90% סיכויי החלמה.
לכן מומלץ מאוד לגברים ולנשים כאחד לבצע אחת לשנה בדיקה של דם סמוי בצואה, שתמנע את התפתחות סרטן המעי הגס, או תאפשר גילוי בשלב מוקדם. בנוסף, אדם בכל גיל החש סוגים שונים של תסמינים במערכת העיכול שאינם חולפים, כמו- שינוי בהרגלי היציאות, דימום בצואה, כאבי בטן, אנמיה על רקע חוסר ברזל או ירידה במשקל- חשוב שיפנה לרופא לבדיקה, גם אם קיבל תוצאה שלילית בבדיקת דם סמוי בצואה. בשלבים הראשונים של סרטן המעי הגס הוא אינו גורם לכאבים. אך אם הוא קיים ומתעלמים מן הסימנים שהוזכרו כאן- עלולה להתפתח אצלו חסימה של המעי שמלווה בכאבי בטן חזקים, הקאות, ובטן נפוחה. ותסמינים כאלה מחייבים בדיקה יסודית.

תוצאה חיובית של בדיקת לגילוי דם סמוי בצואה מחייבת המשך של בירור רפואי, בהתאם להמלצת רופא. המשך הבירור יהיה בדיקת קולונוסקופיה בהקדם האפשרי. קולונוסקופ זהו מכשיר גמיש וארוך המוחדר אל המעי הגס ומאפשר בדיקה לכל ארכו. הבדיקה אורכת 20 דקות ומצריכה טשטוש ואף הכנה מקדימה על ידי שתיה של חומר משלשל או חוקן לניקוי. זיהוי פוליפים שפירים במהלך הבדיקה מאפשר כריתה מיידית שלהם, שתמנע מהם להפוך לגידולים סרטניים.
כתחלופה לבדיקת קולונוסקופיה ניתן לבצע בדיקה של קולונוסקופיה וירטואלית, שדורשת הכנה זהה, אולם מתבצעת באמצעות CT. בדיקה זו רגישה יותר לגילוי גידולים ופוליפים, אולם היא לא מאפשרת הסרה שלהם במהלך הבדיקה. גילוי כזה מצריך קביעת מועד חדש לבדיקת קולונוסקופיה רגילה שתאפשר את כריתת הפוליפים.

באוכלוסיה עם סיכון גבוה מהרגיל לסרטן המעי הגס מומלץ לבצע את כל הבדיקות הנדרשות בהתאם להמלצת רופא, ובתדירות המתאימה. קרובי משפחה של חולה מדרגה ראשונה, לדוגמא, אמורים לבצע בדיקת קולונוסקופיה מגיל 40, או עשר שנים לפני הגיל בו התגלתה המחלה אצל קרוב המשפחה, אחת לחמש שנים.
במשפחות בהן קיימת תסמונת משפחתית חשוב לזהות אותה, לבצע לבני המשפחה בדיקות לקיומו של הגן, ולהקפיד על מעקבים מוגברים שימנעו התפתחות סרטן או יאתרו אותו בשלביו הראשונים. רופאי פריון יכולים לסייע במניעה של העברת גן זה לדור הבא.

האם ניתן להפחית את הסיכון לחלות?

מחקרים גילו שקיום אורח חיים בריא הכולל תזונה בריאה ומאוזנת, מניעת השמנה, מניעת עישון, ופעילות גופנית-  מפחית את הסיכון למחלת הסרטן בכלל האוכלוסיה.

תזונה בריאה ומאוזנת כוללת אכילה רבה של פירות וירקות טריים, קטניות ודגנים מלאים, שמן זית ודגי ים; והפחתת צריכה של מזון מעובד, משומר, מטוגן ומומלח, של בשר אדום, ושל בשר עשוי על גחלים. כמו כן יש להימנע ממשקל יתר, משתיה ממותקת ולהגביל את צריכת האלכוהול. ואילו פעילות גופנית חשוב שתהיה סדירה, ומומלץ להימנע מישיבה ממושכת.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button