בריאות

צליאקים – המדריך הזה בשבילכם

תסמינים, בדיקות וכל מה שצריך לדעת על מחלת צליאק

המודעות למחלת הצליאק גדלה בשנים האחרונות, אך עדיין רבים אינם מכירים את הסימנים והתסמינים שלה. הערכות הן שכ-1% מהאוכלוסייה סובלת מצליאק, אך מרבית החולים אינם מאובחנים. הדבר גורם להחמרת המצב הרפואי, ירידה באיכות החיים ואף לסיבוכים בריאותיים רציניים.

מאמר זה נועד לשפוך אור על המחלה, תסמיניה, אפשרויות האבחון והטיפול בה. הוא מכיל מידע חיוני עבור כל מי שחשוד כלוקה בצליאק, בני משפחה ומטפלים. קריאת המאמר תסייע להבין טוב יותר את המחלה ולשפר את איכות החיים של החולים בה.

מה זה מחלת צליאק?

צליאק היא מחלת הכרסת – מחלה אוטואימונית שבה הגוף תוקף את המעי הדק בתגובה לגלוטן. זה גורם לדלקת ונזק לרירית המעי הדק, מה שמונע ספיגה תקינה של מזון. הגוף מזהה את הגלוטן כחומר מסוכן, בטעות, ותוקף את תאי רירית המעי ובכך גורם לנזקים שונים של אי ספיגת מזון ושל בעיות עיכול.    למחלה יש רקע תורשתי אבל היא לא ברורה לגמרי מלבד גורם אחד והוא הגלוטן, שגורם לתסמינים קשים אצל מי שחולה בה. צליאקים סובלים מבעיות במערכת העיכול, מעייפות רבה ותת תזונה משום שהם פשוט לא סופגים את הוויטמינים והמינרלים כתוצאה מהדלקת במערכת החיסון שנוצרת אצלם בגלל הגלוטן. עבורם, החומר הזה מסכן חיים ולכן הם חייבים להימנע ממנו ולאכול תחליפים אחרים שאינם כוללים זאת. בעבר היה קשה למצוא מזון נטול גלוטן במחירים סבירים ובמגוון גדול, והיום בגלל המודעות לכך יש הרבה יותר מבחר והם יכולים ליהנות מכמה שיותר מוצרי מזון נטולי גלוטן.

צליאק תסמינים – רגישות לצליאק

עבור צליאקי, צריכת כל כמות שהיא של גלוטן עלולה לעורר תגובה חיסונית ולגרום לנזק ברקמות המעי. התסמינים כוללים שלשולים כרוניים, כאבי בטן, נפיחות, תת תזונה, ירידה במשקל, חולשה, עייפות ואף סיבוכים הקשורים באי-ספיגה של ויטמינים ומינרלים.   תסמינים אלה יכולים להופיע בכל גיל, אך לעיתים קרובות הם חמורים יותר אצל ילדים, עם השפעות ממושכות על הגדילה וההתפתחות.

לחולי הצליאק התווספו לאחרונה אנשים שהבינו שיש להם סיפור מסוים עם גלוטן גם אם הם לא ממש חולי צליאק. בגלל סיבות שונות הקשורות לעלייה במודעות לכך, אנשים אלה החלו לבדוק את הרגישויות והתופעות השונות שסבלו מהן בגלל מה שהם פירשו כמאכלים מסוימים. הם החלו לבדוק את עצמם על ידי החסרת חומרים כאלה מהתזונה שלהם בכל פעם, כדי להבין מה מהם גורם להם לתופעות כמו אי נוחות במערכת העיכול או נפיחויות שונות, למשל. יש שורה של תסמינים שבגללם זה קורה ולכן הם רצו לדעת כיצד להקל על עצמם. אצלם לא מדובר בבעיה של מערכת החיסון משום שלא נגרמת להם דלקת אם הם אוכלים גלוטן, אלא רק תופעות מסוימות שמתפרשות כתופעות אלרגיות ורגישות מסוימת שלא תמיד היא מסכנת חיים אבל בהחלט פוגעת באיכות החיים.

לאנשים עם רגישות לגלוטן, כל כמות של גלוטן בדיאטה עלולה לגרום לתסמינים ולנזק במערכת העיכול. לכן נדרשת הימנעות מוחלטת מגלוטן.

