תזונה נכונה

טיפים לשמירה על תזונה בריאה

לרבים מאתנו יש יחסי אהבה-שנאה עם האוכל. אנחנו משתדלים לשמור על תזונה בריאה אך מנגד נהנים לאכול מזונות שאינם מטיבים עם בריאותנו וממהרים לכעוס על עצמנו אם "שברנו" את הדיאטה. אז מה אפשר לעשות כדי לשמור על תזונה בריאה ובכל זאת ליהנות מהאוכל? הנה כמה טיפים.

היו קשובים לגוף

"אחרים חיים בשביל לאכול; אני אוכל בשביל לחיות" את המשפט המדויק הזה אמר הפילוסוף היווני הנודע סוקרטס שכבר במאה החמישית לפני הספירה הכיר באתגר שעד היום אנחנו מתמודדים איתו. מצד אחד, האוכל מספק לנו את אחת ההנאות הגדולות ביותר של החיים – הטעמים, הריחות והמרקם המיוחד של כל מזון יוצרים בכל ארוחה חוויה חד-פעמית; ומצד שני, אכילה שלא לצורך, כאשר אנחנו כבר שבעים, מכבידה על מערכת העיכול ועלולה לאורך זמן לפגוע בבריאותנו. לכן, אחד הטיפים החשובים ביותר לשמירה על תזונה בריאה הוא להיות קשובים לגוף. לשים לב לתחושה בבטן ולוודא שמה שאנחנו אוכלים עושה לנו טוב. ואם מדי פעם אנחנו מרשים לעצמנו "פינוק" קטן, לזכור שזה בסדר גמור ליהנות גם ממזון לא בריא מדי פעם.

שלבו בתפריט את כל אבות המזון

תזונה בריאה צריכה לכלול את כל אבות המזון – חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים. מרכיבים אלו מומלץ לצרוך ממזונות שאינם מעובדים, כלומר ממזונות שמכינים בבית ולא מזונות שמגיעים ארוזים. אבל לפני שאתם מתחילים לבנות את התפריט היומי שלכם שימו לב! אומנם כל הרכיבים שלעיל נחוצים לבריאות שלנו, אך כל אחד מהם מומלץ לצרוך בכמות שונה וממקורות שונים. שומנים למשל, חשובים לגוף אבל אין להפריז בהם ויש להעדיף שומנים בלתי רווים המסייעים להוריד את רמות הכולסטרול הרע שבדם. גם את אבות המזון האחרים יש לצרוך בהתאם להמלצות, ולשם כך כדאי להתייעץ עם מומחים בתחום זה.

התאימו את התזונה למצבכם הבריאותי

לכל אחד מאתנו יש רגישויות שונות, העדפות שונות ומצבים רפואיים שאנחנו נדרשים להתמודד איתם. אנחנו גם נוטלים תרופות שונות ותוספי מזון מגוונים, והיעילות של אלו מושפעת בין השאר מהמזון שאנחנו אוכלים. לכן, תזונה בריאה חייבת לכלול להתייחסות למצב הבריאותי שלנו והתפריט שלנו צריך להתאים גם לגיל שלנו ולאורח החיים שלנו. לדוגמה, אם אנחנו עוסקים בפעילות גופנית אינטנסיבית הצרכים התזונתיים שלנו יהיה שונים לעומת מי שאינו פעיל.

כדי לוודא שבחרתם בתפריט המתאים למצבכם הגופני, תוכלו להיעזר בטיפים הבאים:

  • בצעו בדיקות תקופתיות: פעם בשנה כדאי לבצע בדיקות דם מקיפות לאיתור מוקדם של חסכים תזונתיים. בדיקות אלו יסייעו לוודא שערכי הברזל והוויטמינים בגוף תקינים ולעיתים אף יאפשרו לאתר מצבים רפואיים אחרים.
  • שימו לב לרגישויות: לפעמים הגוף שלו עשוי לפתח רגישות למזון מסוים או אפילו למותג מזון מסוים. לכן, שימו לב לתחושת שמעוררים בכם מזונות שונים, ובעת הצורך פנו לייעוץ רפואי.
  • כמות קלוריות: התפריט היומי שלכם צריך להיות מזין ומשביע. עם זאת, אם אתם רוצים למנוע עלייה במשקל, כדאי לוודא שאינכם צורכים יותר קלוריות מהנדרש. גם במקרה זה ניתן לפנות לתזונאי/ת לייעוץ מקצועי.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button