בריאות

בימי הקורונה, כך תוכלו להפחית את המתח הנפשי

אם לא די בכך שבעבודה ובבית אנו חווים מתחים על בסיס יומיומי, הינה הגיעה מגיפה עולמית שכבר אין כל צל של ספק כי תיסקר ותיכתב רבות בדפי ההיסטוריה.

כך לפתע, הגיע גורם מתח שמביא עמו אינספור חששות וכולם ככולם מוצדקים ברמות שונות: איום הנגיף על בריאותנו ובריאות חברים, מכרים וקרובי משפחה, איום כלכלי עקב אובדן מקום העבודה או זעזוע העסק, תחושת בדידות שהולכת ומעמיקה עם החמרת הסגר או כל שכן בידוד – כל אלו, מספיקים כדי להוביל במהרה לתסמינים של דיכאון, מתח וחרדה.

ניהול מתחים גם ברגעים הקשים

נפתח בקביעה כי חייו של איש אינם נטולים באופן מוחלט מלחץ ומתחים נפשיים. ה'סוד' הוא לדעת כיצד לנהל זאת בצורה נכונה בה אנו נמצאים בשליטה ולא שהמתח שולט בנו. קל לומר ובהחלט מאתגר לבצע, ועל-כן מרוכזות עבורכם מספר פרקטיקות שיסייעו לנהל ולהפחית את המתחים, על אף האתגר הרב שמציבה תקופתנו.

שימוש בנקודת מבט חיובית

בעזרת תרגול יומיומי, ניתן לחפש אחר הפן החיובי של הדברים. לעתים אנו יכולים להסב את המחשבות השליליות לחיוביות, או לכל הפחות להפחית את מידת עוצמתן, ובמקביל לחזק את החיובי.

דוגמה שגורה שתקיפה לעת זו היא הקביעה הנחרצת ש-”הכול השתבש". אכן, אורח חיינו השתנה, ואכן אנו חווים כעת מצוקה, אך האם הכול השתבש? או שמא אנו חווים מהמורה בדרך? מה באשר למאפיינים שונים שלא השתבשו? האם בריאותנו נשמרה למרות הדאגות האמיתיות מן ההדבקה? האם הכלכלה לעולם לא תשתקם? הרי ברור ונהיר לכול שהקורונה תחלוף ולאט לאט, דברים יתייצבו ונוכל לחזור למשהו יותר וודאי.

נסו לשנות במעט את האופן שבו אתם מתארים את המציאות שסביבכם. במקום הקביעה הנחרצת כי הכול השתבש, שנו זאת ל-”המציאות עתה יותר מאתגרת". טיפ קטן: ראו במילים כוללניות כנורה אדומה המרמזת על כך שנקלעתם למחשבה שלילית נחרצת יתר על המידה.

תרגול מדיטציה

רבים עוד נוטים לראות במדיטציה כתרגול רוחני ותו לא. ועם זאת, כיום גם מטפלים פסיכותרפיים ופסיכולוגים קליניים עושים שימוש במדיטציה ככלי לניהול ושיכוך מתחים נפשיים, חרדות ודיכאון.

המוח האנושי נוטה לנדוד במחשבותיו. לא אחת אנו עשויים למצוא את עצמנו חושבים על מה שהיה ומה שיהיה, וזאת מבלי שאנו נוכחים ברגע הנתון. האם מחשבות על תוצאות נגיף הקורונה יכולות לסייע לנו ברגע זה? או שמא ההנאה משהותנו עם ילדינו או לגימה מכוס הקפה, יכולה להנעים את הרגע הנתון?

מדיטציה עוסקת ב-”כאן ועכשיו", ובמרכזה אנו מתרגלים את נוכחותנו בהווה. נסו לרגע לקחת שאיפה עמוקה ולהרגיש את האוויר נכנס אל הריאות ומנפח את בית החזה. המתינו מספר שניות ונשפו החוצה. הרגישו את האוויר יוצא חם ואת בית החזה יורד. הריכוז שבתחושות פיזיות אלו, למעשה הסיט אתכם מן המחשבה על העבר והעתיד, ועיגן אתכם בהווה.

אל תטעו, אין מדובר במשימה קלה, ולכן נסו לתרגל בשבוע הראשון כשתי דקות של ריכוז בשאיפה ונשיפה, וכך מדי יום. בשבוע השני העלו זאת לחמש דקות, בשלישי לעשר דקות ולבסוף לעשרים דקות. מומלץ לערוך את התרגול בחדר שקט ובבגדים נוחים.

גם אם יהיה מדובר במספר דקות מועטות בהן לא היינו טרודים, הרי שזהו עולם ומלואו.

ספורט

העובדה שאנו סגורים בין ארבע קירות, לא צריכה להניא אותנו מלחלץ מעט את העצמות. 

הקפדה על אורח חיים ספורטיבי ידועה כאמצעי יעיל לשיכוך תסמיני מתח, חרדה ודיכאון. נסו לסגל לעצמכם שגרת אימונים שבועית בה אתם רצים במקום, מבצעים הליכה בבית או עולים ויורדים במדרגות.

ניתן לשלב תרגילים אירוביים ואנאירוביים, וכיום אף ניתן למצוא שפע של תכניות אימונים בערוצים אינטרנטיים דוגמת YouTube. ניתן להצטייד במגבת ובגדים נוחים, ולצאת לדרך. במקום משקולות, אפשר להשתמש בקופסאות שימורים.

זכרו כי זו לא חולשה לבקש עזרה

השיטות שצוינו לעיל יכולות לסייע רבות, אולם בתקופה קשה זו, טבעי שתחושות שליליות יתעצמו ויחריפו. אינכם חייבים להתמודד עם כך לבד. 

עמותות רבות נרתמו עתה לסייע בהתמודדות הנפשית עם נגיף הקורונה החל מעמותת ער"ן המספקת מענה טלפוני לתמיכה נפשית ועד לסהר המספקים אפשרות לתמיכה בצ'אט חי. חפשו במרשתת אחר תמיכה נפשית אונליין, ותמצאו מגוון רחב של אפשרויות לסיוע נפשי מידי.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button