בריאותכללי

איך מחליפים מפרק ברך

לא מעט אנשים סובלים כיום מכאבי ברכיים. כאשר מדובר על כאבי ברכיים כרוניים, אשר בלתי ניתן למצוא עבורם פתרון יעיל באורתופדיה המודרנית, מוצע למטופל הליך החלפת מפרק ברך. החלפת מפרק ברך מהווה את אחד הניתוחים הנפוצים כיום. מדובר על ניתוח אורתופדי שבמהלכו מוחלף מפרק ברך חולה אשר מגביל את התפקוד התקין של המטופל, במפרק מלאכותי אשר יאפשר לו לתפקד בצורה טובה ונוחה יותר בחייו. 

החלפת מפרק ברך- האופציות קיימות לניתוח

כיום קיימות שתי אפשריות לניתוח החלפת מפרק ברך:

  1. החלפת ברך מלאה- מדובר על ניתוח שבו מחליפים את המפרק של הברך באופן מלא. ניתוח החלפת ברך מלאה מתבצע כאשר יש יותר משניים או שלושה תאי ברך פגומים. כאשר הסחוסים של הברך אשר מצפים את עצמות הפרק שחוקים, נגרם חיכוך בין העצמות. החיכוך עלול ליצור דלקת מקומית וכן, לגרום לכאבים רבים ומשמעותיים לאדם. בניתוח החלפת ברך מלאה מחליפים את חלקי הסחוס ואת חלקי העצם הפגועים בשתלים מיוחדים.
  2. החלפת חצי מפרק ברך- אפשרות זאת היא האפשרות הקלה יותר. מדובר על ניתוח המוצע במצבים שבהם ישנם שינויים בברך אשר פוגעים רק במדור אחד של הברך.

האם ניתוח החלפת מפרק ברך מסוכן?

על אף שלא מעט אנשים אשר מציעים להם לעבור את ההליך המדובר חוששים לעבור אותו, חשוב מאוד לדעת שניתוח החלפת ברך מהווה כיום טיפול מוצלח ויעיל מאוד ועל כן, במקרים שבהם ישנו מטופל אשר טיפולים שונים שהוצעו לו עבור כאבי הברכיים שלו לא עזרו לו והוא סובל מרידה באיכות חייו ומכאבים עזים, כדאי מאוד שיעבור את הניתוח. מדובר על ניתוח שאמנם דורש אחריו שיקום ביתי או שיקום מוסדי, אך לאחר הליך השיקום, המטופל לרוב יקבל את חייו בחזרה וישוב לחיות את שגרת החיים שלו בצורה קלה, נעימה ונוחה יותר. 

ניתוח החלפת מפרק ברך הוא ניתוח נפוץ ושיעור ההצלחה שלו הוא גבוה. רוב החולים יחושו הקלה משמעותית מאוד בכאב לאחר חודשי השיקום וכן התפקוד שלהם ישתפר באופן מהותי.

שלבים בניתוח החלפת ברך

ניתוח החלפת ברך כאמור איננו מתאים לכל מטופל, אך כאשר ישנו מטופל שהומלץ לו לבצע את ההליך על ידי גורם אורתופדי מקצועי, כדאי מאוד שיבצע אותו. כיום ניתן לבצע את ההליך ברפואה הציבורית או ברפואה הפרטית וחשוב כמובן לבחור באורתופד המומחה בביצוע ניתוחים מעין אלה. לניתוח החלפת ברך שלבים שונים:

  1. בשלב הראשון המטופל יפגע עם הרופא המנתח. הרופא יבחן את המטופל ואת מצבו ויחליט מהו אופן ביצוע הניתוח הרלוונטי עבור המטופל. כמו כן, בפגישה זאת יקבל המטופל את כל המידע הרלוונטי אודות הניתוח שהוא עתיד לעבור.
  2. בשלב זה יגיע המטופל לפגישת טרום ניתוח עם צוות המנתחים ועם הרופא המרדים
  3. בשלב השלישי יעבור המטופל הדרכה קבוצתית שמעבירה עובדת סוציאלית, פיזיותרפיסטית ואחות.
  4. השלב הרביעי הוא בעצם הניתוח עצמו. במהלך הניתוח המנתח יבצע חתך ניתוחי לאורך הברך ולכיוון חלקה הפנימי. לאחר ביצוע החתך הוא יחשוף את המרפק. בהתאם לשיטת הניתוח שנבחרה, המנתח יחליף את מפרק הברך כולו בשתלים מתאימים, או במידה ומדובר על ניתוח להחלפת חלק ממפרק הברך, המנתח יסיר משטחי סחוס פגועים ויחליף אותם בחלקים מלאכותיים מתאימים שמטרתם היא לאפשר לברך לנוע בצורה חלקה.

על המטופל להכין את עצמו ל- 2 עד 3 ימי אשפוז לאחר הניתוח.

  1. בשלב החמישי המטופל יידרש להגיע כשבועיים לאחר הניתוח לביקורת ראשונה אצל הרופא המנתח
  2. בשלב האחרון יתבקש להגיע המטופל לאחר 3 חודשים לביקורת נוספת אצל הרופא המנתח.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button