בריאותכושר גופני

מיינדפולנס – מה זה?

הכירו את אחת המילים החמות בעולם ה- Self Help בשנים האחרונות: מיינדפולנס. גם אם עד היום חשבתם שמדובר בקשקוש פסיכולוגי או הלהיט הניו אייג'י התורן – אתם מוזמנים להתבדות, שכן לא מעט ראיות ממשיות מוכיחות מעל לכל ספק: מדובר ב"תורה" שיכולה לשפר לא מעט היבטים בחיים שלנו. אז במה מדובר ומה בדיוק זה אומר? בואו נתחיל.

חזרו אחרינו: מיינד – פולנס

התרגום העברי המקובל למילה היא "קשיבות", אך היא נכללת גם תחת משפחת המילים מודעות, תשומת לב, מיקוד ונוכחות. מתי בפעם האחרונה באמת התרכזתם במשהו והייתם נתונים רק בו? בלי הסחות דעת? בדיוק לשם כך נוצר המיינדפולנס – זוהי תורה שאינה מחייבת ריכוז כמו מדיטציה (אך בהחלט אפשרית גם אז), אלא פשוט מודעות כללית והלך רוח כללי השורה על מי שמשתתף בה. התרגול נועד לחדד את החושים, לשים לב לנשימה ולאמן את המוח להיות מודע בכל עת – גם אחרי שהאימון מסתיים.

איך הכל התחיל?

על אף שהטרנד הזה הגיע אלינו לא מכבר, שורשיו נטועים עמוק במסורות מהמזרח הרחוק, כמו המסורות הבודאיסטיות וההינדואיסטיות. אל העולם המערבי הגיעה השיטה בשנות ה-70 של המאה הקודמת, וצברה תאוצה לאט ובטוח. פסיכיאטרים ופסיכולוגים החלו לרתום אותה לשירותיהם והיא סייעה רבות למטופלים שסבלו מחרדה, דיכאון, לחץ או התמכרויות. בגדול, ניתן לחלק את השיטה לשלושה חלקים שונים:

  1. יצירת קטגוריות חדשות – אם עד היום התרגלתם להביט בכסא ולראות אותו רק כרהיט המשמש לישיבה, ניתן ליצור לו הקשרים חדשים ולראות בו אבחנות חדשות – למשל, מתלה לבגדים.
  2. התהליך חשוב ולא רק התוצאה – כשאנו מסתכלים על הנקודה הסופית, פעמים רבות אנו יכולים להתמלא חרדה מכל העניין – מה שפוגם גם בתהליך עצמו ובסופו של דבר גורם לנו לצאת קרחים מכל הכיוונים. מה עושים? מתמקדים לעומק בכל צעד בתהליך.
  3. נקודת מבט חדשה – בדומה ליצירת קטגוריות חדשות, מיינדפולנס מעניק לנו את היכולת לראות דברים מנקודת מבט חדשה ומרעננת, לבחון דברים מחדש ולרענן אמונות קיימות.

תתרכזו כאילו החיים שלכם תלויים בזה

נשמע מוגזם? ובכן, כך טוען בדיוק ד"ר ג'ון קבט-זין שיש לפעול. ד"ר קבט-זין הוא אחד ממפתחי השיטה המדוברת, והוא טוען שמהותה היא לשים לב באופן בלתי שיפוטי להוויה הנוכחית, ממש כאילו החיים שלנו תלויים בזה. הרעיון העומד מאחורי ההנחיה הזו הוא שהצלחה במיינדפולנס זה לא דבר קל כמו שזה נשמע, בטח לא בעולם שהסחות הדעת הן חלק בלתי נפרד ממנו.

מה זה אומר בפועל?

בפועל, משמעות תשומת הלב היא להקשיב באופן מלא לחבר שמספר לכם סיפור – גם אם שמעתם אותו כמה פעמים בעבר, זה אומר להיות בעיצומו של הרגע גם אם מדובר בדברים מונוטוניים וחסרי מעוף כמו הליכה לעבודה או שטיפת רצפה ובגדול – זה אומר להיות בתשומת לב מלאה למה שאתה עושה, חווה או נוכח בו.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button