בריאות

מחלת "העכברת" – כל מה שצריך לדעת

 

המחלה ה'חדשה' שנכנסה לחיינו בסערה בקיץ האחרון, לוותה בלא מעט דאגות. מהי העכברת? מה גורם לה? כיצד נדבקים? מהם התסמינים וכיצד מטפלים בה? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על המחלה שהגיעה יד ביד עם חום יולי אוגוסט הקופח.

מהי עכברת?

בעגה הרפואית מחלת העכברת נקראת לפטוספירוזיס. זוהי מחלה חיידקית, המועברת מבעלי חיים לבני האדם. מקורה של המחלה בעיקר במכרסמים כמו חולדות ועכברים, אך היא בהחלט יכולה להיות מועברת גם על ידי כלבים, סוסים ובעלי חיים נוספים. העכברת היא לא מחלה חדשה, אך ההתפרצות הנוכחית שלה בנחלי הצפון הביאה אותה לגל התודעה. במקרה המסוים הזה, תולים את ה"אשמה" בהתפרצותה דווקא בחזירי בר המצויים באיזור, שהתרבו באופן משמעותי באיזור הגולן ובגליל.

הגורמים למחלה ודרכי ההידבקות

כאשר חיידק בשם לפטוספירה פוגע בבעלי חיים, הם מסוגלים להעביר זאת הלאה – לבני האדם. בני האדם נדבקים בעכברת בעקבות חשיפה למים או לאדמה נגועה בשתן של יונקים, שכן חיידק הלפטוספירה פוגע בדרכי השתן של בעלי החיים השונים. לעתים ידבקו יונקים שונים בחיידק אך עדיין לא יפגינו תסמינים כלל – כך או כך, מדובר בחיידק שמלווה את בעלי החיים במשך כל חייהם, ולכן הפוטנציאל לזיהום מקורות המים והאדמה נותר בעינו.

כיצד החיידק חודר לעור?

כאמור, כשבני אדם נחשפים למקורות מים או לאדמה המזוהמת בחיידק – הם עשויים להידבק בעכברת. החיידק חודר לעור דרך הריריות, העיניים, בליעת מים מזוהמים או חתכים שונים. חקלאים, מטיילים, וטרינרים וכן עובדים בבתי מטבחיים חשופים לסיכון גבוה יותר לחלות בעכברת.

תסמיני העכברת

רובם המוחלט (כ-90%) מהנדבקים בעכברת אינם מפתחים תסמינים כלל, או מפחתים תסמינים קלים במיוחד שחולפים מהר. עם זאת, 10% נוספים עלולים להיפגע במערכות הגוף השונות ולחוות את הפגיעה קשה יותר. במקרים של הזנחה וחוסר טיפול – המחלה הזו עשויה להיות קטלנית. התסמינים השכיחים הם כאבי שרירים, ראש, חום, בחילות, שיעול וכאב בטן. לעתים תלווה המחלה בפריחה.

במקרים אי ספיקת כליות, אי ספיקת כבד, דימומים, צהבת, הפרעות קצב, דלקת קרום המוח, אי ספיקה נשימתית וקריסת מערכות – תסמינים אלה מעידים על מצב חירום ודורשים טיפול מיידי ובהול.

כיצד מאבחנים?

לאחר שיש הגדרת מקרה על ידי מומחים למחלות זיהומיות, מפנים את המטופל לבדיקות דם כדי לבדוק את מצבן של המערכות השונות. במקרים חמורים יותר או במקרים שלא תואמים את הגדרת המקרה המקורית – ניתן להיעזר באבחון מעבדתי.

דרכי הטיפול בעכברת

ברוב ההופעות של העכברת היא חולפת מאליה. עם זאת, טיפול אנטיביוטי מסייע להחלמה מהירה יותר והפחתת הסיכוי לסיבוכים. ילדים עד גיל 8 ונשים הרות יטופלו באזיתרומיצין, ואילו מבוגרים, לרוב, יטופלו על ידי מתן דוקסיציקלין, אותו יטלו פעמיים ביום במשך שבוע, במינון של עד 100 מיליגרם, בהתאם לחומרת התופעה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button