כללי

השפעות הנגיף

 

משבר הקורונה הוא ללא ספק אחד האירועים הרפואיים הבולטים ביותר בעשור האחרון, אם לא הבולט ביותר מביניהם. כיצד נגיף הקורונה משפיע על הגוף? הנושא עדיין לא נחקר עד תום, אבל  במסגרת הרפואה המערבית מודרנית, אלה ההנחות המקובלות בנושא זה נכון לעכשיו:

 

תסמינים נפוצים

למרות שלא הכול ידוע על הקורונה, אינספור מקרים של קורונה בעולם הביאו לכך שיש סימפטומים אשר מקובל לקשר למגפה זו. התסמינים הנפוצים ביותר אשר מקושרים למחלת הקורונה, הם חום, שיעול וקוצר נשימה. גם זיהום הוא דבר שמקושר לקורונה פעמים רבות ומדובר על זיהום באחד משני אזורים בגוף – במערכת הנשימה העליונה (המקרה הנפוץ יותר) או במערכת העיכול.

 

תסמינים מיוחדים

מעבר לתסמינים אלה, יש גם דיווחים על שני סוגי תסמינים יוצאי דופן, שכנראה ייחודיים למגפת הקורונה: האחד, הוא התופעה המיוחדת של שטף דם באצבעות. השני, הוא מצב של אובדן חוש הטעם וחוש הריח באופן זמני. לעתים, מופיעים בין התסמינים המיוחדים של הקורונה גם קושי בבליעה וכאבי גרון. אמרנו שניים, אבל רגע, יש עוד: דלקת בלחמית העין, פריחה בעור ושלשול. ואם זה לא מספיק, אלה עוד שני תסמינים מיוחדים, אשר נחשבים (די בצדק..) כתסמינים חמורים: אובדן יכולת דיבור או תנועה וכאבי חזה או לחץ בחזה.

 

סיבוכים בולטים

למחלות שונות יש סיבוכים שמתפתחים עם הזמן. בנושא הקורונה, הסיבוכים העיקריים שעליהם מדווחים, הם דלקת ריאות, אי ספיקת כליות וקרישי דם.

 

תסמינים לאחר החלמה

לאחר החלמה מקורונה, יש שורת תסמינים נוספים שעשויה להופיע, אשר גם אותה נהוג לקשר למגיפה זו. מה שנקרא "תסמינים לאחר החלמה", Post-acute COVID-19 או Long Covid. התסמינים הם מיחושים במערכת העיכול, כאבי ראש, דיכאון ועייפות כרונית.

הקשר למערכת החיסון

מערכת החיסון היא קו ההגנה הטבעי של הגוף כנגד נגיפים כאלה. ואריאנטים חדשים של הנגיף אשר מופיעים בשטח, עושים חיים קשים למערכת החיסון מבחינה זו. מצד שני, זו "העבודה שלה" מזה אלפי שנים. מערכת החיסון שלנו בנויה להתמודדות כזו והדבר בא לידי ביטוי, הן ברמה של האדם הבודד והן ברמת האוכלוסייה כולה. בשורה התחתונה ובאופן כללי, ניתן לומר שהשפעות הנגיף על הגוף תהיינה קטנות, ככל שמערכת החיסון תהיה חזקה. בהקשר זה, חשוב לציין שיש דרכים ידועות ומוכחות לחזק את מערכת החיסון, אשר אינן מסובכות והן זמינות לכל אחד. למשל, מבחינת קורונה בישראל, ויטמין D נמצא אצל הישראלי הממוצע ברמות של חוסר משמעותי והדבר מחליש את מערכת החיסון. הקשר בין נקודה זו לבין עמידות בפני קורונה, ידועה גם ברפואה המערבית. כך גם לגבי ויטמין C, אם כי נראה שלגביו יש ברפואה המערבית יותר מחלוקת בהקשר הקורונה.

 

מה חדש?

מגפת הקורונה מתפתחת, בעקבות שינויים בנגיף עצמו. במקביל לכך, ישנם בהתמדה דיווחים על תסמינים חדשים, הישארו מעודכנים.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button