כללי

מה התסמינים של מפרצת בלב?

מפרצת בלב היא למעשה מפרצת באבי העורקים באזור הלב, ונוגעת למצב בו כלי הדם מתרחב וקיימת סכמה לקרע או קרע באבי העורקים. מפרצות יכולות להופיע גם בעורקים באזורים נוספים בגוף, ועלולים להוות מצב מסכן חיים בטווח זמן המיידי.

מהי מפרצת בלב?

מפרצת היא מצב הנוגע לעורקים בגוף, ומתרחשת כשדופן העורק מתרחבת וגורמת לעורק להתנפח. הסכנה העיקרית במצב זה, היא היווצרות קרע בעורק. המפרצות הנפוצות מתרחשות בעורקי בסיס המוח ובאבי העורקים. בפרט, כרבע ממפרצות אבי העורקים (העורק הראשי הגדול ביותר בגוף, מכונה אאורטה בלועזית) מתרחשות באזור בית החזה. הסכנה במפרצת בלב ובכלל, היא דימום מסוכן, שעלול במקרים רבים להוביל גם למוות, או לנזקים חמורים אחרים בהתאם למיקום וחומרת הדימום.

מהם הגורמים לתופעה?

בין הגורמים העיקריים ניתן למנות את הגנטיקה (מאפיינים תורשתיים), גיל ומצבים בריאותיים כמו עודף כולסטרול, סכרת, עישון, מחלות לב ועוד. הגיל נחשב לגורם סיכון בולט בכל הנוגע למפרצות באבי העורקים, שכן הוא נוטה להיחלש ולהפוך לגמיש פחות עם הגיל, ובהתאם גם לפחות עמיד בפני עוצמה גבוהה של לחץ דם. בנוסף, מפרצת באבי העורקים נפוצה יותר בקרב גברים.

תסמיני התופעה

מפרצת באבי העורקים לעיתים מופיעה ללא תסמינים מוקדמים. עם זאת, קיימים כמה תסמינים שיכולים להעיד על התפתחות מפרצת. המפרצת יכולה להופיע הן באופן הדרגתי והן באופן פתאומי. בין תסמני התופעה קיימים:

  • כאב חזה, צוואר וגב שמופיע בצורה "דוקרת" ופתאומית.
  • קשיי נשימה
  • נפיחות באזורים שונים בגוף
  • צרידות, קושי בדיבור ובבליעה
  • ליחה דמית
  • חולשה בגפיים ושיתוק

תסמינים אלה יכולים להעיד על קיומן של מפרצות באזורים שונים של הגוף לצד אזור הלב, ובכל מקרה מומלץ לקבוצות סיכון שונות לבצע בדיקות בתדירות קבועה. קיימים גורמי סיכון נוספים לאלו שהזכרנו כאן, והם מושפעים מהנתונים האישיים של האדם, כגון השמנה או מחלות רקע שונות.

טיפול במפרצת באבי העורקים

טיפול במפרצות באופן כללי תלוי במיקום המפרצת ובחומרתה. באופן כללי, ייתכנו מקרים של מפרצות בהם לא יהיה צורך מיידי בניתוח אלא במעקב אחרי המפרצת, במקביל להפחתת גורמי סיכון ע"י המטופל עצמו (לרבות גמילה מעישון, טיפול בכולסטרול ועוד) והתערבויות רפואיות שונות. במידה והמפרצת מגיעה לגודל משמעותי או שע"פ התפתחותה היא כנראה תגיע לגודל משמעותי שיסכן את החולה, נעשה ניתוח. בנוסף, ייתכנו מצבים בהם יהיה צורך בניתוח מידי.

טיפול במפרצת ע"י ניתוח, כולל החלפה של החלק המסוים באבי העורקים בצינור מחומר סינטטי, על מנת לאפשר לדם לזרום באופן תקין באבי העורקים. מדובר בניתוח לב פתוח, הנמשך לרוב מספר שעות, בין שלוש לשבע שעות. כאשר קיימת אפשרות לבחינת האזור.

לסיכום, מפרצת באזור הלב היא מצב מסוכן, הנובע מהיחלשות אבי העורקים. מפרצת באבי העורקים יכולה להפוך בקלות למצב מסכן חיים, ולכן במידה שניתן, קיימות המלצות לבדיקות שונות עבור אוכלוסיות בסיכון. כמו כן, ניתן לברר עם הרופא המטפל לגבי הפחתת הסיכון ע"י שינוי התנהגותי וטיפולים נוספים שמטרתם למנוע לחץ דם, השמנת יתר, לסייע למטופל בהפסקת העישון, ועוד.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button