יד לקשיש

מחלות הקשורות לזקנה

זקנה היא תקופה בחיים, אשר מקושרת בתודעתם של רבים להופעת מחלות רבות מהרגיל. זה אכן המצב פעמים רבות, אם כי לא מדובר בגזירת גורל – יש הרבה מה לעשות בנידון. 

 

סיבוכים פיזיים שונים

אחד הדברים היותר בולטים בזקנה, לאדם עצמו וגם לסביבתו, הוא השינוי הפיזי מסוגים שונים. הדבר עשוי להתבטא פעמים רבות בהיחלשות הראייה ובצורך גובר בשימוש במשקפיים. זו תופעה קלה יחסית, אם כי היא משפיעה כמובן על ההתנהלות ביום יום. יש גם סיבוכים יותר מסוכנים ומורכבים. היחלשות הדרגתית של מערכת כלי הדם למשל, עשויה להתבטא במחלות דוגמת טרשת עורקים. במקרים רבים, קשישים מוגבלים גם בתנועתם וגובר הצורך בהסתייעות בשירותי עזר – חברת סיעוד למשל. במקרים החמורים יותר, בא לידי ביטוי סיכון גובר להתפתחות סרטן מסוגים שונים ולשבץ מוחי.

 

סיבוכים נפשיים וקוגניטיביים

מצבם הקוגניטיבי של קשישים עשוי גם הוא להידרדר וכך גם מצבם הנפשי הסובייקטיבי. הידרדרות בהיבט הקוגניטיבי (דמנציה), עשויה להתבטא בין השאר במחלת אלצהיימר. במקביל (אם כי ללא קשר לדמנציה בהכרח), הידרדרות נפשית עשויה להתבטא בתופעות כמו דיכאון מתמשך. 

 

גורמים משפיעים לרעה

הגורמים העיקריים אשר משפיעים לרעה על הבריאות בגיל מבוגר, ידועים היטב:

עישון או שתייה חריפה בכמויות גדולות, הם גורמים אשר לרוב מזיקים בוודאות לגוף ונזקם מצטבר. ככל שתוחלת החיים גדלה, כך נזקים אלה באים יותר לידי ביטוי במחלות שונות (כמו סרטן הריאות) ובהחמרת מחלות מסוגים אחרים. 

תזונה גרועה, היא מקור בולט נוסף לנזק מתמשך. לא רק שהיא גורמת לכך שהגוף לא יקבל את מה שהוא אמור לקבל, היא גם כופה עליו להתמודד עם עיבוד "זבל" מסוגים שונים. אינספור חומרים, שנמצאים באותו "ג'אנק פוד", למטרות מסחריות בלבד: חומרי טעם, חומרים משמרים וכדומה. 

אורח חיים סטאטי, בוודאות איננו בריא מבחינה גופנית. החיים המודרניים מעודדים נזק זה, בכך שאנשים רגילים לעבוד ואף להעביר את זמנם הפנוי בישיבה, מול שולחנות, צגי מחשב, צגי טלביזיה וכדומה. 

נפשית, ישנה השפעה שלילית ידועה, למתח, לחוסר במטרה בחיים ואפילו לבדידות. 

 

גורמים משפיעים לטובה

מצד שני, יש הרבה מה שניתן לעשות לשם שיפור המצב, מניעת מחלות אצל קשישים וצמצום נזקן: 

פעילות גופנית – בגיל מבוגר, ישנו פעמים רבות יותר פנאי. ניתן לנצל אותו, בכדי להיות פעילים אפילו יותר מתמיד. 

תזונה – מבחר עצום של סוגי מזון וידע רב בנידון, מאפשרים כיום לשפר משמעותית את התזונה, די בקלות

רפואה טובה – בדיקות רפואיות, טיפול איכותי בזמן ולפני הכול, מודעות לבריאותנו.

מנטאלית – ידוע כי משמעות ומטרה בחיים, "סיבה לחיות" ובמיוחד אמונה, תורמים לבריאות הנפשית, בכל גיל. 

חברתית – יחסים טובים עם הסביבה המיידית והמשפחה, חום אנושי, חברים, פעילויות בקבוצה – כל אלה אופייניים לחברות אנושיות, שבהן הגיל הממוצע גבוה מהרגיל. כדאי לקחת זאת בחשבון.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button