בריאותכושר גופני

צריבת מדוזה – איך מטפלים?

זה עוקץ, מגרד, מכאיב והורס את החוויה הנעימה של הבילוי בים – ככה זה כשמדוזה עוקצת אתכם. מדוע זה צורב כל כך ובעיקר – כיצד מטפלים? הנה כל הדרכים שיעזרו לכם לצלוח את הקיץ בשלום.

למה זה קורה?

כשזרועותיה של המדוזה באות במגע עם העור – אז מתרחשת צריבה, שכן בכל זרוע מכילה המדוזה אינספור תאי ארס דוקרניים שמטרתן היא אחת: לגרום למקום השריצה האולטימטיבי בימות הקיץ להפוך להיות, בלשון המעטה, לא נעים כלל. לאחר הצריבה, יופיעו על העור כתמים אדומים והמקום יתחיל לצרוב. אז איך מטפלים בתופעה המטרידה?

דרכי טיפול

  1. אל תגרדו ואל תגעו במקום העקיצה – זה עלול לגרום להיווצרותם של פצעים שעלולים להזדהם ולהחריף את הנזק.
  2. טיפול ראשוני – קררו את המקום על ידי שימוש בקרח עטוף מגבת. לאחר מכן, ניתן למרוח חומץ על מקום העקיצה (כיום רוב המצילים מחזיקים בקבוק חומץ בסוכת המציל וישמחו לעזור לכם).
  3. לא לשטוף במים מתוקים – על אף הפיתוי, מים מתוקים לא יעזרו לטיפול בכוויה והם עשויים רק להחריף את הסימפטומים.
  4. הגעה לטיפול רפואי – במקרה בו מתפתחת תגובה חריפה הכוללת נפיחות בגרון, קשיי נשימה, תחושת חולשה משמעותית או הרגשת חולי – הגיעו בדחיפות לטיפול רפואי מקצועי. הדבר נכון גם במידה והארס פוגע בעיניים (למשל, במקרה בו נגעתם במקום הפגיעה ואז נגעתם בעין).
  5. תכשירים טבעיים – ישנן לא מעט משחות טבעיות על בסיס צמחים, כמו למשל תכשירים המכילים אלוורה ומסיימים לקירור, הרגעה והקלת הצריבה. תכשירים המכילים קלנדולה, צמח הידוע כמרגיע ומרפא ומקל על הופעת כתמי כוויה אדמומיים, או תכשירים המכילים קמומיל, המיועדים לטיפול בכוויות, צריבות, הרגעה וקירור של המקום.
  6. תרופות – ישנן תרופות כימיות שמסייעות להפחתת התסמינים ולהקלה בכאב. כך למשל תוכלו להשתמש בפניסטיל ג'ל – תכשיר אנטיהיסטמיני המתאים לאחר גירוי, תגובה אלרגית, עקיצת יתושים או כוויות, או בתרופה הנקאת "לנהקורט" הנחשבת לעוצמתית יותר מפניטסטיל ג'ל, מבוססת על סטרואידים ומועילה במקרים של צריבות קשות יותר. בנוסף, תוכלו להשתמש ב"בפטנן פלוס", הנחשב למסייע בהקלה על דלקות עור קלות, חתכים, פצעים וכוויות קלות. בתכשיר מצוי חומר העונה לשם פרו ויטמין B5 המסייע לחידוש תאי העור, ריפוי הפצע והחזרת הגמישות והלחות הטבעית של העור. תרופה נוספת היא ביאפין (או טרולמין), שייעודה הראשוני הוא טיפול בכוויות, אך מתאימה בהחלט גם לטיפול בצריבת מדוזה. תרופה אחרונה וחביבה היא סקין סייבר, המבוססת בין השאר על צמחי מרפא שהוכחו כיעילים במיוחד בטיפול בגרד, עקצוץ, כוויה, שפשוף, פצעים וכמובן – צריבת מדוזה.

לא לדחות את הטיפול

בכל הקשור לצריבת מדוזה, ככל שתקדימו לטפל בצריבה – כך תזרזו את ההחלמה ותוכלו להימנע מהחמרת הסימפטומים. כדי להיות חכמים יותר – הקפידו על רכישת תכשיר מתאים מראש, וכך תוכלו להעניק לעצמכם טיפול ראשוני מיד כשהצריבה מתחילה.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button