יד לקשיש

טיפים לבחירת בית אבות שהכי יתאים להורים שלך

אם תעיפו מבט חטוף אל רשימת בתי האבות הקיימים בישראל – וודאי תתבלבלו. ככל שחולפות השנים, הולכים ומתרבים בתי האבות הקיימים ובהתאמה, גם סוגי השירותים שהם מעניקים, תנאי הקבלה, סוג הטיפול, עלויות ועוד. כשאנו נדרשים לסוגיה זו עבור ההורים שלנו, אנחנו רוצים לבחור עבורם את בית האבות הטוב ביותר – אך מבינים כמעט מיד שזוהי לא משימה פשטה כלל. כדי להקל עליכם במלאכת הבחירה, בחרנו לפרוש בפניכם מספר פרמטרים וקריטריונים שכדאי לתת עליהם את הדעת בתהליך הבחירה.

צרכי ההורה

השאלה הראשונה שצריכה להנחות אותנו בבואנו לבחור בית אבות להורה הוא: מה הצרכים שלו? מה מצבו הפיזי? מהן יכולותיו הקוגניטיביות? האם הוא עצמאי או שמא נמצא במצב סיעודי? האם הוא זקוק לטיפול רפואי קבוע? האם הוא זקוק לפרטיות מלאה או שמא יעדיף את חברתם של בני גילו, השתתפות בחוגים שונים ועוד? ישנם פרמטרים רבים נוספים וחשובים עד מאוד בהתייחסות לצרכי ההורה, וכמובן שלא מנינו כאן את כולם – אך זוהי נקודת המוצא הראשונית שלנו בבואנו לאתר את המקום הטוב ביותר עבורו.

רישוי ניהול בית אבות

חשוב לדעת: החקיקה בישראל קובעת כי כל עסק חייב להצטייד ברישוי עסקים כדין, ובית אבות נדרש גם לרישיון לניהול בית אבות, או רשיון משרד הבריאות לניהול בית חולים (בהתאם להגדרות המוסד). קיומו של רישיון כחוק מבטיח שהטיפול שיקבלו הוריכם יהיה הטוב ביותר, וכי המוסד עומד בסטנדרטים מחמירים של בטיחות ואיכות (מבחינת תברואה, תקני בינוי, בטיחות אש, תפעול מטבח ועוד). במידה ומצאתם מקום שנראה, על פניו, מקסים, אך הוא פועל ללא רישיון – זו עשויה להיות סכנה ממשית לשוהים בו, ומומלץ מאוד שלא לבחור בו.

עלויות השהייה

כשם שיש מגוון בתי אבות בישראל, כך יש מגוון רחב של איכויות ורמת השירותים משתנה ממקום למקום. בין השאר, הדבר יבוא לידי ביטוי בגודל החדרים, סוגי השירותים הניתנים, הכשרת הצוות, מיקום, סוגי פעילויות ועוד – בהתאם ל"מפרט" השונה ממקום למקום, כך גם התשלום החודשי משתנה. עלות השהייה היא ללא ספק פרמטר חשוב שיש לקחת בחשבון, שכן לא לכולם יש את אותם המשאבים. עם זאת, אם איתרתם מקום נפלא שאתם יודעים שההורה ימצא בו את ביתו החדש אך אתם לא יכולים להרשות לעצמכם את עלות השהייה בו – אל תהססו. נסו לפנות למשרד הבריאות, עובדים סוציאליים ומשרד הרווחה ובדקו אפשרויות סבסוד.

המלצות על המקום

כמו בכל תחום חדש, קבלת המלצות מאנשים שהתנסו בעצמם בתהליך מול בית האבות עשוי להיות שימושי מאוד ויעמוד לצידכם בעת קבלת ההחלטה. בדקו אילו המלצות יש למקום הפוטנציאלי, מה אומרים עליו אנשים שהתנסו בו בעצמם או שקרוביהם שהו בו וכך תדעו לקבל החלטה מושכלת, מתוך שקט נפשי ובלב שלם.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button