בריאותכושר גופני

האם גמילה מעישון גוררת עלייה במשקל?

גמילה מעישון היא לא דבר פשוט. לאחר שגיבשנו הבנה כי העישון מזיק לנו וכי אנו רוצים לסגל אורח חיים בריא יותר, החלטנו להשליך את החפיסה האחרונה לפח ולפצוח בחיים חדשים ונקיים. אך לצד הרוח החיובית האופפת אותנו, מתגנבות לאוזנינו שמועות הקושרות בין הפסקת עישון להשמנה. האם יש בשמועות הללו ממש? האם אכן גמילה מעישון גוררת עלייה במשקל? בואו ונגלה.

הסיכון לעלות במשקל לאחר הפסקת עישון

אין ספק כי מדובר בעובדה קיימת בשטח: רוב האנשים אכן עולים במשקל כשהם מפסיקים לעשן, וככל ששנות העישון היו ארוכות ורבות יותר – כך הסיכון להשמנה עולה.

נשים נמצאות בקבוצת סיכון גבוהה יותר לעליה במשקל, וכן לפתח עליה תלולה ומהירה יותר. הממוצע עומד (הן לגברים והן לנשים) על 1-2 קילוגרמים בממוצע בשבועיים הראשונים לאחר הפסקת העישון, ו2-3 קילוגמרים נוספים במהלך ארבעת החודשים שלאחר מכן. בסופו של דבר, עומד הממוצע על 5 קילוגרמים סה"כ, אך ישנם גם מקרי קיצון בהם עשויים לעלות גם 13 קילוגרם ומעלה.

מדוע עולים במשקל?

העליה במשקל בסמוך להפסקת העישון מופיעה הודות למספר סיבות:

  1. הקצב המטבולי יורד – העישון משפיע על מערכות רבות בגוף, אחת מהן היא המערכת המטבולית והשליטה בכמויות המזון. השליטה נעשית גדולה יותר הודות לעישון, ולכן מעשנים רבים מצליחים לשמור על המשקל ואף לרדת. כשמפסיקים לעשן, הקצב המטבולי יורד, הגוף מעכל את האוכל בצורה אחרת – וכך מופיעה עליה במשקל.
  2. העדפות המזון משתנות – לרכיב הניקוטין המצוי בסיגריות, יש השפעה על הפרשת הדופמין במוח ועל גורם ההנאה בחיינו. כשאנו מפסיקים לעשן, הגוף מחפש אחר מקורות חדשים להנאה, כאלה שאחראיים על הפרשת דופמין – ולכן פונה אל מזונות עתירים בסוכר.
  3. ירידה בפעילות הגופנית – כחלק מתסמיני הגמילה מעישון, הגוף מפתח עייפות וירידה במצב הרוח, מה שמשפיע על הפעילות הגופנית ובאופן טבעי – גורם לעליה במשקל.

קשה – אבל חשוב

על אף תסמיני ההשמנה הלא נעימים הבאים כ"עסקת חבילה" לעיתים יחד עם הפסקת העישון – הבריאות שלכם חשובה הרבה יותר. אל תוותרו על התהליך החיובי שלקחתם על עצמכם, ועל אף הקשיים שבדרך – דעו כי ישנם דרכים לווסת גם את העליה במשקל.

הקדימו רפואה למכה

מאחר והעליה במשקל היא דבר נפוץ כל כך, הכנה מתאימה תסייע לכם לשלוט בו. כיצד עושים זאת? ראשית, חשוב לשמור על שגרת תזונה קבועה, לשים לב לכמות הקלוריות היומית שאנו צורכים ולשים לב אילו מזונות אנו מכניסים לגופנו. אל תתפתו לאכול באופן קבוע מוצרי מזון לא בריאים או משמינים, הקפידו על שגרת פעילות גופנית רציפה ונסו לנהל את חייכם באופן המיטבי – על אף הקשיים שבדרך.

על אף הפיתוי להישאר רזים ולהמשיך לעשן – אפשרו לעצמכם את ההזדמנות להיות בריאים, להרגיש טוב יותר ולהאריך את שנותיכם.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button