יד לקשיש

טיפים לשמירה על הבריאות בגיל השלישי

כמו כל תקופה בחיים, גם הגיל השלישי דורש מאתנו להסתגל למציאות חדשה. בשלב זה, כבר חווינו חיים עשירים של עשייה והתפתחות, אך גם ידענו רגעים פחות קלים ותקופות תובעניות ולחוצות. כל אלו הותירו בנו את רישומם, וכעת, בייחוד אחרי גיל הפרישה, זה הזמן שלנו ליהנות מפרי עמלנו, לגלות היבטים אחרים באישיות שלנו וכמובן – לשמור על הבריאות. אז בפתיחתה של דרך חדשה, הנה כמה טיפים חשובים לשמירה על הבריאות בגיל השלישי.

שגרה ומשמעות

בפעם הראשונה מזה זמן רב שאינכם צריכים להתחייב ללוח זמנים קבוע ונוקשה. אתם חופשיים להחליט מתי להתעורר בבוקר, לאן ללכת, עם מי להיפגש ומה לעשות. עבור רבים החופש הזה הוא מבורך ביותר, אך עבור אחרים הוא עלול ליצור בלבול ואף תחושה של חוסר משמעות. לכן, כדי לשמור על בריאות בגיל השלישי, גם מהבחינה הפיזית וגם מהבחינה הנפשית, מומלץ מאוד להרכיב לעצמכם בהדרגה שגרה שנעימה ונוחה לכם. השתדלו לקום בבוקר בשעה קבועה פחות או יותר, לקבוע לעצמכם פעילויות שונות, ולהיפגש עם הקרובים אליכם. סדר יום כזה, שגם כולל מידה מסוימת של גמישות, יעניק לכם הזדמנות לצאת מהבית, להתאוורר ולשמור על חוסן נפשי.

מעקב רפואי

אין ספק כי בריאות הנפש ובריאות הגוף כרוכות זו בזו. לכן, בייחוד בגיל השלישי, חשוב מאוד לשמור על הבריאות ולהקפיד על מעקב רפואי על פי המלצת הרופא/ה. במסגרת מעקב זה, רצוי מאוד לשים לב לשלוש נקודות הבאות:

  • נטילת תרופות: עדכנו את הגורם המטפל בדבר כל התרופות ותוספי המזון שאתם נוטלים, וודאו שאתם נוטלים את המינון הנכון.
  • שאלות: התייעצו עם הרופא/ה באשר לכל שאלה או תהייה שעולה לכם.
  • בדיקות: עקבו אחר המלצות קופת החולים וודאו שאתם מבצעים את הבדיקות הרלוונטיות לגילכם.

תזונה נכונה

בריאות בגיל השלישי מושפעת מאוד מהתזונה שלנו. המזון שאנו אוכלים יכול להעניק לנו אנרגיה ורעננות, אך גם עלול להזיק לנו ולעורר תחושות אי-נוחות אלו ואחרות. כדי להימנע מכך מומלץ להרכיב תפריט יומי עם תזונאי/ת ולוודא כי המזונות שנבחרו גם טעימים לנו ומשביעים אותנו. מלבד זאת, מומלץ לשים לב לטיפים הבאים:

  • תזונה מותאמת למצב רפואי: ישנם במצבים רפואיים שבהם מומלץ לצרוך מזונות מסוימים ולהימנע מאחרים. במקרים אלו, חשוב עוד יותר להתייעץ עם רופא/ה ועם תזונאי/ת.
  • שילוב בין מזון ותרופות: ישנן תרופות שאין לשלב אותן עם מזונות מסוימים, ולכן בעת הצורך מומלץ לקבל הנחיות מפורטות מהרופא/ה ומהתזונאי/ת.
  • הנאה מאוכל: גם בגיל השלישי אחת ההנאות הגדולות ביותר היא סעודה טובה. גם אם אתם מקפידים על תפריט מאוזן ומדויק, כדאי להתייעץ עם הרופא/ה ולנסות בכל זאת לשלב מדי פעם מאכלים קצת פחות בריאים שגורמים לכן הנאה.

פעילות גופנית

פעילות גופנית חשובה בכל גיל. היא מחזקת את הגוף, ממריצה אותנו ומשפרת את מצב הרוח. אם הייתם פעילים במהלך כל חייכם, תוכלו להמשיך בכך גם בגיל השלישי, תוך ביצוע התאמות על פי מצבכם הגופני. ומה לגבי מי שלא עסק בפעילות גופנית לפני כן? אף פעם לא מאוחר להתחיל! גם בגיל השלישי יש לפעילות גופנית יתרונות משמעותיים ותוכלו למצוא ספורט שיתאים ליכולות ולהעדפות שלכם. בין אם זה הליכה עם חברים, שחייה או יוגה, נסו ענפים ספורט שונים וגלו איזה מהם גורם לכם הנאה ותחושה טובה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button