בריאות

זיהוי מוקדם של סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס הוא גורם מוות נפוץ יחסית בישראל, אולם חשוב לדעת כי בעזרת בדיקות מוקדמות וערנות, הוא ניתן לזיהוי מוקדם במקרים רבים. זיהוי מוקדם מעלה משמעותית את הסיכוי להחלמה, ואף מסייע במניעת התפתחות הסרטן מלכתחילה. הנה כמה דברים חשובים שיש לדעת בנושא.

חשיבות הגילוי המוקדם

סרטן המעי הגס והחלחולת הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בעולם המערבי ובפרט, גורם מוות נפוץ יחסית בישראל ביחס למחלות סרטן אחרות הגורמות למוות הן בגברים והן בנשים ללא הבדל גזע ומוצא. מבין כלל המחלות הממאירות, סרטן המעי הגס ידוע ככזה הניתן לגילוי מוקדם ובהתאם, ניתן למניעה הן מצד התפתחות הסרטון והן מצד הטיפול בשלבי המחלה הראשונים. נתונים עדכניים מגלים כי גילו מוקדם מעלה באופן משמעותי את סיכוי הריפוי מהמחלה, וע"י כך תורם רבות להצלת חיים.

בדיקות לזיהוי מוקדם של סרטן המעי הגס

ההמלצה לבדיקות לזיהוי מוקדם ניתנת למטופלים בהתאם לפרמטרים שונים שאתם חלקם נזכיר כאן לרבות גיל, היסטוריה משפחתית ועוד. חשוב להפריד בין בדיקות סריקה, הניתנות בד"כ למטופלים ע"פ פרמטרים מסוימים ללא תלונות המחייבות בדיקה של רופא או היסטוריה משפחתית ואישית הנוגעת לסרטן המעי הגס, לבין בדיקות הניתנות לאנשים ע"י רופא בהתאם  לקיומם של גורמי סיכון נוספים או אחרים למחלה. בדיקות סריקה נעשות בד"כ בתדירות קבועה, אלא אם כן הרופא המטפל סובר כ יש צורך בהעלאת התדירות וכיו"ב.

בדיקות נפוצות לזיהוי מוקדם

בדיקת דם סמוי בצואה – גידולים ואף פוליפים (גושים טרום סרטניים) עלולים לדמם, ולכן קיומו של דם סמוי בצואה יכול להעיד על קיומם של אחד מהשניים לפחות. עם זאת, יש להדגיש כי גם אם לא נמצא דם סמוי בצואה, עדיין ייתכן שקיימים פוליפים או גידולים סרטניים ולכן יש לשים לב לתופעות אחרות המחייבות בדיקה ויכולות להעיד על קיומה של המחלה.

בדיקת קולונוסקופיה – קיימים שני סוגי קולונוסקופיה, אחת הנעשית באמצעות קולונסקופ (מעין צינור ארוך וגמיש), ואחת הנעשית באופן וירטואלי (בדיקת CT ייעודית). בדיקת הקולונוסקופיה הרגילה (באמצעות הקולונוסקופ) נחשבת לעדיפה יותר, בעיקר מכיוון שניתן לכרות באמצעותה פוליפים, או לקחת דגימות (ביופסיה), והבדיקה הוירטואלית כוללת גם קרינת רנטגן. עם זאת, במקרים מסוימים תתכן המלצה על הבדיקה הוירטואלית בהתאם למצב ומאפייני המטופל. בכל אופן, חשוב לדעת שהבדיקה באמצעות הקולונסקופ נעשית כשהאדם תחת טשטוש, ומחייבת כמה פעולות מקדימות ולאחר הבדיקה, עליהן ניתן לשמוע ולקבל הוראות מהרופא המטפל.

מתי חשוב לגשת לבדיקת רופא?

גם אנשים ללא גורמי סיכון צריכים לשים לב לתסמינים שונים שיכולים להעיד על התפתחות סרטן המעי הגס, כמו: ירידה פתאומית במשקל, אנמיה, הרגלי יציאות לא אופייניים למשך מספר ימים ויותר, הופעת דם בצואה או ברקטום ותחושה של חוסר התרוקנות. במקרים כאלה ודומים להם, יש לגשת מיד לבדיקת רופא המשפחה ובמידת הצורך, המטופל יקבל הפניה לרופאים אחרים ו\או לבדיקות נוספות.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button