בריאותכושר גופני

מדוזות בים – איך יודעים שנעקצתי?

כשהקיץ מגיע, כולנו מוצאים מפלט בין גלי הים, באינספור החופים הנעימים של מדינת ישראל. אך יחד עם הברכה והמפלט שמספק לנו הים – מחכים לנו בין גליו גם לא מעט מקורות היסטריה. צריבת מדוזה היא אחת מהן. מדוע אנו נצרבים ומהם הסימפטומים לכך? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת רגע לפני שאתם לובשים בגד ים.

מדוע אנחנו נצרבים?

צריבת מדוזות היא לא תופעה חדשה, ונחשבת לשכיחה מאוד בעונת הרחצה. ישנן דרכים מגוונות בהן ניתן להיצרב – לעיתים אפילו ללא מגע ישיר. הנה הן לפניכם:

  1. מגע ישיר – המדוזות שוחות בים, וחלקן מצוידות בזרועות ציד שבמגע ישיר עם גוף האדם – גורמות לצריבה. זרועות הציד של המדוזות מורכבות מאינספור תאי ארס המסייעות להן להגן ולהתקיף.
  2. צריבה מהמים – פעמים רבות הצריבה אינה נגרמת ממגע ישיר. לעיתים קרובות מתנתקות זרועות ציד של המדוזה מגופה, וממשיכות לשייט במים בנפרד ממנה. תאי הארס עדיין מצויים, כמובן, בזרועות, וכך נוצרת צריבה – גם כשגופה של המדוזה לא נמצא באיזור.
  3. צריבה לאחר פליטה ליבשה – גם לאחר שהמדוזה נפלטת ליבשה, היא עדיין עשויה להיות מסוכנת. בתנאים מסוימים נפלטות מדוזות ליבשה ומצטברות על החוף. למרות שאין בהן חיים יותר, יכולת הצריבה שלהן עדיין קיימת ולכן חשוב להישמר ולהימנע ממגע איתן, גם אז. במקרים אחרים, שחיינים משליכים אל החוף מדוזות בהם נתקלו בזמן השחיה בים, ומזרועות הציד של המדוזה נפלט ארס צורב כתוצאה מהתנופה והחבטה בחוף. כך או כך – יש להימנע באופן מוחלט ממגע עם המדוזה – לא להוציאה מהים ולא לגעת בה גם כשהיא על החוף.

איך נדע שנעקצנו?

רובן המוחלט של הצריבות מלוות באדמומיות, כאב ותחושת צריבה אך לא נחשבות לחמורות. בדרך כלל הסימפטומים יתרכזו במקום הנפגע בלבד, ולעיתים רחוקות מופיעה גם אדמומיות ובצקת סביב העיניים. במקרים אחרים, ייתכנו פגיעות חמורות יותר, המשפיעות לא רק על המקום הנפגע אלא גם על תפקוד הלב ועל מערכות גופניות שונות (כמו, למשל, מערכת הנשימה). חשוב להדגיש שעד כה לא דווחו בחופי ישראל מקרים כאלו, והם נחשבים לנדירים במיוחד. במקרים נדירים נוספים, ייתכנו הופעה של שלפוחיות באיזור הצריבה, כיומיים לאחר האירוע.

 

מה עושים במקרה של עקיצה?

במקרה בו אתם חושדים שמדובר בצריבת מדוזה (ובינינו, קשה לפספס), התחילו, ראשית, עם שטיפת האיזור הנגוע עם מי ים מלוחים – ולא עם מים מתוקים, שכן הם עשויים לפוצץ את תאי הארס שעדיין מצויים על העור. במידה והמדוזה הותירה זרועות ציד על העור, יש להסירן בזהירות. כמו כן, אסור לשפשף את האיזור הנגוע בחול. ניתן להשתמש בחומץ (לרוב יימצא בסוכת המציל) כדי לסתור את הסימפטומים שמביא איתו הארס, ובמקרים חמורים בהם הנעקץ מקיא, מפתח התכווצות שרירים או קשיי נשימה – יש לפנות לטיפול רפואי דחוף.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button