אבחון צליאק – איך תדעו אם אתם צליאקים?

אבחון צליאק מתבצע על ידי בדיקות דם לנוגדנים, בדיקה גנטית, ביופסית מעי הדק ובדיקת התגובה לדיאטה ללא גלוטן. הבדיקות בודקות רמות נוגדנים, מעורבות גנטית ונזק למעי.אבחנה מוקדמת חיונית לטיפול יעיל. את האבחנה של צליאק וגם רגישויות מאבחנים על ידי בדיקות דם או ביופסיה או על ידי בדיקת הימנעות ממזון והתסמינים שמופיעים או נעלמים אחריה או אחרי צריכת גלוטן. זה במקרה של רגישות לגלוטן שיש לאבחן ולאמת בצורה ודאית. אצל אלרגיים לגלוטן זה יכול לסכן חיים וזאת הקבוצה השלישית של מי שרגיש לגלוטן. כמו כל אלרגיה יש בדיקות מיוחדות לכך ואפשר להציג את הסימנים כמו גירודים, חנק ואי נוחות במערכת הנשימה בדיוק כמו אלרגיות למזון אחר כמו בוטנים ואגוזים. מלבד בדיקות אלרגיה אפשר למדוד ולעקוב אחר אי הנוחות שנגרמת במערכת העיכול בשל הגלוטן בדיווחים לרופא ולנסות לראות האם חל שיפור באמת לאחר הימנעות מהגלוטן.

צליאק ילדים

אצל ילדים, צליאק גורם לעיתים קרובות להאטה בגדילה ופיגור התפתחותי. לכן חשוב במיוחד לאבחן מקרים של צליאק בגילאים צעירים.

תסמינים אצל מבוגרים

כשזה נוגע לצליאק תסמינים אצל מבוגרים כוללים כאבי בטן עזים, חסר תזונתי, ירידה במשקל ועייפות קיצונית. לעיתים התסמינים דומים למחלות אחרות כמו דלקת מעיים או סרטן, מה שמקשה על האבחון.

צליאק בגיל מאוחר

אבחון מאוחר של צליאק בגיל מבוגר יכול להיות בעייתי יותר בגלל קיומן של מחלות אחרות וקושי בשינוי הרגלי התזונה. לכן יש חשיבות באבחון מוקדם של צליאק.

טיפול בצליאק

עד היום אין טיפול רפואי לצליאק והטיפול היחידי הוא הקפדה מוחלטת על דיאטה ללא גלוטן למשך כל החיים. ההימנעות מגלוטן עוצרת את התקדמות המחלה ומאפשרת התאוששות.

אז למעשה הטיפול הוא דיאטה ללא גלוטן לכל החיים.   ערכת החיסון אינה יכולה לעבור תיקון משום שאין תרופה לצליאק אלא רק הימנעות מחומר זה ואכילת חומרים מזינים אחרים שיצליחו לפצות את הגוף על נזקי האי ספיגה של אבות המזון.

לסיכום, המודעות לצליאק גוברת, הן בקרב הציבור הרחב והן בקהילה הרפואית. יותר אנשים לומדים לזהות את התסמינים האופייניים של צליאקים כמו שלשולים, כאבי בטן, חולשה וירידה במשקל. כמו כן, הבנה כי צליאק יכולה להופיע בכל גיל מאפשרת אבחון מוקדם יותר.

מחקרים חדשים מראים שגם רגישות לגלוטן ללא נזק ברור למעי (רגישות לא צליאק) נפוצה מאוד ויכולה לגרום למגוון תסמינים. לכן, בדיקת רגישות מומלצת במקרים רבים יותר, גם ללא סימני צליאק קלאסיים.

ניתן לצפות ששכיחות האבחנה והטיפול בצליאק ובמחלות קשורות תמשיך לעלות. הדבר מחייב הבנה מעמיקה יותר של המחלות בקרב אנשי מקצוע רפואי ומודעות גדולה יותר בציבור הרחב לסימני אזהרה ולאפשרויות הטיפול.

חשוב להדגיש:  כל טיפול בנושא מחייב היוועצות ברופא.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button