בריאותתזונה נכונה

חיידק ההליקובקטר – תסמינים, דרכי מניעה וטיפול

חיידק ההליקובקטר נקרא בשמו המלא "הליקובקטר פלורי". הוא צומח במערכת העיכול, תוקף את ציפוי הקיבה ולרוב גורם לזיהומים הגורמים לכיבים בקיבה ובמעי הדק. מהי מהות הזיהום שנגרם? מהם התסמינים ומהם דרכי המניעה והטיפול?

הזיהום

הליקובקטר פלורי שורד את הסביבה החומצתית והקשה של הקיבה, ובמהלך ה"קינון" שלו מסוגל לשנות את חומציות הקיבה, כדי שיוכל להמשיך לחיות בה. הוא חודר את ציפוי הקיבה, מוגן על ידי ריר ובכך מונ מהתאים החיסוניים של הגוף להגיע אליו – כך נגרמות בעיות בקיבה.

התסמינים

רוב האנשים שחיידק הליקובקטר פלורי התנחל בגופם אינם מפתחים תסמינים כלל. יחד עם זאת, כאשר הזיהום הופך לכיב קיבה, הכאב עשוי להיות בלתי נסבל ולהופיע לפרקים. תסמינים נוספים לקיומו של החיידק עשויים להיות תחושת נפיחות, בחילה, הקאות, גיהוקים בתדירות תכופה, חוסר תיאבון (עד לכדי פיתוח אנורקסיה או ירידה חדה במשקל) וריח רע מהפה.

דרכי המניעה (גם הטבעיות!) והטיפול

כשמרגישים כאב חזק בקיבה, תרופה נגד צרבת עשויה להיות פתרון זמני להקלה על הכאב. אם הכאב לא חולף או אם אתם חושדים כי מדובר בחיידק – התייעצו עם הרופא המטפל שלכם. הרופא יציג בפניכם שאלות הנוגעות להיסטוריה הרפואית שלכם ושל בני המשפחה, יבדוק אילו תרופות אתם נוטלים ומהם התסמינים מהם אתם סובלים. כדי להיפטר מהחיידק, רופא המשפחה יתן לכם מרשם לאנטיביוטיקה, כמו גם תוכלו לבצע בדיקת נשיפה שתוודא שאכן מדובר בחיידק.

מלבד הייעוץ הרפואי החשוב והשימוש באנטיביוטיקה, הנה כמה דרכים טבעיות שיכולות לסייע לכם בהקלה על התסמינים:

  1. מיץ חמוציות –

    החומציות מונעות מהחיידק להיצמד לקיבה. המינון המומלץ הוא 250 מ"ל ליום.

  2. פרוביוטיקה –

    פרביוטיקה מעודדת את פעילותם של החיידקים הטובים נמצאים במערכת העיכול, ונטילתה חשובה בעיקר כשצורכים גם אנטיביוטיקה. מאכלים ומשקאות פרוביוטיקה הם יוגורט, תה קמבוצ'ה ומשקה קפיר.

  3. תבלינים (צריכה והימנעות) –

    יש לא מעט תבלינים "טובים" התורמים להאטת התפתחות החיידק, כמו למשל ג'ינג'ר, טימין, כורכום, קינמון ואורגנו. לצידם מומלץ להימנע מתבלינים חריפים שרק יגרמו להחרפת התסמינים.

  4. תה ירוק –

    תה ירוק מסייע בהאטת התפתחותו של החיידק, ובמקרים מסוימים אף עוזר להיפטר ממנו לחלוטין. בנוסף, הוא נחשב כמונע הידבקות בחיידק ומגן על הקיבה מפני דלקות שונות.

  5. ברוקולי –

    בברוקולי מצויות תרכובות המסייעות לנגוד את פעילותו של החיידק וכן להפחית את כמות החיידקים ההליקובקטרים המצויים בקיבה.

  6. דגנים מלאים –

    מזונות עשירים בסיבים תזונתיים מפחיתים את הסיכון לפתח אולקוס, וכן מסייעים בהפחתת התסמינים הכרוכים בהימצאות החיידק. רצוי להימנע מקמח לבן. פתחו כל בוקר עם מנת שיבולת שועל מזינה בתוספת מים חמים ותחושו הקלה משמעותית!

7. ליקוריץ – ליקוריץ הוכח במדינות שונות (כמו סין והודו) המסייעות למנוע את תסמיני ההידבקות בחיידק וכן לסייע בניתוקו מדפנות הקיבה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button