בריאות

מהי שושנת יריחו ומהם התסמינים?

בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר על שושנת יריחו, ועל מקרים של אשפוז כתוצאה מכך. לא סתם זה מגיע לכותרות, מאחר ובאמת יש עלייה במקרי ההדבקה. אבל מה זו בעצם שושנת יריחו? מה גורם לה? איך מזהים ומטפלים? והכי חשוב- האם זה מסוכן?

מהי שושנת יריחו?

זוהי מחלה אשר נגרמת על ידי טפיל הנקרא לישמניה, ומכאן גם שמה של המחלה- לישמניאזיס. זהו שמה הרשמי של המחלה, כאשר "שושנת יריחו" הוא כינוי שלה, שנפוץ באזור שלנו.

הטפיל חי בגוף של בעלי חיים שונים, למשל כמו שפני סלע או מכרסמים אחרים, והוא לא פוגע בהם ולא גורם למחלה. כאשר אותם בעלי חיים נעקצים על ידי יתוש החול, הטפיל עובר אל היתוש. היתוש עצמו גם לא נפגע מהטפיל, אבל ברגע שהנקבות עוקצות בני אדם- הן יכולות להדביק אותו בטפיל. ובעצם רק בשלב הזה הטפיל יכול לגרום למחלה.

ישנם כמה זנים של טפיל הלישמניה, כאשר בישראל נפוצים שני זנים עיקריים, שנחשבים פחות אלימים ופחות מסוכנים.

מהם התסמינים?

בשלב הראשון מופיעה עקיצה קטנה, כמו עקיצה רגילה של יתוש. אבל במקום להיעלם אחרי כמה שעות או כמה ימים, העקיצה ממשיכה לגדול ולהתפתח, ובסוף נוצר מעין גוש בקוטר של כמה סנטימטרים. לכן המחלה מכונה כאן שושנת יריחו, בגלל שהיא מזכירה במידה מסוימת פרח.

המראה של הנגע יכול להיראות מפחיד, אבל לרוב הוא לא כואב ולא מגרד.

כיצד מטפלים?

מערכת החיסון של הגוף תוקפת את הטפיל, והיא תחסל אותו בסופו של דבר. אך התהליך הזה לוקח זמן, והחלמה טבעית מהמחלה נעה בין חצי שנה ואפילו עד שנתיים (תלוי בזן של הטפיל). הטיפולים הקיימים היום הם בעיקר משחה שתפקידה להאיץ את תהליך ההחלמה, וניתן גם להשתמש בחנקן נוזלי כדי לצרוב את הנגעים. המטרה של הטיפולים הללו הוא לקצר את משך ההחלמה, ולצמצם את גודל הצלקת. במקרים מורכבים יותר, ישנם טיפולים מתקדמים שתפקידם להילחם בטפיל.

האם המחלה מסוכנת?

ברוב המקרים- לא. כאמור, הזנים שנפוצים בארץ הם זנים פחות אלימים, שגורמים רק לנגעים בעור. ישנם מספר זנים אלימים הנפוצים בחו"ל, שיכולים להוביל לזיהום ממשי ולפגיעה באיברים פנימיים.

אומנם המחלה לא נעימה, אבל חשוב לזכור שבעזרת מעקב וטיפול מתאים היא תחלוף בסופו של דבר, ותשאיר נזק מינימלי. במידה ולצד הנגע יש גם סימני מחלה כמו חום וכאבים, או שהנגעים מופיעים בפנים- חשוב להגיע לרופא במהירות.

האם יש חיסון?

לצערנו אין היום חיסון כנגד הטפיל. הדרך הטובה ביותר להימנע מהמחלה היא להימנע מזבוב החול, על ידי לבישת בגדים ארוכים, שימוש בחומרים דוחי יתושים, וכמובן התקנת רשתות צפופות על כל הפתחים של הבית. יש מקרים שבהם הרשויות יחליטו לקיים מבצעים לדילול אוכלוסיית המכרסמים הנגועה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button