בריאותהריון

תרגילי כושר בהיריון – האם מומלץ?

נתחיל מהסוף ונענה על השאלה: בוודאי שכן!

כפי שדואגים לשנן לנו בכל עת: "היריון הוא לא מחלה" ולכן מומלץ לעשות כמעט כל פעילות גופנית שהיית רגילה לעשות בעבר – עם דגשים מסוימים. אם בעבר השאלה הייתה 'האם כושר גופני מזיק לבריאותה של האם או של התינוק', היום השיח השתנה לחלוטין והוא עובר לדבר במונחים של באיזה מידה הוא מועיל, איך כדאי לעשות פעילות גופנית בהתאם למצב הפיזי החדש ומה הקשר בין ספורט לבין תופעות שונות, כגון השמנת יתר, סכרת היריון, דיכאון, לידה בטרם עת וכדומה. בואו נעשה סדר בנושא.

פעילות גופנית בזמן היריון – האם היא מועילה?

מחקרים שנערכו בשנת 2016 ובדקו נשים בהריון העוסקות בפעילות גופנית, הוכיחו בעיקר שאין הסכמה גורפת בין החוקרים בסוגיית הקשר שיש בין התופעות שתוארו לעיל לבין אימון גופני. חלק מהחוקרים העלו טיעונים לכך שפעילות גופנית עשויה למזער את הופעתן של התסמינים הללו, חלק אחר של החוקרים העדיפו להימנע מנקיטת עמדה שכן אמרו שאין מספיק תימוכין לכל אחת מהסברות וחוקרים אחרים פשוט גרסו כי פעילות גופנית מומלצת לכל האוכלוסייה וידועה כשמשפרת את סיבולת הלב, מחזקת את השרירים ועוד, ולכן מומלצת גם לנשים הרות. 

אך גם אם החוקרים לא הצליחו להתחייב לאמירה חד משמעית, אנו רואים שכל אחד מהם וכולם יחד אמרו למעשה דבר אחד: פעילות גופנית מומלצת בזמן היריון והיא אפילו עוזרת לאם ולתינוק בזמן ההיריון וגם בזמן הלידה.

עם זאת – חשוב לשים לב:

אז הגענו למסקנה המשמחת שפעילות גופנית בהיריון היא מומלצת, אך האם יש מגבלות מסוימות או דרך מסוימת – שונה – לערוך אותה? הנה מספר המלצות לספורט במהלך היריון:

 

  • קודם כל, מוודאים שהכל בסדר – לפני שמתחילים להתאמן, מוודאים מול רופא מומחה שהפעילות הספורטיבית לא תגרום לסיבוכים בהיריון או בלידה. תפקידו של הרופא הוא לשלול סיבוכים אפשריים, בעיקר אם מגיעה אליו אישה ללא עבר של ניסיון גופני רציף.
  • הקפידו על אימון בעצימות קלה עד מתונההיריון הוא לא הזמן המומלץ ביותר לרוץ מרתון או להתנסות בפעילות גופנית הדורשת מהגוף מאמץ מיוחד, ולכן מומלץ מאוד לבצע אימונים בעצימות קלה עד מתונה – בלי קשר לדפוסי הפעילות הגופנית שהייתן רגילות אליהן לפני ההיריון. כיצד נדע באיזו רמת עצימות אנו מתאמנות? המבחן המקובל לכך הוא פשוט לבדוק האם אנחנו מסוגלות לדבר ברצף ובנוחות תוך כדי האימון – דבר זה מצביע על אימון בעצימות קלה. אם אנחנו מצליחות לדבר אך נאלצות להתנשף מעט – הדבר מעיד על אימון בעצימות מתונה עד בינונית. 
  • סוג אימון מומלץ – הפעילות הספורטיבית המומלצת ביותר היא זו המשלבת פעילות אירובית עם פעילות אנאירובית. הסוג הראשון מתייחס לפעילות מתונה בה ניתן להתמיד לאורך זמן והסוג השני מתייחס לפעילות בעצימות גבוהה יותר, בה לא כדאי ולא מומלץ להתמיד יותר ממספר דקות. 

 

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button