כללי

האנטומיה המופלאה של העין

העיניים שלנו נמצאות שם תמיד, במעלה הפנים שלנו, תמיד נכונות להסתכל, לבחון, לראות, לקרוץ וגם להיעצם – ולפעמים, באופן טבעי, אנחנו לוקחים את פעולתן המופלאה כמובנית מאליה. בפועל, מדובר באחד המנגנונים הכי מיוחדים, ייחודיים וסבוכים בגופנו. סקרנים לדעת איך הוא עובד? צללו עמנו למסע אופטיקה מיוחד במינו בעקבות האנטומיה של העין האנושית.

הקשתית והאישון

הקשתית היא החלק הצבעוני של העין והיא נראית כמו רקמה בצורת טבעת. התפקיד שלה הוא לשלוט בכמות האור הנכנסת לעין.

האישון הוא הפתח הממוקם באמצע הקשתית. לקשתית העין האנושית יש טבעת מדהימה של שרירים הגורמים לאישון להצטמצם כשהם נחשפים לאור בהיר או לגדול כדי להכניס יותר אור, כשבחוץ התאורה עמומה או חשוכה.

הסקלרה

הסקלרה היא למעשה החלק הלבן של העין שלנו. זוהי רקמה דמוית עור המקיפה את העין ונותנת לה צורה.

הלחמית

הלחמית היא מעין פיסת עור צלולה ודקה המכסה את חלקה הקדמי של העין, כולל הסקלרה (שאנחנו כבר מכירים היטב!) וחלקן הפנימי של העפעפיים. תפקידה העיקרי של הלחמית היא למנוע מחיידקים וחומרים זרים אחרים להגיע לחלקה האחורי של העין.

הקרנית

הקרנית היא שכבה שקופה הממוקמת בחזית ובמרכז העין. כל כך שקופה וכל כך דקה שסביר להניח שגם אם תתבוננו היטב, לא תבחינו שהיא שם. הקרנית ממוקמת מול הקשתית ומסייעת במיקוד האור כשהוא חודר לעין. אם אתם מרכיבים עדשות מגע, למשל, דעו כי הן למעשה מונחות על הקרניות של עיניכן.

שרירים חוץ עיניים

אנחנו יודעים, זה נשמע תיאור מעט מטריד, אך בפועל מדובר בקבוצת שרירים (שישה במספר) שעושים עבודה נהדרת, בשקט גמור! תפקידם של ששת השרירים המחוברים לכל אחת מעינינו היא לסייע לעין לזוז ימינה ושמאלה, למטה ולמטה וגם באלכסון. מדהים, לא?

העדשה

לעדשת העין שלנו יש מבנה ברור וגמיש, והיא ממוקמת ממש מאחורי הקשתית והאישון. היא מוקפת בטבעת של רקמה שרירית המכונה "הגוף הריסי", ושני המרכיבים הללו פועלים יחד כדי לשלוט במוקד האור העובר דרך העין.

עצב הראייה

עצב הראייה מורכב ממיליון (!) סיבי עצב המעבירים אותות עצביים מהעין למוח. המשטח הקדמי של עצב הראייה, זה שנראה על רשתית העין, מכונה "דיסק אופטי".

חלל הזגוגית

חלל הזגוגית ממוקם מאחורי העדשה ומול הרשתית. הוא מלא בנוזל דמוי ג'ל, הנקרא זגוגית, שתפקידו הוא לשמור על צורת העין.

רשתית

הרשתית ממירה אותות של אור והופכת אותם לאותות עצביים. לאחר מכן האותות נשלחים לעצב הראייה המעביר את האותות למוח – שבתורו מעבד את התמונה המתקבלת.

מקולה

המקולה נמצאת בחלקה המרכזי של הרשתית והיא אחראית על ראייה חדה וממוקדת.

כל החלקים הללו עובדים יחד כדי לאסוף ולמקד אור, ובסופו של דבר – כדי להפוך אותו לתמונה שנוכל לפרש בצורה האנושית. כעת אתם וודאי מבינים כמה יוצא דופן, מרהיב במורכבותו ומעורר התפעלות המנגנון של העין האנושית – זכרו זאת בפעם הבאה שאתם מסתכלים על משהו יפה במיוחד!

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button