בריאות

מחלת החצבת – כל מה שצריך לדעת

בשנים האחרונות עלתה המודעות למחלת החצבת, לצערנו, לאין ערוך. המחלה הנגיפית החריפה והמדבקת הזו הפכה להיות נחלתם של לא מעט חולים בישראל ובעולם – ובהתאם לכך, לא מעט אנשים מבקשים לדעת במה מדובר, איך נדבקים, מהם התסמינים ובאילו צעדים יש לנקוט במקרה של, חלילה הידבקות. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על מחלת החצבת.

כשאומרים חצבת, למה מתכוונים?

חצבת, כאמור, היא מחלה מדבקת הגורמת לפריחה בגוף ולתחושה כללית המזכירה בתסמיניה שפעת או צינון. הסיכוי ללקות בה, ברגע שבאים במגע עם אדם שיש לו חצבת, היא גבוהה מאוד – יותר מ-90%! הנתון המצער הזה הופך את החצבת לאחת המחלות הזיהומיות המדבקות ביותר הקיימות בעולם. המחלה מועברת באמצעות הפרשות מדרכי הנשימה וכן במגע עם אדם שלקה בה.

התסמינים: כמו שפעת, בתוספת פריחה

תקופת הדגירה של החצבת נמשכת כשבועיים, ויכולה להתחיל לאחר 6 ימים ועד ל-21 ימים. התסמין המרכזי של החצבת הוא פריחה המתפשטת בכל הגוף ומופיעה בצורת כתמים בגווני אדום כהה. בתחילה הכתמים יהיו ממוקדים 'בפני עצמם', אך לאט לאט הם יתחילו להתחבר זה לזה, ולכן ידמו לכתם אחד גדול ואדום. לרוב הפריחה תתחיל מאזור הצוואר, תתפשט למעלה לכיוון הפנים וגם מטה לכיוון הגפיים והגב.

מלבד פריחה, לרוב נצפה לראות גם תסמינים של גודש באף, חום גבוה, שיעול וכן גירוי בלחמיות העיניים.

האבחון: בדיקה גופנית

מלבד התסמינים הברורים, גם אם ברור לנו שלקינו בחצבת, חשוב מאוד לגבות את האבחנה על ידי רופא מקצועי. הרופא יערוך בדיקה גופנית הכוללת מישוש של בלוטות הלימפה, בדיקה של חלקה הפנימי של רירית הלחי וכן הקשבה לתלונות החולה אודות מצבו. מלבד זאת, ניתן להוסיף לאבחנה על מנת לקבע אותה גם בדיקת נוגדנים בדם ובדיקה של חלקיקי נגיף החצבת בשתן.

החדשות הטובות: יש חיסון!

חיסון נגד חצבת קיים כבר מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת, והוא נחשב ליעיל עד מאוד. כמעט 99% מבין האנשים שקיבלו שתי מנות מהחיסון הבטיחו את חוסנם מפני המחלה. לצד זאת, גם מבין מי שכן נדבקו על אף שעברו חיסון – קיבלו את תסמיניה ברמה קלה עד מאוד. החיסון מורכב מנגיף חי מוחלש והוא אכן יעיל מאוד, אך למרות זאת, עדיין קיימות אוכלוסיות שלמות הבוחרות שלא להתחסן ועל כן האוכלוסייה האחרת חשופה עד מאוד להידבקות במחלה.

התפשטות המחלה

בעולם מחלת החצבת התפשטה עד מאוד, וגם בישראל קיימת עלייה חדה בשיעור הנדבקים. על פי נתוני משרד הבריאות, החל מחודש מרץ של שנת 2018 ועד פברואר 2019 חלו יותר מ- 3,600 תושבים בחצבת. לא זו בלבד, אלא שבראשון לנובמבר נרשם בישראל מקרה ראשון של מוות מהמחלה – פעוטה בת שנה וחצי בלבד, מקרה שלא קרה כבר 14 שנים.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button