כללי

דיכאון לאחר לידה – למה זה קורה?

לידת תינוק – השיא של 9 חודשים קשים, מייגעים ומלחיצים. מימוש היצר האימהי שמספרים לנו עליו במשך כל החיים מגיע, הבאנו יצור חי לעולם! אז מה קשור דיכאון עכשיו?…

כמו בכל אירוע משמעותי בחיינו, גם את הלידה כל אישה לוקחת באופן שונה. המבנה האישיותי מאוד משפיע על הדרך בה נעכל את מה שעברנו כרגע ואיך נתקדם הלאה. ישנן נשים שצריכות את הזמן שלהן ומסתגלות לתוך המצב, ישנן נשים שעוד לפני הלידה כבר ידעו מה קורה ביום לאחר מכן, וישנן גם נשים שיחוו דיכאון אחרי לידה אשר יקשה על החזרה לשגרה ובכלל להסתגלות לסטטוס החדש.

איך יודעים אם מדובר בדיכאון או סתם במצב רוח חולף?

זה בהחלט נורמלי לחוש שינוי במצב הרוח בתקופה הראשונה, אך אם מבחינים בשילוב של מס' תסמינים אשר לא חולפים, זה צריך להדליק נורה אדומה, למשל:

  • שינה לא מאוזנת
  • חוסר תיאבון קיצוני
  • מצב רוח ירוד וחוסר חשק כללי

במקרים בהם יש ספק, אנחנו תמיד ממליצים להתייעץ עם איש מקצוע מכיוון שהפגיעה היא לא רק בעצמך, אלא גם בתינוק אשר זקוק לכל הדאגה והיחס שניתן.

מה גורם לדיכאון אחרי לידה?

לצערנו, לא חסרות סיבות, או מקרים אשר יכולים להביא את היולדת למצב של דיכאון.
ראשית, השינויים ההורמונליים בגוף עלולים ליצור חוסר איזון במוח ומכאן הדרך לדיכאון אינה ארוכה כלל.

בנוסף לשינויים ההורמונליים, לצערנו לא מעט נשים נתקלות בחוסר תמיכה מבן הזוג ולעיתים אף מהמשפחה המורחבת. לגדל תינוק זה לא עניין של מה בכך ואף אחד לא מגיע לזה מוכן. תמיכה מבן / בת הזוג חשובה ביותר כדי לעשות את זה בצורה הטובה ביותר ואפילו בשביל לשמור על השפיות. החיים, וכל סדר היום של שני בני הזוג משתנים ועזרה הדדית כמו שאמרנו הכרחית.

מהמשפחה המורחבת התמיכה היא מעט שונה. לעיתים העניין הוא לא חוסר תמיכה אלא "אובר" תמיכה. הרצון לעזור בכל דבר לעיתים יכול ליצור לחץ וצריך לדעת מתי לתת את הספייס הנדרש. יולדות רבות מוצאות עצמן בלא מעט חיכוכים בחודשים הראשונים עם האמהות אשר מנסות לתקן ולהסביר כיצד הן טיפלו בילדיהן. אין ספק שזה עוזר, אך צריך לעשות את זה במינון הנכון וברגישות.

חשוב לזכור!

כפי שכבר אמרנו – אף אחת לא מגיעה לזה מוכנה. יש נשים שהאימהות באה להן בקלות יותר או פחות, אבל לוקח זמן ללמוד לעשות את זה. אפשר להתכונן, להתייעץ וללמוד במהלך ההריון, אבל "החיים עצמם" לעיתים קצת שונים ממה שציפינו והתכוננו עבורו. תזכרי לנשום ולהיות ראלית בציפיות שלך מעצמך. הסבלנות, הידע ואפילו האהבה מגיעים בהדרגה, ועם הזמן יגיע גם הניסיון. תאפשרי לעצמך להיעזר בקרובים לך ובאנשי מקצוע במידת הצורך, לא רק עבורך, אלא גם עבור התינוק. בהצלחה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button